Internet
Business - PC Magazine Romania, Aprilie 2001
Strategiile tehnologice în acțiune
Portalurile reinventează e-business-ul
Dan Șerbănescu
La aproape trei ani de la apariția ideii, portalurile de întreprindere
sunt pe cale să devină următoarea "killer app" a industriei web.
Este foarte
puțin probabil ca vreunul dintre cititorii PC Magazine să nu fie mai mult decât
familiarizați cu portalurile web. Experiențele pe internet ale fiecăruia dintre
noi pornesc sau măcar trec, într-o formă sau alta, printr-un portal web. Febra
portalurilor a cuprins de mult și internetul românesc; cu toții avem deja un
motor de căutare preferat și nu este prea greu de dedus modul său de funcționare
și nici eventualele posibilități de personalizare, în funcție de obișnuințele
sau necesitățile de zi cu zi. Însă dincolo de aspectul utilitar al siturilor
publice cu care sunteți obișnuiți, conceptul de portal stă la baza unor puternice
instrumente de afaceri, perfect integrate cu suite de aplicații dezvoltate de
nume cu greutate în industria mondială de software, care permit dezvoltarea
unei afaceri pe web în doar câteva zile.
Ce sunt portalurile?
Există multe definiții și tipuri de portaluri și noi interpetări apar aproape
zilnic. În general, un portal oferă acces dintr-un punct unic, pe baza unei
interfețe de tip web, la date care altfel nu ar avea vreo legătură sau chiar
compatibilitate între ele, răspândite în diverse aplicații separate. Pentru
unii, portalurile sunt sinonime cu comunitățile, pentru alții sunt piețe virtuale
sau simple locuri destinate tranzacțiilor, în vreme ce nu puțini sunt cei ce
văd portalurile drept medii desktop integrate. Pe internetul public, portalurile
sunt deseori asimilate cu situri ce conțin informații organizate sub formă de
directoare, ce oferă acces și o minimă prezentare a multor alte situri. În interiorul
unei organizații, de cele mai multe ori, portalurile structurează informațiile
interne, suplimentate eventual de elemente de conținut disponibile publicului
larg, cum ar fi știri online, cotații bursiere sau informații despre vreme.
O definiție mai abstractă îi aparține vicepreședintelui Meta Group, Matt Cain,
care descrie portalurile drept "un cadru ce oferă diferite niveluri de funcționalitate
(conținut, aplicații) și interactivitate (comunități) pe baza preferințelor
utilizatorului și a regulilor de business. Portalurile furnizează un context'
mai bun pentru activitățile productive și adaugă valoare siturilor existente
prin conexiuni personalizate".
Principalele necesități la care trebuie să răspundă portalurile reprezintă
tot atâtea tendințe cheie la nivelul întregii industrii: integrarea pe orizontală
a proceselor, atât în cadrul organizațiilor cât și de-a lungul întregului "lanț
al valorii" format din furnizori, vânzători și clienți; administrarea excesului
de informații care devin imposibil de asimilat; eforturile de reducere a costurilor
și creștere a calității; nevoia de a răspunde cu viteza web-ului cerințelor
pieței și clienților; viteza schimbărilor de tehnologie, structură de vânzări
și chiar de organizare internă a unei firme.
Astăzi, portalurile reprezintă esența a ceea ce până nu demult însemna intranet,
depozite de date, sisteme de căutare și administrare a documentelor la nivel
de întreprindere. Mai mult chiar, portalurile împletesc accesul la datele interne
ale firmei cu accesul la web, sunt personalizabile și oferă căi structurate
de depozitare a informațiilor.
Dezvoltarea explozivă a internetului și a tehnologiilor web a creat premisele
unor noi oportunități și unor noi provocări pentru relațiile de afaceri de astăzi.
În această nouă economie digitală există pericolul ca o companie să constate
că nu poate face față avalanșei de informații și că propria rețea intranet a
ajuns la un nivel de saturare, care nu îi mai poate asigura gestiunea eficientă
a datelor. Pentru a rămâne în business, o astfel de organizație nu trebuie decât
să implementeze un portal care să îi permită optimizarea sigură și scalabilă
a accesului la informație, precum și o administrare centralizată a tuturor serviciilor
prin intermediul unui simplu browser.
Ce spun analiștii
Peste 50% din companiile mari și de mărime medie își vor construi portaluri
de corporație până la sfârșitul anului 2001, estimează un studiu IDC (International
Data Corporation), ceea ce ar reprezenta o creștere de 178% față de statisticile
din 1999. Dintre marile companii, 25% dețin deja un portal, în timp ce 35% intenționează
să implementeze sau să modernizeze o soluție de portal până la sfârșitul anului
în curs.
Merrill Lynch estimează că vânzările de software pentru portaluri de întreprindere
vor atinge aproape 15 mld.$ până în 2002.
Pe de altă parte, Gartner Group a anunțat recent că, până în anul 2000, cel
puțin 80% dintre marile companii americane au implementat un tip de proiect
de portal.
Revista "Knowledge Management" a propus următoarea clasificare a tipurilor
de portaluri:
Portaluri de date, care rezolvă în principal problema transmiterii electronice
a rapoartelor către un set larg de utilizatori.
Portaluri de informații, care se concentrează pe organizarea și livrarea
informațiilor nestructurate sau incluse în documente tradiționale.
Portaluri de colaborare, a căror funcție este de a asigura colaborarea
interactivă între utilizatori.
Caracteristicile cheie ale portalurilor sunt similare cu cele cerute sistemelor
de administrare de date, incluzând interfețe personalizate, data query, browsing,
căutări ad-hoc și structurate, filtrare automată a informațiilor, înștiințare
automată și acces la noile versiuni de software etc.
Într-un studiu din 1999, DataChannel și Gartner Group defineau următoarele
etape de evoluție a portalurilor de întreprindere:
Nivelul 1: Tablă de materii (informații despre companie, diverse elemente
de conținut, posibilități de căutare și link-uri)
Nivelul 2: Agregarea și organizarea conținutului (opțiuni avansate de
căutare, directoare, personalizare)
Nivelul 3: Integrarea datelor/aplicații dinamice (suport pentru clienți,
colaborare, agregarea datelor la nivel de întreprindere, tranzacții)
Nivelul 4: Integrare globală/documente dinamice (lanțul de aprovizionare,
comerț electronic /e-business, integrare de date externe)
Costurile în faza de start-up pentru un portal de întreprindere sunt estimate,
în general, la sume de ordinul sutelor de mii de dolari. Însă, potrivit Forrester
Research, costurile totale ale unor astfel de proiecte pot atinge până la aproximativ
1,5 mil.$ pe o perioadă de doi ani, în special din cauza dificultății de a agrega
datele provenite din multiple surse.
Oracle Portal
La sfârșitul lunii februarie, reprezentanța Oracle România a prezentat în premieră
în țara noastră soluția Oracle Portal - cea mai rapidă și mai eficientă formă
de vizualizare prin care o organizație poate pune informații personalizate la
dispoziția oricărei categorii de utilizatori: angajați, parteneri, furnizori
sau clienți.
Oracle Portal 3.0, soluție inclusă în pachetul de aplicații reunite în Oracle9i
și disponibilă ca serviciu în Oracle 9i Application Server, oferă un întreg
ansamblul de informații cheie necesare oricărei organizații care vizează o migrare
efectivă către noua economie digitală. Construirea unui portal care să asigure
ușor și în condiții de securitate accesul la resurse de informații și servicii
software distribuite poate ajuta foarte mult orice companie din România decisă
să implementeze un model de e-business.
"Oracle și-a demonstrat capacitatea de a anticipa și de a furniza noi valori
clienților, prin simplificarea și integrarea tehnologiilor sale de vârf în produsele
Oracle9i și Oracle E-Business, dar și prin abordarea agresivă a unor domenii
în plină dezvoltare, precum conexiunile wireless, serviciile online găzduite
și tranzacțiile business-to-business", spune Larry Ellison, președinte și CEO
Oracle.
Oracle Portal este o soluție completă pentru construirea, dezvoltarea și auto-administrarea
unui portal de întreprindere integrat, ce combină un cadru de lucru flexibil
pentru accesul la aplicații standardizate cu instrumente self-service pentru
personalizarea experienței, publicarea și administrarea informațiilor, precum
și accesul dinamic la date.
Oracle Portal asigură conexiunile dintre angajați, parteneri, furnizori și
clienți, furnizându-le acestora informațiile de care au nevoie și permițându-le
să realizeze personalizări adaptate la cerințele individuale. Acest lucru se
obține prin integrarea într-o singură interfață grafică personalizată a informațiilor
structurate din bazele de date cu datele nestructurate prezente în diferite
formate de fișiere și cu datele de pe internet.
Soluția include
un set integrat de servicii de portal, ce permite utilizatorilor simpli, dar
și dezvoltatorilor, să organizeze și să publice informații și să-și construiască
propriile aplicații. În același timp, Oracle Portal este și un mediu web complet
pentru implementare și administrare, care integrat cu Oracle9i Application Server
și Oracle8i Database permite gestionarea eficientă, în timp real, a oricărei
aplicații sau serviciu de întreprindere.
Pagina www.oracle.com/portals/index.html
constituie în sine un excelent exemplu de portal, prin care se oferă informații
complete privitoare la soluțiile portal oferite de Oracle, condițiile de aderare
și participanții la inițiativa Oracle Partner Program, informații despre felul
în care se poate construi un portal în numai 5 zile, precum și link-uri către
situri ce oferă: teste gratuite pe servere Windows NT și Unix, sfaturi și trucuri
gratuite pentru dezvoltarea, testarea și publicarea de portlete, posibilitatea
de descărcare a unui demo Oracle 9i AS Portal de pe Oracle Technology Network
precum și accesul la un kit gratuit cu ajutorul căruia oricine poate învăța
să își construiască propriul portal.
Portletele reprezintă modalitatea practică prin care Oracle Portal reușește
să unească mediile disjuncte ale datelor dinamice, documentelor și siturilor
web. Aceste componente refolosibile și extrem de configurabile reprezintă o
zonă activă a sitului, în format HTML sau XML/XSL, care îndeplinește anumite
funcții într-o manieră standardizată, consistentă și sigură. Se pot crea sau
folosi portlete deja existente care să permită accesul la aproape orice tip
de informație de pe web, de la servicii de știri sau cotații bursiere, la fișiere
publicate pe intranetul corporației sau rapoarte generate de aplicațiile de
business ale firmei. Accesul nu este limitat la informații publice și poate
include opțiuni de validare a utilizatorilor prin parole securizate, dar și
un sistem integrat de autentificare care permit accesarea tuturor aplicațiilor
sau paginilor de web protejate prin introducerea unei singure secvențe username/parolă.
Oracle Portal este livrat cu o bibliotecă de portlete pre-existente care pot
fi direct publicate pe web sau folosite la dezvoltarea de aplicații și administrarea
portalului. Aceste portlete pot fi dezvoltate rapid și testate de orice dezvoltator
grație instrumentului Portal Development Kit (PDK), pe baza specificațiilor
API (Application Programming Interface - interfață pentru programarea de aplicații)
publicate.
IBM Enterprise
Information Portal
IBM Enterprise Information Portal (EIP) reprezintă fundamentul unei strategii
software la nivelul întregii companii, proiectată pentru a ajuta corporațiile
să utilizeze pe deplin informațiile cu care operează aplicațiile de e-business
ale momentului. IBM EIP permite utilizatorilor dintr-o companie să-și personalizeze
căutările de date, să beneficieze de opțiuni de căutare extinse pentru nevoi
foarte specifice și să utilizeze rezultate relevante provenite dintr-un număr
record de surse IBM sau non-IBM, atât tradiționale, cât și de tip multimedia.
Cantitatea
de informații se dublează la fiecare 12-18 luni, iar în ultimii 30 de ani au
fost produse mai multe informații decât în 50 de secole precedente.
Există online o cantitate de date de un exabyte (1x1018), echivalentul unei
coloane de cărți de telefon care ar putea ajunge la Lună și înapoi.
Pentru a permite oricărui utilizator să găsească rapid și exact informația
de care are nevoie, IBM a pus la punct o solidă strategie pentru portalurile
e-business. Ideea centrală a acestei abordări este de a furniza infrastructura
și componentele necesare creării unor aplicații portal performante, care să
lase loc și pentru viitoare niveluri de ubicuitate și integrare.
David Yockelson, senior vice president și director al Meta Group, este de părere
că "o strategie cuprinzătoare pentru portalurile de întreprindere necesită abilitatea
de a livra informație provenită din cele mai diverse surse, inclusiv aplicații
de colaborare, business intelligence, conținut nestructurat sau structurat".
IBM EIP este proiectat pentru a oferi firmelor acele informații relevante pentru
luarea deciziilor, indiferent de aplicația care le-a generat. Strategia IBM/Lotus
pentru portaluri e-business este concentrată în produsul EIP, care permite clienților
și partenerilor să folosească instrumente eficiente de căutare sau să folosească
kitul avansat pentru dezvoltarea de soluții portal integrate.
IBM EIP se bazează pe DB2 Universal Database, soluția IBM pentru managementul
datelor și reunește într-o singură platformă integrată tehnologii precum Content
Manager EIP Client Kit și Lotus Domino Extended Search. Aceasta este și baza
recent anunțatei strategii "Raven" a celor de la Lotus, care include un portal
pentru administrarea informațiilor și activităților personale sau ale unei comunități.
IBM are o experiență considerabilă în administrarea și optimizarea rețelelor
ce conțin baze de date relaționale eterogene, produse de diverși vendori. Prin
produsul Content Manager, IBM este lider în domeniul furnizării de medii nestructurate,
distribuite, pentru clienții săi, fiind capabil să administreze colecții mari
de documente multimedia eterogene, pe baza tehnologiilor sale avansate de captură
a informației, stocare, căutare/descărcare și distribuire securizată a aplicațiilor
multimedia.
În plus, soluția IBM oferă utilizatorilor și aplicații pentru servicii, inclusiv
conexiuni între diferite surse de date prin WebSphere și mesaje în așteptare
prin MQSeries. Astfel, informațiile pot fi accesate fie din aplicații de administrare
de documente și media (IBM Content Manager), web, foi de calcul, e-mail, aplicații
audio/video în format XML/HTML etc.
Instrumentele puse la dispoziția dezvoltatorilor de aplicații includ Java Beans
vizual și non-vizual, componente ActiveX și API-uri C++. Dacă mai adăugăm și
suportul extins online, un dezvoltator Java cu experiență poate ajunge să construiască
soluții portal pilot în mai puțin de o oră, folosind EIP.
Cei de la IBM consideră că portalurile sunt mai mult decât o interfață utilizator
personalizată. Acest aspect este important, dar nu este decât o etapă în rezolvarea
problemelor existente. Interfața trebuie alimentată de o mult mai bogată infrastructură,
iar pentru acest lucru este necesară o fundație care să integreze accesul la
toare resursele necesare - informație, aplicații și oameni. Iată și principalele
elemente ale acestei infrastructuri:
Acces/căutare - Utilizatorul dorește să întrebe odată și să obțină toate răspunsurile
relevante, fie că este vorba de condițiile de aprobare a unui împrumut ori dezvoltarea
unui plan de marketing. Această informație se poate regăsi fie într-un e-mail,
fie într-un fax, o imagine a unui contract sau în rezultatele unei analize OLAP.
Categorisire-
Categorisirea presupune extragerea automată a metadatelor din diversele surse
de informație și determinarea relațiilor dintre diferitele informații. Practic,
este vorba de fundamentul pe baza căruia informația se poate furniza în contextul
solicitat de utilizator.
Colaborare - Utilizatorii nu sunt niște insulițe izolate. Informația oferită
în context presupune din partea lor acțiune: fie că este vorba de formarea unei
echipe performante, de implementarea schimbărilor de politici sau strategii
comune, în timp real sau prin intermediul unor baze de date partajate.
Personalizare - Utilizatorii țin la individualitatea lor și pot fi mult mai
productivi dacă sistemul se potrivește perfect cu nevoile lor specifice, prezentate
în maniera pe care ei o doresc, care să țină cont de rolul, personalitatea și
obișnuințele lor. Alături de categorisire, este un alt element ce permite oferirea
informației în context.
Expertiză și profilare - Informația merge dincolo de o sumă de biți criptați.
Persoanele antrenate și cu experiență sunt adevărate active pentru o afacere.
Pentru a folosi pe deplin acest potențial, portalurile trebuie să fie capabile
să proceseze informații despre persoane, despre competențele lor și să ofere
profile pentru a-i ajuta și pe alții. Dacă cineva încearcă să implementeze un
proiect într-o anumită zonă, nu ar fi oare util să poată obțină detalii despre
toți cei care au mai încercat ceva similar înaintea sa?
Integrarea aplicațiilor - În lumea de azi, barierele dintre obținerea de informații,
luarea deciziilor și trecerea efectivă la acțiune dispar. Spre exemplu, un funcționar
care se ocupă de o cerere de împrumut poate obține informații despre solicitant
prin intermediul unei soluții portal integrate, pe care apoi să le proceseze
cu aplicația specializată, iar după eventuala aprobare a împrumutului să îi
transmită clientului vestea cea bună prin e-mail, contribuind astfel la fidelizarea
clientului.
Securitate/administrare - Oferirea de acces la informații poate fi în unele
cazuri similară cu deschiderea cutiei Pandorei. Informația trebuie securizată,
însă nu în detrimentul ușurinței de a obține acces autorizat. Din perspectiva
utilizatorului, soluția optimă ar fi sistemele de logare unică, urmând ca sistemul
să administreze automat toate autorizările necesare pentru accesarea surselor
de informație.
Dezvoltare - Dezvoltatorii de software vor să învețe un singur API, care să
sesiseze toate nuanțele sistemelor de administrare a conținutului și datelor.
Ușor de învățat, ușor de extins la alte surse de date, structurate sau nestructurate.
Dificultatea învățării fiecărui stil individual de programare sau a fiecărui
API reprezintă pentru moment un factor inhibitor major.
Întrucât aproape 85% din informații există sub formă nestructurată, preocuparea
majoră a IBM se îndreaptă către acest tip de informație. În prezent, IBM are
peste 7.000 de utilizatori de aplicații de administrare a conținutului. Pe măsură
ce aceștia construiesc și extind aplicații pentru e-business, au nevoie să poată
oferi un acces integrat prin web la toate aceste informații.
Portal de securitate
a informațiilor
Softwin a anunțat pe 28 februarie lansarea primului portal de securitatea informațiilor
din peisajul internetului românesc.
Apărut ca răspuns la apariția unui nou val de viruși informatici care a afectat
în ultimele săptămâni sistemele utilizatorilor din toată lumea, noul portal
AVX.RO se dorește a fi centrul
românesc al luptei împotriva acestor programe distructive, un loc de întâlnire
atât pentru pasionații domeniului antivirus cât și pentru cei care caută răspunsuri
rapide la problemele lor.
Situl facilitează accesul vizitatorilor la biblioteca de informații acumulate
de specialiștii Laboratorului Antivirus Softwin de-a lungul timpului și permite
învățarea strategiilor de apărare și protecție împotriva virușilor, aflarea
tendințelor domeniului antivirus, familiarizarea cu cele mai noi soluții și
tehnologii din domeniul securității datelor.
Sistemul de scanare online AVX - oferit gratuit pe sit-a fost special conceput
pentru a asigura verificarea fișierelor împotriva virușilor fără a instala un
program antivirus: scanarea se face pe calculator, prin browser-ul de internet,
beneficiind în același timp de motoarele de scanare ale AVX Professional.
AVX Virus Alert este un serviciu care acționează la declanșarea oricărui virus
nociv la scară națională. Acest serviciu atenționează utilizatorul prin e-mail
în cazul în care este semnalat un pericol pentru integritatea datelor sale.
AVX Virus Alert include descrierea virusului, modul de manifestare, strategii
și modalități de eliminare a infecțiilor.
AVX.RO cuprinde de asemenea
link-uri către siturile de referință din domeniul securității informațiilor.
"Prin lansarea acestui portal de securitate dorim să oferim o sursă sigură
de informare din domeniul securității datelor și să poziționăm compania Softwin
ca principalul dirijor al acestui domeniu pe piața românească", declară Daniel
Ionescu, Product Manager la AVX.
|