Internet
Business - PC Magazine Romania, Aprilie 2001
Strategiile tehnologice în acţiune
Portalurile reinventează e-business-ul
Dan Şerbănescu
La aproape trei ani de la apariţia ideii, portalurile de întreprindere
sunt pe cale să devină următoarea "killer app" a industriei web.
Este foarte
puţin probabil ca vreunul dintre cititorii PC Magazine să nu fie mai mult decât
familiarizaţi cu portalurile web. Experienţele pe internet ale fiecăruia dintre
noi pornesc sau măcar trec, într-o formă sau alta, printr-un portal web. Febra
portalurilor a cuprins de mult şi internetul românesc; cu toţii avem deja un
motor de căutare preferat şi nu este prea greu de dedus modul său de funcţionare
şi nici eventualele posibilităţi de personalizare, în funcţie de obişnuinţele
sau necesităţile de zi cu zi. Însă dincolo de aspectul utilitar al siturilor
publice cu care sunteţi obişnuiţi, conceptul de portal stă la baza unor puternice
instrumente de afaceri, perfect integrate cu suite de aplicaţii dezvoltate de
nume cu greutate în industria mondială de software, care permit dezvoltarea
unei afaceri pe web în doar câteva zile.
Ce sunt portalurile?
Există multe definiţii şi tipuri de portaluri şi noi interpetări apar aproape
zilnic. În general, un portal oferă acces dintr-un punct unic, pe baza unei
interfeţe de tip web, la date care altfel nu ar avea vreo legătură sau chiar
compatibilitate între ele, răspândite în diverse aplicaţii separate. Pentru
unii, portalurile sunt sinonime cu comunităţile, pentru alţii sunt pieţe virtuale
sau simple locuri destinate tranzacţiilor, în vreme ce nu puţini sunt cei ce
văd portalurile drept medii desktop integrate. Pe internetul public, portalurile
sunt deseori asimilate cu situri ce conţin informaţii organizate sub formă de
directoare, ce oferă acces şi o minimă prezentare a multor alte situri. În interiorul
unei organizaţii, de cele mai multe ori, portalurile structurează informaţiile
interne, suplimentate eventual de elemente de conţinut disponibile publicului
larg, cum ar fi ştiri online, cotaţii bursiere sau informaţii despre vreme.
O definiţie mai abstractă îi aparţine vicepreşedintelui Meta Group, Matt Cain,
care descrie portalurile drept "un cadru ce oferă diferite niveluri de funcţionalitate
(conţinut, aplicaţii) şi interactivitate (comunităţi) pe baza preferinţelor
utilizatorului şi a regulilor de business. Portalurile furnizează un context'
mai bun pentru activităţile productive şi adaugă valoare siturilor existente
prin conexiuni personalizate".
Principalele necesităţi la care trebuie să răspundă portalurile reprezintă
tot atâtea tendinţe cheie la nivelul întregii industrii: integrarea pe orizontală
a proceselor, atât în cadrul organizaţiilor cât şi de-a lungul întregului "lanţ
al valorii" format din furnizori, vânzători şi clienţi; administrarea excesului
de informaţii care devin imposibil de asimilat; eforturile de reducere a costurilor
şi creştere a calităţii; nevoia de a răspunde cu viteza web-ului cerinţelor
pieţei şi clienţilor; viteza schimbărilor de tehnologie, structură de vânzări
şi chiar de organizare internă a unei firme.
Astăzi, portalurile reprezintă esenţa a ceea ce până nu demult însemna intranet,
depozite de date, sisteme de căutare şi administrare a documentelor la nivel
de întreprindere. Mai mult chiar, portalurile împletesc accesul la datele interne
ale firmei cu accesul la web, sunt personalizabile şi oferă căi structurate
de depozitare a informaţiilor.
Dezvoltarea explozivă a internetului şi a tehnologiilor web a creat premisele
unor noi oportunităţi şi unor noi provocări pentru relaţiile de afaceri de astăzi.
În această nouă economie digitală există pericolul ca o companie să constate
că nu poate face faţă avalanşei de informaţii şi că propria reţea intranet a
ajuns la un nivel de saturare, care nu îi mai poate asigura gestiunea eficientă
a datelor. Pentru a rămâne în business, o astfel de organizaţie nu trebuie decât
să implementeze un portal care să îi permită optimizarea sigură şi scalabilă
a accesului la informaţie, precum şi o administrare centralizată a tuturor serviciilor
prin intermediul unui simplu browser.
Ce spun analiştii
Peste 50% din companiile mari şi de mărime medie îşi vor construi portaluri
de corporaţie până la sfârşitul anului 2001, estimează un studiu IDC (International
Data Corporation), ceea ce ar reprezenta o creştere de 178% faţă de statisticile
din 1999. Dintre marile companii, 25% deţin deja un portal, în timp ce 35% intenţionează
să implementeze sau să modernizeze o soluţie de portal până la sfârşitul anului
în curs.
Merrill Lynch estimează că vânzările de software pentru portaluri de întreprindere
vor atinge aproape 15 mld.$ până în 2002.
Pe de altă parte, Gartner Group a anunţat recent că, până în anul 2000, cel
puţin 80% dintre marile companii americane au implementat un tip de proiect
de portal.
Revista "Knowledge Management" a propus următoarea clasificare a tipurilor
de portaluri:
Portaluri de date, care rezolvă în principal problema transmiterii electronice
a rapoartelor către un set larg de utilizatori.
Portaluri de informaţii, care se concentrează pe organizarea şi livrarea
informaţiilor nestructurate sau incluse în documente tradiţionale.
Portaluri de colaborare, a căror funcţie este de a asigura colaborarea
interactivă între utilizatori.
Caracteristicile cheie ale portalurilor sunt similare cu cele cerute sistemelor
de administrare de date, incluzând interfeţe personalizate, data query, browsing,
căutări ad-hoc şi structurate, filtrare automată a informaţiilor, înştiinţare
automată şi acces la noile versiuni de software etc.
Într-un studiu din 1999, DataChannel şi Gartner Group defineau următoarele
etape de evoluţie a portalurilor de întreprindere:
Nivelul 1: Tablă de materii (informaţii despre companie, diverse elemente
de conţinut, posibilităţi de căutare şi link-uri)
Nivelul 2: Agregarea şi organizarea conţinutului (opţiuni avansate de
căutare, directoare, personalizare)
Nivelul 3: Integrarea datelor/aplicaţii dinamice (suport pentru clienţi,
colaborare, agregarea datelor la nivel de întreprindere, tranzacţii)
Nivelul 4: Integrare globală/documente dinamice (lanţul de aprovizionare,
comerţ electronic /e-business, integrare de date externe)
Costurile în faza de start-up pentru un portal de întreprindere sunt estimate,
în general, la sume de ordinul sutelor de mii de dolari. Însă, potrivit Forrester
Research, costurile totale ale unor astfel de proiecte pot atinge până la aproximativ
1,5 mil.$ pe o perioadă de doi ani, în special din cauza dificultăţii de a agrega
datele provenite din multiple surse.
Oracle Portal
La sfârşitul lunii februarie, reprezentanţa Oracle România a prezentat în premieră
în ţara noastră soluţia Oracle Portal - cea mai rapidă şi mai eficientă formă
de vizualizare prin care o organizaţie poate pune informaţii personalizate la
dispoziţia oricărei categorii de utilizatori: angajaţi, parteneri, furnizori
sau clienţi.

Oracle Portal 3.0, soluţie inclusă în pachetul de aplicaţii reunite în Oracle9i
şi disponibilă ca serviciu în Oracle 9i Application Server, oferă un întreg
ansamblul de informaţii cheie necesare oricărei organizaţii care vizează o migrare
efectivă către noua economie digitală. Construirea unui portal care să asigure
uşor şi în condiţii de securitate accesul la resurse de informaţii şi servicii
software distribuite poate ajuta foarte mult orice companie din România decisă
să implementeze un model de e-business.
"Oracle şi-a demonstrat capacitatea de a anticipa şi de a furniza noi valori
clienţilor, prin simplificarea şi integrarea tehnologiilor sale de vârf în produsele
Oracle9i şi Oracle E-Business, dar şi prin abordarea agresivă a unor domenii
în plină dezvoltare, precum conexiunile wireless, serviciile online găzduite
şi tranzacţiile business-to-business", spune Larry Ellison, preşedinte şi CEO
Oracle.
Oracle Portal este o soluţie completă pentru construirea, dezvoltarea şi auto-administrarea
unui portal de întreprindere integrat, ce combină un cadru de lucru flexibil
pentru accesul la aplicaţii standardizate cu instrumente self-service pentru
personalizarea experienţei, publicarea şi administrarea informaţiilor, precum
şi accesul dinamic la date.
Oracle Portal asigură conexiunile dintre angajaţi, parteneri, furnizori şi
clienţi, furnizându-le acestora informaţiile de care au nevoie şi permiţându-le
să realizeze personalizări adaptate la cerinţele individuale. Acest lucru se
obţine prin integrarea într-o singură interfaţă grafică personalizată a informaţiilor
structurate din bazele de date cu datele nestructurate prezente în diferite
formate de fişiere şi cu datele de pe internet.
Soluţia include
un set integrat de servicii de portal, ce permite utilizatorilor simpli, dar
şi dezvoltatorilor, să organizeze şi să publice informaţii şi să-şi construiască
propriile aplicaţii. În acelaşi timp, Oracle Portal este şi un mediu web complet
pentru implementare şi administrare, care integrat cu Oracle9i Application Server
şi Oracle8i Database permite gestionarea eficientă, în timp real, a oricărei
aplicaţii sau serviciu de întreprindere.
Pagina www.oracle.com/portals/index.html
constituie în sine un excelent exemplu de portal, prin care se oferă informaţii
complete privitoare la soluţiile portal oferite de Oracle, condiţiile de aderare
şi participanţii la iniţiativa Oracle Partner Program, informaţii despre felul
în care se poate construi un portal în numai 5 zile, precum şi link-uri către
situri ce oferă: teste gratuite pe servere Windows NT şi Unix, sfaturi şi trucuri
gratuite pentru dezvoltarea, testarea şi publicarea de portlete, posibilitatea
de descărcare a unui demo Oracle 9i AS Portal de pe Oracle Technology Network
precum şi accesul la un kit gratuit cu ajutorul căruia oricine poate învăţa
să îşi construiască propriul portal.
Portletele reprezintă modalitatea practică prin care Oracle Portal reuşeşte
să unească mediile disjuncte ale datelor dinamice, documentelor şi siturilor
web. Aceste componente refolosibile şi extrem de configurabile reprezintă o
zonă activă a sitului, în format HTML sau XML/XSL, care îndeplineşte anumite
funcţii într-o manieră standardizată, consistentă şi sigură. Se pot crea sau
folosi portlete deja existente care să permită accesul la aproape orice tip
de informaţie de pe web, de la servicii de ştiri sau cotaţii bursiere, la fişiere
publicate pe intranetul corporaţiei sau rapoarte generate de aplicaţiile de
business ale firmei. Accesul nu este limitat la informaţii publice şi poate
include opţiuni de validare a utilizatorilor prin parole securizate, dar şi
un sistem integrat de autentificare care permit accesarea tuturor aplicaţiilor
sau paginilor de web protejate prin introducerea unei singure secvenţe username/parolă.
Oracle Portal este livrat cu o bibliotecă de portlete pre-existente care pot
fi direct publicate pe web sau folosite la dezvoltarea de aplicaţii şi administrarea
portalului. Aceste portlete pot fi dezvoltate rapid şi testate de orice dezvoltator
graţie instrumentului Portal Development Kit (PDK), pe baza specificaţiilor
API (Application Programming Interface - interfaţă pentru programarea de aplicaţii)
publicate.
IBM Enterprise
Information Portal
IBM Enterprise Information Portal (EIP) reprezintă fundamentul unei strategii
software la nivelul întregii companii, proiectată pentru a ajuta corporaţiile
să utilizeze pe deplin informaţiile cu care operează aplicaţiile de e-business
ale momentului. IBM EIP permite utilizatorilor dintr-o companie să-şi personalizeze
căutările de date, să beneficieze de opţiuni de căutare extinse pentru nevoi
foarte specifice şi să utilizeze rezultate relevante provenite dintr-un număr
record de surse IBM sau non-IBM, atât tradiţionale, cât şi de tip multimedia.
Cantitatea
de informaţii se dublează la fiecare 12-18 luni, iar în ultimii 30 de ani au
fost produse mai multe informaţii decât în 50 de secole precedente.
Există online o cantitate de date de un exabyte (1x1018), echivalentul unei
coloane de cărţi de telefon care ar putea ajunge la Lună şi înapoi.
Pentru a permite oricărui utilizator să găsească rapid şi exact informaţia
de care are nevoie, IBM a pus la punct o solidă strategie pentru portalurile
e-business. Ideea centrală a acestei abordări este de a furniza infrastructura
şi componentele necesare creării unor aplicaţii portal performante, care să
lase loc şi pentru viitoare niveluri de ubicuitate şi integrare.
David Yockelson, senior vice president şi director al Meta Group, este de părere
că "o strategie cuprinzătoare pentru portalurile de întreprindere necesită abilitatea
de a livra informaţie provenită din cele mai diverse surse, inclusiv aplicaţii
de colaborare, business intelligence, conţinut nestructurat sau structurat".
IBM EIP este proiectat pentru a oferi firmelor acele informaţii relevante pentru
luarea deciziilor, indiferent de aplicaţia care le-a generat. Strategia IBM/Lotus
pentru portaluri e-business este concentrată în produsul EIP, care permite clienţilor
şi partenerilor să folosească instrumente eficiente de căutare sau să folosească
kitul avansat pentru dezvoltarea de soluţii portal integrate.
IBM EIP se bazează pe DB2 Universal Database, soluţia IBM pentru managementul
datelor şi reuneşte într-o singură platformă integrată tehnologii precum Content
Manager EIP Client Kit şi Lotus Domino Extended Search. Aceasta este şi baza
recent anunţatei strategii "Raven" a celor de la Lotus, care include un portal
pentru administrarea informaţiilor şi activităţilor personale sau ale unei comunităţi.
IBM are o experienţă considerabilă în administrarea şi optimizarea reţelelor
ce conţin baze de date relaţionale eterogene, produse de diverşi vendori. Prin
produsul Content Manager, IBM este lider în domeniul furnizării de medii nestructurate,
distribuite, pentru clienţii săi, fiind capabil să administreze colecţii mari
de documente multimedia eterogene, pe baza tehnologiilor sale avansate de captură
a informaţiei, stocare, căutare/descărcare şi distribuire securizată a aplicaţiilor
multimedia.
În plus, soluţia IBM oferă utilizatorilor şi aplicaţii pentru servicii, inclusiv
conexiuni între diferite surse de date prin WebSphere şi mesaje în aşteptare
prin MQSeries. Astfel, informaţiile pot fi accesate fie din aplicaţii de administrare
de documente şi media (IBM Content Manager), web, foi de calcul, e-mail, aplicaţii
audio/video în format XML/HTML etc.
Instrumentele puse la dispoziţia dezvoltatorilor de aplicaţii includ Java Beans
vizual şi non-vizual, componente ActiveX şi API-uri C++. Dacă mai adăugăm şi
suportul extins online, un dezvoltator Java cu experienţă poate ajunge să construiască
soluţii portal pilot în mai puţin de o oră, folosind EIP.
Cei de la IBM consideră că portalurile sunt mai mult decât o interfaţă utilizator
personalizată. Acest aspect este important, dar nu este decât o etapă în rezolvarea
problemelor existente. Interfaţa trebuie alimentată de o mult mai bogată infrastructură,
iar pentru acest lucru este necesară o fundaţie care să integreze accesul la
toare resursele necesare - informaţie, aplicaţii şi oameni. Iată şi principalele
elemente ale acestei infrastructuri:
Acces/căutare - Utilizatorul doreşte să întrebe odată şi să obţină toate răspunsurile
relevante, fie că este vorba de condiţiile de aprobare a unui împrumut ori dezvoltarea
unui plan de marketing. Această informaţie se poate regăsi fie într-un e-mail,
fie într-un fax, o imagine a unui contract sau în rezultatele unei analize OLAP.
Categorisire-
Categorisirea presupune extragerea automată a metadatelor din diversele surse
de informaţie şi determinarea relaţiilor dintre diferitele informaţii. Practic,
este vorba de fundamentul pe baza căruia informaţia se poate furniza în contextul
solicitat de utilizator.
Colaborare - Utilizatorii nu sunt nişte insuliţe izolate. Informaţia oferită
în context presupune din partea lor acţiune: fie că este vorba de formarea unei
echipe performante, de implementarea schimbărilor de politici sau strategii
comune, în timp real sau prin intermediul unor baze de date partajate.
Personalizare - Utilizatorii ţin la individualitatea lor şi pot fi mult mai
productivi dacă sistemul se potriveşte perfect cu nevoile lor specifice, prezentate
în maniera pe care ei o doresc, care să ţină cont de rolul, personalitatea şi
obişnuinţele lor. Alături de categorisire, este un alt element ce permite oferirea
informaţiei în context.
Expertiză şi profilare - Informaţia merge dincolo de o sumă de biţi criptaţi.
Persoanele antrenate şi cu experienţă sunt adevărate active pentru o afacere.
Pentru a folosi pe deplin acest potenţial, portalurile trebuie să fie capabile
să proceseze informaţii despre persoane, despre competenţele lor şi să ofere
profile pentru a-i ajuta şi pe alţii. Dacă cineva încearcă să implementeze un
proiect într-o anumită zonă, nu ar fi oare util să poată obţină detalii despre
toţi cei care au mai încercat ceva similar înaintea sa?
Integrarea aplicaţiilor - În lumea de azi, barierele dintre obţinerea de informaţii,
luarea deciziilor şi trecerea efectivă la acţiune dispar. Spre exemplu, un funcţionar
care se ocupă de o cerere de împrumut poate obţine informaţii despre solicitant
prin intermediul unei soluţii portal integrate, pe care apoi să le proceseze
cu aplicaţia specializată, iar după eventuala aprobare a împrumutului să îi
transmită clientului vestea cea bună prin e-mail, contribuind astfel la fidelizarea
clientului.
Securitate/administrare - Oferirea de acces la informaţii poate fi în unele
cazuri similară cu deschiderea cutiei Pandorei. Informaţia trebuie securizată,
însă nu în detrimentul uşurinţei de a obţine acces autorizat. Din perspectiva
utilizatorului, soluţia optimă ar fi sistemele de logare unică, urmând ca sistemul
să administreze automat toate autorizările necesare pentru accesarea surselor
de informaţie.
Dezvoltare - Dezvoltatorii de software vor să înveţe un singur API, care să
sesiseze toate nuanţele sistemelor de administrare a conţinutului şi datelor.
Uşor de învăţat, uşor de extins la alte surse de date, structurate sau nestructurate.
Dificultatea învăţării fiecărui stil individual de programare sau a fiecărui
API reprezintă pentru moment un factor inhibitor major.
Întrucât aproape 85% din informaţii există sub formă nestructurată, preocuparea
majoră a IBM se îndreaptă către acest tip de informaţie. În prezent, IBM are
peste 7.000 de utilizatori de aplicaţii de administrare a conţinutului. Pe măsură
ce aceştia construiesc şi extind aplicaţii pentru e-business, au nevoie să poată
oferi un acces integrat prin web la toate aceste informaţii.
Portal de securitate
a informaţiilor
Softwin a anunţat pe 28 februarie lansarea primului portal de securitatea informaţiilor
din peisajul internetului românesc.
Apărut ca răspuns la apariţia unui nou val de viruşi informatici care a afectat
în ultimele săptămâni sistemele utilizatorilor din toată lumea, noul portal
AVX.RO se doreşte a fi centrul
românesc al luptei împotriva acestor programe distructive, un loc de întâlnire
atât pentru pasionaţii domeniului antivirus cât şi pentru cei care caută răspunsuri
rapide la problemele lor.
Situl facilitează accesul vizitatorilor la biblioteca de informaţii acumulate
de specialiştii Laboratorului Antivirus Softwin de-a lungul timpului şi permite
învăţarea strategiilor de apărare şi protecţie împotriva viruşilor, aflarea
tendinţelor domeniului antivirus, familiarizarea cu cele mai noi soluţii şi
tehnologii din domeniul securităţii datelor.
Sistemul de scanare online AVX - oferit gratuit pe sit-a fost special conceput
pentru a asigura verificarea fişierelor împotriva viruşilor fără a instala un
program antivirus: scanarea se face pe calculator, prin browser-ul de internet,
beneficiind în acelaşi timp de motoarele de scanare ale AVX Professional.
AVX Virus Alert este un serviciu care acţionează la declanşarea oricărui virus
nociv la scară naţională. Acest serviciu atenţionează utilizatorul prin e-mail
în cazul în care este semnalat un pericol pentru integritatea datelor sale.
AVX Virus Alert include descrierea virusului, modul de manifestare, strategii
şi modalităţi de eliminare a infecţiilor.
AVX.RO cuprinde de asemenea
link-uri către siturile de referinţă din domeniul securităţii informaţiilor.
"Prin lansarea acestui portal de securitate dorim să oferim o sursă sigură
de informare din domeniul securităţii datelor şi să poziţionăm compania Softwin
ca principalul dirijor al acestui domeniu pe piaţa românească", declară Daniel
Ionescu, Product Manager la AVX.
|