Agora
Media
Libraria Byblos



AgoraNews  





PC Magazine Ro  




NET Report   




Ginfo   




agora ON line   





PC Concrete   





Liste de discuţii   




Cartea de oaspeţi   




Mesaje   





Agora   








Clic aici
PC Report - ultimul numar aparut


Internet Business - PC Magazine Romania, Aprilie  2001
Strategiile tehnologice în acţiune

Portalurile reinventează e-business-ul

Dan Şerbănescu

La aproape trei ani de la apariţia ideii, portalurile de întreprindere sunt pe cale să devină următoarea "killer app" a industriei web.

Este foarte puţin probabil ca vreunul dintre cititorii PC Magazine să nu fie mai mult decât familiarizaţi cu portalurile web. Experienţele pe internet ale fiecăruia dintre noi pornesc sau măcar trec, într-o formă sau alta, printr-un portal web. Febra portalurilor a cuprins de mult şi internetul românesc; cu toţii avem deja un motor de căutare preferat şi nu este prea greu de dedus modul său de funcţionare şi nici eventualele posibilităţi de personalizare, în funcţie de obişnuinţele sau necesităţile de zi cu zi. Însă dincolo de aspectul utilitar al siturilor publice cu care sunteţi obişnuiţi, conceptul de portal stă la baza unor puternice instrumente de afaceri, perfect integrate cu suite de aplicaţii dezvoltate de nume cu greutate în industria mondială de software, care permit dezvoltarea unei afaceri pe web în doar câteva zile.

Ce sunt portalurile?
Există multe definiţii şi tipuri de portaluri şi noi interpetări apar aproape zilnic. În general, un portal oferă acces dintr-un punct unic, pe baza unei interfeţe de tip web, la date care altfel nu ar avea vreo legătură sau chiar compatibilitate între ele, răspândite în diverse aplicaţii separate. Pentru unii, portalurile sunt sinonime cu comunităţile, pentru alţii sunt pieţe virtuale sau simple locuri destinate tranzacţiilor, în vreme ce nu puţini sunt cei ce văd portalurile drept medii desktop integrate. Pe internetul public, portalurile sunt deseori asimilate cu situri ce conţin informaţii organizate sub formă de directoare, ce oferă acces şi o minimă prezentare a multor alte situri. În interiorul unei organizaţii, de cele mai multe ori, portalurile structurează informaţiile interne, suplimentate eventual de elemente de conţinut disponibile publicului larg, cum ar fi ştiri online, cotaţii bursiere sau informaţii despre vreme.

O definiţie mai abstractă îi aparţine vicepreşedintelui Meta Group, Matt Cain, care descrie portalurile drept "un cadru ce oferă diferite niveluri de funcţionalitate (conţinut, aplicaţii) şi interactivitate (comunităţi) pe baza preferinţelor utilizatorului şi a regulilor de business. Portalurile furnizează un ‚context' mai bun pentru activităţile productive şi adaugă valoare siturilor existente prin conexiuni personalizate".

Principalele necesităţi la care trebuie să răspundă portalurile reprezintă tot atâtea tendinţe cheie la nivelul întregii industrii: integrarea pe orizontală a proceselor, atât în cadrul organizaţiilor cât şi de-a lungul întregului "lanţ al valorii" format din furnizori, vânzători şi clienţi; administrarea excesului de informaţii care devin imposibil de asimilat; eforturile de reducere a costurilor şi creştere a calităţii; nevoia de a răspunde cu viteza web-ului cerinţelor pieţei şi clienţilor; viteza schimbărilor de tehnologie, structură de vânzări şi chiar de organizare internă a unei firme.

Astăzi, portalurile reprezintă esenţa a ceea ce până nu demult însemna intranet, depozite de date, sisteme de căutare şi administrare a documentelor la nivel de întreprindere. Mai mult chiar, portalurile împletesc accesul la datele interne ale firmei cu accesul la web, sunt personalizabile şi oferă căi structurate de depozitare a informaţiilor.

Dezvoltarea explozivă a internetului şi a tehnologiilor web a creat premisele unor noi oportunităţi şi unor noi provocări pentru relaţiile de afaceri de astăzi. În această nouă economie digitală există pericolul ca o companie să constate că nu poate face faţă avalanşei de informaţii şi că propria reţea intranet a ajuns la un nivel de saturare, care nu îi mai poate asigura gestiunea eficientă a datelor. Pentru a rămâne în business, o astfel de organizaţie nu trebuie decât să implementeze un portal care să îi permită optimizarea sigură şi scalabilă a accesului la informaţie, precum şi o administrare centralizată a tuturor serviciilor prin intermediul unui simplu browser.

Ce spun analiştii
Peste 50% din companiile mari şi de mărime medie îşi vor construi portaluri de corporaţie până la sfârşitul anului 2001, estimează un studiu IDC (International Data Corporation), ceea ce ar reprezenta o creştere de 178% faţă de statisticile din 1999. Dintre marile companii, 25% deţin deja un portal, în timp ce 35% intenţionează să implementeze sau să modernizeze o soluţie de portal până la sfârşitul anului în curs.

Merrill Lynch estimează că vânzările de software pentru portaluri de întreprindere vor atinge aproape 15 mld.$ până în 2002.

Pe de altă parte, Gartner Group a anunţat recent că, până în anul 2000, cel puţin 80% dintre marile companii americane au implementat un tip de proiect de portal.

Revista "Knowledge Management" a propus următoarea clasificare a tipurilor de portaluri:

Portaluri de date, care rezolvă în principal problema transmiterii electronice a rapoartelor către un set larg de utilizatori.

Portaluri de informaţii, care se concentrează pe organizarea şi livrarea informaţiilor nestructurate sau incluse în documente tradiţionale.

Portaluri de colaborare, a căror funcţie este de a asigura colaborarea interactivă între utilizatori.

Caracteristicile cheie ale portalurilor sunt similare cu cele cerute sistemelor de administrare de date, incluzând interfeţe personalizate, data query, browsing, căutări ad-hoc şi structurate, filtrare automată a informaţiilor, înştiinţare automată şi acces la noile versiuni de software etc.

Într-un studiu din 1999, DataChannel şi Gartner Group defineau următoarele etape de evoluţie a portalurilor de întreprindere:

Nivelul 1: Tablă de materii (informaţii despre companie, diverse elemente de conţinut, posibilităţi de căutare şi link-uri)
Nivelul 2: Agregarea şi organizarea conţinutului (opţiuni avansate de căutare, directoare, personalizare)
Nivelul 3: Integrarea datelor/aplicaţii dinamice (suport pentru clienţi, colaborare, agregarea datelor la nivel de întreprindere, tranzacţii)
Nivelul 4: Integrare globală/documente dinamice (lanţul de aprovizionare, comerţ electronic /e-business, integrare de date externe)

Costurile în faza de start-up pentru un portal de întreprindere sunt estimate, în general, la sume de ordinul sutelor de mii de dolari. Însă, potrivit Forrester Research, costurile totale ale unor astfel de proiecte pot atinge până la aproximativ 1,5 mil.$ pe o perioadă de doi ani, în special din cauza dificultăţii de a agrega datele provenite din multiple surse.

Oracle Portal
La sfârşitul lunii februarie, reprezentanţa Oracle România a prezentat în premieră în ţara noastră soluţia Oracle Portal - cea mai rapidă şi mai eficientă formă de vizualizare prin care o organizaţie poate pune informaţii personalizate la dispoziţia oricărei categorii de utilizatori: angajaţi, parteneri, furnizori sau clienţi.


Oracle Portal 3.0, soluţie inclusă în pachetul de aplicaţii reunite în Oracle9i şi disponibilă ca serviciu în Oracle 9i Application Server, oferă un întreg ansamblul de informaţii cheie necesare oricărei organizaţii care vizează o migrare efectivă către noua economie digitală. Construirea unui portal care să asigure uşor şi în condiţii de securitate accesul la resurse de informaţii şi servicii software distribuite poate ajuta foarte mult orice companie din România decisă să implementeze un model de e-business.

"Oracle şi-a demonstrat capacitatea de a anticipa şi de a furniza noi valori clienţilor, prin simplificarea şi integrarea tehnologiilor sale de vârf în produsele Oracle9i şi Oracle E-Business, dar şi prin abordarea agresivă a unor domenii în plină dezvoltare, precum conexiunile wireless, serviciile online găzduite şi tranzacţiile business-to-business", spune Larry Ellison, preşedinte şi CEO Oracle.

Oracle Portal este o soluţie completă pentru construirea, dezvoltarea şi auto-administrarea unui portal de întreprindere integrat, ce combină un cadru de lucru flexibil pentru accesul la aplicaţii standardizate cu instrumente self-service pentru personalizarea experienţei, publicarea şi administrarea informaţiilor, precum şi accesul dinamic la date.

Oracle Portal asigură conexiunile dintre angajaţi, parteneri, furnizori şi clienţi, furnizându-le acestora informaţiile de care au nevoie şi permiţându-le să realizeze personalizări adaptate la cerinţele individuale. Acest lucru se obţine prin integrarea într-o singură interfaţă grafică personalizată a informaţiilor structurate din bazele de date cu datele nestructurate prezente în diferite formate de fişiere şi cu datele de pe internet.

Soluţia include un set integrat de servicii de portal, ce permite utilizatorilor simpli, dar şi dezvoltatorilor, să organizeze şi să publice informaţii şi să-şi construiască propriile aplicaţii. În acelaşi timp, Oracle Portal este şi un mediu web complet pentru implementare şi administrare, care integrat cu Oracle9i Application Server şi Oracle8i Database permite gestionarea eficientă, în timp real, a oricărei aplicaţii sau serviciu de întreprindere.

Pagina www.oracle.com/portals/index.html constituie în sine un excelent exemplu de portal, prin care se oferă informaţii complete privitoare la soluţiile portal oferite de Oracle, condiţiile de aderare şi participanţii la iniţiativa Oracle Partner Program, informaţii despre felul în care se poate construi un portal în numai 5 zile, precum şi link-uri către situri ce oferă: teste gratuite pe servere Windows NT şi Unix, sfaturi şi trucuri gratuite pentru dezvoltarea, testarea şi publicarea de portlete, posibilitatea de descărcare a unui demo Oracle 9i AS Portal de pe Oracle Technology Network precum şi accesul la un kit gratuit cu ajutorul căruia oricine poate învăţa să îşi construiască propriul portal.

Portletele reprezintă modalitatea practică prin care Oracle Portal reuşeşte să unească mediile disjuncte ale datelor dinamice, documentelor şi siturilor web. Aceste componente refolosibile şi extrem de configurabile reprezintă o zonă activă a sitului, în format HTML sau XML/XSL, care îndeplineşte anumite funcţii într-o manieră standardizată, consistentă şi sigură. Se pot crea sau folosi portlete deja existente care să permită accesul la aproape orice tip de informaţie de pe web, de la servicii de ştiri sau cotaţii bursiere, la fişiere publicate pe intranetul corporaţiei sau rapoarte generate de aplicaţiile de business ale firmei. Accesul nu este limitat la informaţii publice şi poate include opţiuni de validare a utilizatorilor prin parole securizate, dar şi un sistem integrat de autentificare care permit accesarea tuturor aplicaţiilor sau paginilor de web protejate prin introducerea unei singure secvenţe username/parolă.

Oracle Portal este livrat cu o bibliotecă de portlete pre-existente care pot fi direct publicate pe web sau folosite la dezvoltarea de aplicaţii şi administrarea portalului. Aceste portlete pot fi dezvoltate rapid şi testate de orice dezvoltator graţie instrumentului Portal Development Kit (PDK), pe baza specificaţiilor API (Application Programming Interface - interfaţă pentru programarea de aplicaţii) publicate.

IBM Enterprise
Information Portal

IBM Enterprise Information Portal (EIP) reprezintă fundamentul unei strategii software la nivelul întregii companii, proiectată pentru a ajuta corporaţiile să utilizeze pe deplin informaţiile cu care operează aplicaţiile de e-business ale momentului. IBM EIP permite utilizatorilor dintr-o companie să-şi personalizeze căutările de date, să beneficieze de opţiuni de căutare extinse pentru nevoi foarte specifice şi să utilizeze rezultate relevante provenite dintr-un număr record de surse IBM sau non-IBM, atât tradiţionale, cât şi de tip multimedia.

Cantitatea de informaţii se dublează la fiecare 12-18 luni, iar în ultimii 30 de ani au fost produse mai multe informaţii decât în 50 de secole precedente.

Există online o cantitate de date de un exabyte (1x1018), echivalentul unei coloane de cărţi de telefon care ar putea ajunge la Lună şi înapoi.

Pentru a permite oricărui utilizator să găsească rapid şi exact informaţia de care are nevoie, IBM a pus la punct o solidă strategie pentru portalurile e-business. Ideea centrală a acestei abordări este de a furniza infrastructura şi componentele necesare creării unor aplicaţii portal performante, care să lase loc şi pentru viitoare niveluri de ubicuitate şi integrare.

David Yockelson, senior vice president şi director al Meta Group, este de părere că "o strategie cuprinzătoare pentru portalurile de întreprindere necesită abilitatea de a livra informaţie provenită din cele mai diverse surse, inclusiv aplicaţii de colaborare, business intelligence, conţinut nestructurat sau structurat".

IBM EIP este proiectat pentru a oferi firmelor acele informaţii relevante pentru luarea deciziilor, indiferent de aplicaţia care le-a generat. Strategia IBM/Lotus pentru portaluri e-business este concentrată în produsul EIP, care permite clienţilor şi partenerilor să folosească instrumente eficiente de căutare sau să folosească kitul avansat pentru dezvoltarea de soluţii portal integrate.

IBM EIP se bazează pe DB2 Universal Database, soluţia IBM pentru managementul datelor şi reuneşte într-o singură platformă integrată tehnologii precum Content Manager EIP Client Kit şi Lotus Domino Extended Search. Aceasta este şi baza recent anunţatei strategii "Raven" a celor de la Lotus, care include un portal pentru administrarea informaţiilor şi activităţilor personale sau ale unei comunităţi.

IBM are o experienţă considerabilă în administrarea şi optimizarea reţelelor ce conţin baze de date relaţionale eterogene, produse de diverşi vendori. Prin produsul Content Manager, IBM este lider în domeniul furnizării de medii nestructurate, distribuite, pentru clienţii săi, fiind capabil să administreze colecţii mari de documente multimedia eterogene, pe baza tehnologiilor sale avansate de captură a informaţiei, stocare, căutare/descărcare şi distribuire securizată a aplicaţiilor multimedia.

În plus, soluţia IBM oferă utilizatorilor şi aplicaţii pentru servicii, inclusiv conexiuni între diferite surse de date prin WebSphere şi mesaje în aşteptare prin MQSeries. Astfel, informaţiile pot fi accesate fie din aplicaţii de administrare de documente şi media (IBM Content Manager), web, foi de calcul, e-mail, aplicaţii audio/video în format XML/HTML etc.
Instrumentele puse la dispoziţia dezvoltatorilor de aplicaţii includ Java Beans vizual şi non-vizual, componente ActiveX şi API-uri C++. Dacă mai adăugăm şi suportul extins online, un dezvoltator Java cu experienţă poate ajunge să construiască soluţii portal pilot în mai puţin de o oră, folosind EIP.

Cei de la IBM consideră că portalurile sunt mai mult decât o interfaţă utilizator personalizată. Acest aspect este important, dar nu este decât o etapă în rezolvarea problemelor existente. Interfaţa trebuie alimentată de o mult mai bogată infrastructură, iar pentru acest lucru este necesară o fundaţie care să integreze accesul la toare resursele necesare - informaţie, aplicaţii şi oameni. Iată şi principalele elemente ale acestei infrastructuri:

Acces/căutare - Utilizatorul doreşte să întrebe odată şi să obţină toate răspunsurile relevante, fie că este vorba de condiţiile de aprobare a unui împrumut ori dezvoltarea unui plan de marketing. Această informaţie se poate regăsi fie într-un e-mail, fie într-un fax, o imagine a unui contract sau în rezultatele unei analize OLAP.

Categorisire- Categorisirea presupune extragerea automată a metadatelor din diversele surse de informaţie şi determinarea relaţiilor dintre diferitele informaţii. Practic, este vorba de fundamentul pe baza căruia informaţia se poate furniza în contextul solicitat de utilizator.

Colaborare - Utilizatorii nu sunt nişte insuliţe izolate. Informaţia oferită în context presupune din partea lor acţiune: fie că este vorba de formarea unei echipe performante, de implementarea schimbărilor de politici sau strategii comune, în timp real sau prin intermediul unor baze de date partajate.

Personalizare - Utilizatorii ţin la individualitatea lor şi pot fi mult mai productivi dacă sistemul se potriveşte perfect cu nevoile lor specifice, prezentate în maniera pe care ei o doresc, care să ţină cont de rolul, personalitatea şi obişnuinţele lor. Alături de categorisire, este un alt element ce permite oferirea informaţiei în context.

Expertiză şi profilare - Informaţia merge dincolo de o sumă de biţi criptaţi. Persoanele antrenate şi cu experienţă sunt adevărate active pentru o afacere. Pentru a folosi pe deplin acest potenţial, portalurile trebuie să fie capabile să proceseze informaţii despre persoane, despre competenţele lor şi să ofere profile pentru a-i ajuta şi pe alţii. Dacă cineva încearcă să implementeze un proiect într-o anumită zonă, nu ar fi oare util să poată obţină detalii despre toţi cei care au mai încercat ceva similar înaintea sa?

Integrarea aplicaţiilor - În lumea de azi, barierele dintre obţinerea de informaţii, luarea deciziilor şi trecerea efectivă la acţiune dispar. Spre exemplu, un funcţionar care se ocupă de o cerere de împrumut poate obţine informaţii despre solicitant prin intermediul unei soluţii portal integrate, pe care apoi să le proceseze cu aplicaţia specializată, iar după eventuala aprobare a împrumutului să îi transmită clientului vestea cea bună prin e-mail, contribuind astfel la fidelizarea clientului.

Securitate/administrare - Oferirea de acces la informaţii poate fi în unele cazuri similară cu deschiderea cutiei Pandorei. Informaţia trebuie securizată, însă nu în detrimentul uşurinţei de a obţine acces autorizat. Din perspectiva utilizatorului, soluţia optimă ar fi sistemele de logare unică, urmând ca sistemul să administreze automat toate autorizările necesare pentru accesarea surselor de informaţie.

Dezvoltare - Dezvoltatorii de software vor să înveţe un singur API, care să sesiseze toate nuanţele sistemelor de administrare a conţinutului şi datelor. Uşor de învăţat, uşor de extins la alte surse de date, structurate sau nestructurate. Dificultatea învăţării fiecărui stil individual de programare sau a fiecărui API reprezintă pentru moment un factor inhibitor major.

Întrucât aproape 85% din informaţii există sub formă nestructurată, preocuparea majoră a IBM se îndreaptă către acest tip de informaţie. În prezent, IBM are peste 7.000 de utilizatori de aplicaţii de administrare a conţinutului. Pe măsură ce aceştia construiesc şi extind aplicaţii pentru e-business, au nevoie să poată oferi un acces integrat prin web la toate aceste informaţii.

Portal de securitate a informaţiilor
Softwin a anunţat pe 28 februarie lansarea primului portal de securitatea informaţiilor din peisajul internetului românesc.

Apărut ca răspuns la apariţia unui nou val de viruşi informatici care a afectat în ultimele săptămâni sistemele utilizatorilor din toată lumea, noul portal AVX.RO se doreşte a fi centrul românesc al luptei împotriva acestor programe distructive, un loc de întâlnire atât pentru pasionaţii domeniului antivirus cât şi pentru cei care caută răspunsuri rapide la problemele lor.

Situl facilitează accesul vizitatorilor la biblioteca de informaţii acumulate de specialiştii Laboratorului Antivirus Softwin de-a lungul timpului şi permite învăţarea strategiilor de apărare şi protecţie împotriva viruşilor, aflarea tendinţelor domeniului antivirus, familiarizarea cu cele mai noi soluţii şi tehnologii din domeniul securităţii datelor.

Sistemul de scanare online AVX - oferit gratuit pe sit-a fost special conceput pentru a asigura verificarea fişierelor împotriva viruşilor fără a instala un program antivirus: scanarea se face pe calculator, prin browser-ul de internet, beneficiind în acelaşi timp de motoarele de scanare ale AVX Professional.
AVX Virus Alert este un serviciu care acţionează la declanşarea oricărui virus nociv la scară naţională. Acest serviciu atenţionează utilizatorul prin e-mail în cazul în care este semnalat un pericol pentru integritatea datelor sale. AVX Virus Alert include descrierea virusului, modul de manifestare, strategii şi modalităţi de eliminare a infecţiilor.

AVX.RO cuprinde de asemenea link-uri către siturile de referinţă din domeniul securităţii informaţiilor.

"Prin lansarea acestui portal de securitate dorim să oferim o sursă sigură de informare din domeniul securităţii datelor şi să poziţionăm compania Softwin ca principalul dirijor al acestui domeniu pe piaţa românească", declară Daniel Ionescu, Product Manager la AVX.

 


PC Magazine Ro | CD ROM | Redactia | Abonamente | CautareArhive

Copyright © 1999-2002 Agora Media.

webmaster@pcmagazine.ro

Concurs de Grafica Digitala si Web Design

BitDefender + Abonament PC Magazine

Concurs de fizica pe Web

www.agora.ro

www.agora.ro

www.agora.ro