Agora
Media
Libraria Byblos



AgoraNews  





PC Magazine Ro  




NET Report   




Ginfo   




agora ON line   





PC Concrete   





Liste de discuții   




Cartea de oaspeți   




Mesaje   





Agora   








Clic aici
PC Report - ultimul numar aparut


Internet Business - PC Magazine Romania, Aprilie  2001
Strategiile tehnologice în acțiune

TELECOMUNICAȚII

TELECOMpetiția

Dan Șerbănescu

Anul 2001 ar putea deveni un an de referință pentru telecomunicațiile mobile din România, fiecare dintre cei patru mari operatori de telefonie mobilă având intenția de a lansa servicii bazate pe tehnologii de generația a treia. În plus, pregătirile pentru liberalizarea serviciilor de telefonie fixă, începând cu ianuarie 2003, au intrat în linie dreaptă.

Tehnologiile 3G bat la ușă
Operatorii europeni GSM doresc să impună un standard propriu de generația a treia (3G), UMTS, care oferă transmisii de date cu viteze de până la 144 Kbps și chiar 2 Mbps în spații închise. Entuziasmul inițial pentru adoptarea 3G pare însă să se fi temperat, în urma recentelor licitații pentru acordarea licențelor, de pe urma cărora au avut de câștigat masiv guvernele, însă acțiunile operatorilor declarați câștigători au scăzut. Marea Britanie și Germania sunt exemple elocvente în acest sens și de aceea prudența a luat locul entuziasmului inițial.


Cel mai nou operator de telefonie mobilă din România, Cosmorom, ar putea deveni "vârful de lance" al UMTS în România, însă numele jocului este tot prudența. "Țările din Europa Centrală și de Est nu doresc să fie lăsate în urmă în această cursă tehnologică, însă investitorii locali în telefonia mobilă nu trebuie descurajați, altfel guvernele riscă să perpetueze un handicap tehnologic fără să obțină fondurile la care s-ar putea aștepta. Cosmorom crede că guvernul român nu ar trebui să încerce să-și maximize pe termen scurt câștigurile acordând licențe UMTS, ci ar trebui să încurajeze inovația, varietatea și investițiile", spune Spyridon Spyropoulos, CEO al Cosmorom.

El pledează pentru adoptarea liniilor directoare elaborate de Uniunea Europeană în vederea acordării licențelor. În România apar periodic zvonuri privind iminența lansării unei licitații pentru UMTS, de accea guvernul român ar trebui să studieze cu atenție evenimentele din alte țări și să nu repete greșelile lor.

"Luând în calcul starea economiei și puterea de cumpărare a populației, guvernul nu ar trebui să-și maximizeze profiturile pe termen scurt prin taxe de licență mari, care fie descurajează investițiile, fie obligă operatorii să perceapă taxe de utilizare foarte mari", a adăugat Spyroupoulos, precizând însă că, în pofida acestei stări de fapt, Cosmorom este dispusă să aducă noile tehnologii în România, la momentul potrivit.

Fondată în 1999, după ce OTE Grecia a preluat 35% din acțiunile operatorului național de telefonie fixă RomTelecom, Cosmorom, o subsidiară aflată 100% în proprietatea operatorului național, este cel mai nou jucător de anvergură pe piața telefoniei mobile din România.

Cosmorom operează în banda de frecvență de 1800 MHz, fiind cel de-al treilea operator GSM și al patrulea operator de telefonie mobilă apărut pe piața românească. Compania se află în prezent foarte aproape de finalizarea celei de-a doua etape de dezvoltare, care implică o acoperire în proporție de 55% a populației României, în urma unei investiții totale de peste 200 mil.$. Până la sârșitul anului, Cosmorom estimează că va avea 200.000 de abonați, iar a treia etapă, care va acoperi 90% din teritoriu, va presupune o investiție de peste 300 mil.$.

Bineînțeles că liderii pieței telefoniei mobile nu puteau lipsi din peisajul noilor tehnologii.

Utilizatorii de GSM din rețeaua Connex, care în mod obișnuit puteau recepționa sau transmite date la viteze de 9,6 kbps sau 14,4 kbps, au deja la îndemână și sistemul HSCSD, care permite accesul facil la internet/intranet, e-mail, acces la baze de date, transfer de fișiere. Un apel de HSCSD este similar unui apel obișnuit de date, dar prin alocarea simultană a mai multor canale radio unui singur apel de date se obține o viteză de transfer mai mare. Viteza de transfer obținută poate fi de până la 38,4 kbps prin folosirea a maximum 4 canale radio de 9,6 kbps, sau de până la 57,6 kbps prin utilizarea a maximum 4 canale radio de 14,4 kbps.
La rândul său, Dialog intenționează introducerea în cursul acestui an a tehnologiei GPRS (General Packet Radio Services), care va oferi într-o primă fază o rată de transfer de aproximativ 100 kbps și acces instantaneu, fără o secvență de tip dial-up, la orice serviciu oferit de internetul "fix". Tehnologia presupune fragmentarea datelor în pachete în timpul transmisiei și folosirea în comun de către foarte mulți utilizatori a unei aceleiași lățimi de bandă. Sistemul permite transferul datelor de trei ori mai rapid decât prin liniile telefonice fixe și de zece ori mai rapid decât în cazul sistemelor cu comutare de circuite ale rețelelor GSM, însă necesită un tip special de terminal, actualele telefoane GSM nesuportând GPRS.

Primul operator de telefonie mobilă din România, Telemobil, care operează în prezent serviciul de telefonie mobilă SunTel bazat pe tehnologia LDMS, care a convins până în prezent doar cu puțin peste zece mii de abonați, pregătește intens lansarea, spre sfârșitul acestui an, a unui nou serviciu în sistem CDMA în banda de frecvență de 450 MHz. Noul serviciu preconizat de Telemobil are ambiția de a oferi până la sfârșitul anului cea mai rapidă transmisie de date din România. CDMA (Code Division Multiple Acces) este o tehnologie performantă dezvoltată de firma americană Qualcomm, pe baza unui sistem de transmisie radio folosit de armata americană, care suprapune unui singur canal un număr mare de secvențe de date și voce unic codate.

Pulsul pieței
În prezent, rata de penetrare a telefoniei fixe în România este relativ scăzută. Acest lucru a constituit însă o premisă pentru dezvoltarea telefoniei mobile, care a crescut mult peste așteptări. Previziunile din 1998 s-au dovedit a fi extrem de conservatoare, rata de penetrare de 6%, estimată pentru sfârșitul anului 2000, fiind atinsă cu un an mai devreme. În prezent, unele previziuni indică pentru anul în curs atingerea unui nivel de 18%, iar estimările privind viitoarele creșteri ar trebui să ia în considerare acest lucru.


Spyridon Spyropoulos, CEO al Cosmorom, a prezentat recent, în cadrul unei conferințe pe tema telecomunicațiilor în Balcani și în sud-estul Europei, câteva caracteristici ale pieței românești în domeniul telefoniei mobile. Peste 60% dintre utilizatorii de telefonie mobilă au ales servicii post-plătite (abonamente), în vreme ce mulți dintre cei care încep cu servicii pre-plătite (cartele) trec repede la un tip de abonament. Noii veniți trebuie încurajați de prețuri accesibile la terminale, iar piața răspunde prin diverse oferte speciale destinate acestui segment. Terminalele predominante pe piața românească provin de la 3-4 producători.

În general, cererea de servicii de date și fax nu este prea mare în acest moment, însă acest lucru s-ar putea schimba rapid pe măsură ce publicul va fi mai informat, iar condițiile de trai se vor îmbunătăți. Ceea ce pare surprinzător, totuși, este că Serviciile de Mesaje Scurte nu au căpătat o mare amploare încă. Spyropoulos este convins însă că această stare de lucruri nu va dura prea mult, dată fiind curiozitatea în materie de tehnologie a tinerilor români și descoperirea de către firme a capacităților de îmbunătățire a infrastructurilor de comunicație proprii.

Schimbarea ar putea fi catalizată și de investitorii străini, dar și de noile direcții de interes ale recent înființatului Minister al Comunicațiilor și Tehnologiei Informației, care a promis că va încuraja și va sprijini acest sector.

O altă caracteristică a pieței, nu foarte diferită de situația din alte țări, o reprezintă ritmul sezonier al vânzărilor. Crăciunul, Paștele și începutul vacanței de vară sunt perioadele de vârf, aproape întotdeauna fiind însoțite de oferte speciale de terminale și abonamente. De asemenea, există și o diferențiere a celor trei regiuni istorice ale țării, care au cunoscut etape de dezvoltare diferite. Transilvania este de regulă prima care îmbrățișează inovațiile, iar Moldova pare să fie cea mai conservatoare, însă dealerii locali încearcă să acopere aceste diferențieri prin abordări diferite ale clienților lor.

Demonopolizarea telefoniei fixe
Liberalizarea deplină, începând cu ianuarie 2003, a serviciilor fixe de telecomunicații va însemna sfârșitul actualului monopol al RomTelecom. Noii furnizori de servicii de telefonie ar putea deveni acele companii cu o infrastructură adecvată. Pregătirile viitorilor jucători, de la actualii furnizori de servicii internet și societățile de televiziune prin cablu, care investesc masiv în retehnologizarea rețelelor lor, la marile regii autonome, de tip SNCFR, Conel sau Conpet, care își pun la punct sistemele proprii de comunicații și dezvoltă rețele naționale de fibră optică, au intrat în linie dreaptă. Transmisia de voce peste internet (VoIP) poate juca, la rândul ei, un rol major. Societatea Națională de Radiocomunicații poate ruta prin rețeaua sa de stații radio convorbiri în regim VoIP și același lucru poate fi făcut și de actualii operatori de telefonie mobilă, care au avantajul considerabil al unei baze de clienți profitabili însă vor fi nevoiți să închirieze pentru astfel de servicii o infrastructură adecvată (fie actuala rețea de linii fixe a RomTelecom, fie rețele de fibră optică sau cablu).


Până atunci trebuie rezolvate însă și o serie de probleme de ordin legislativ (Legea planului de numerotare, Legea pentru tarifele de interconectare, Legea spectrului de frecvențe) dar și etapa crucială a alocării licențelor.

Efectele liberalizării probabil că nu vor fi însă spectaculoase, cel puțin într-o primă fază.

Tarifele vor trebui corelate cu costurile, iar acest lucru i-ar putea dezamăgi pe acei clienți persoane fizice care s-ar aștepta la o reducere substanțială a facturilor lor telefonice. Tarifele preferențiale îi vor viza, probabil, cu precădere pe cei mai profitabili clienți din sectorul business, care consumă pe scară largă servicii de comunicații cu valoare adăugată: acces internet, e-mail, transfer de fișiere, aplicații Web sau televiziune digitală.

 


PC Magazine Ro | CD ROM | Redactia | Abonamente | CautareArhive

Copyright © 1999-2002 Agora Media.

[email protected]

LG - LifeŽs Good

www.agora.ro

deltafri

Concurs de Grafica Digitala si Web Design

www.agora.ro

www.agora.ro