Comentarii și interviuri - PC Magazine Romania, Aprilie
2001
|
"Dacă
încerci să faci multe, din toate, la sfârșitul zilei vei constata că nu
ai obținut mai nimic"
|
Ran Gil
Director de vânzări pentru Europa Centrală și de Est, Lexmark
Cheia succesului? Profesionalismul
Mihaela Cârstea
PC Magazine: Lexmark, o companie destul de tânără dacă ne gândim că
nu are decât 10 ani, este prezentă prin imprimantele sale și în România începând
din 1994. Începutul lunii martie a acestui an a marcat o schimbare importantă
în privința politicii adoptate față de această piață. În ce constau aceste schimbări?
Ran Gil: Într-adevăr, afacerile Lexmark în România s-au derulat până
de curând prin firma Macro International. Oamenii de aici sunt foarte bine pregătiți
și am fost impresionat de cât de bine au reușit să impună numele Lexmark pe
piață. Anul trecut produsele noastre au reprezentat 12-13% din piață. Această
situație ne-a determinat să acordăm o mai mare atenție României și să luăm decizia
deschiderii unui birou de marketing aici și încheierea unor contracte de distribuție.
Biroul de marketing va fi condus de Daniel Ștefan, de la Macro International,
și va avea ca atribuții cunoașterea mai bună a produselor noastre pe piață,
asigurarea suportului tehnic și a instruirii distribuitorilor, va genera cerere
prin canalele de distribuție, va urmări păstrarea la cote înalte a gradului
de mulțumire a clienților.
În privința distribuitorilor, am semnat recent un contract cu firma Omnilogic.
PC Magazine: De ce Omnilogic?
Ran Gil: Am intervievat 8 firme înainte de a lua decizia să alegem Omnilogic
ca partener. Au existat mai multe argumente în favoarea acestei firme. În primul
rând, oamenii de aici sunt foarte competenți, firma având o foarte bună reputație.
Omnilogic are o rețea de parteneri cu o largă acoperire geografică, este puternică
și stabilă din punct de vedere financiar și este interesată de produsele Lexmark
pentru a-și completa gama de imprimante pe care le distribuie deja (Oki și Xerox).
PC Magazine: Intenționați să aveți un număr mare de distribuitori pe
piața românească?
Ran Gil: Pentru a vinde mai mult nu e nevoie de mai mulți distribuitori.
Piața nu este foarte mare - doar circa 90.000 de imprimante/an, conform IDC
- și dacă am avea mulți distribuitori ar exista riscul ca aceștia să-și piardă
interesul.
Există o ecuație conform căreia procentul de piață reprezentat de vânzările
unei categorii de produse este obținut prin multiplicarea gradului de acoperire
al produsului cu gradul de acoperire al canalelor de distribuție și cu cota
prognozată de câștig (winning rate). Lexmark are o gamă completă de produse
pentru toate tipurile de clienți și medii de lucru, distribuitorul ales are
o largă acoperire în țară, pentru a ne crește vânzările trebuie să ne concentrăm
pe îmbunătățirea cotei de câștig, pe crearea sistemului. Dacă realizăm aceste
lucruri esențiale, ele vor determina în viitor creșterea vânzărilor.
PC Magazine: Care sunt așteptările pentru anul 2001?
Ran Gil: Deși a trecut deja primul trimestru al acestui an cu activități
legate de organizare, intenționăm totuși să obținem o creștere a cotei de piață
cu cel puțin 3% față de anul trecut, deci să avem la sfârșitul anului 15% din
piață.
PC Magazine: Ce produse credeți că se vor vinde mai bine în România?
Ran Gil: Suntem deja prezenți în România cu toată gama noastră de imprimante
matriceale, inkjet și laser. Omnilogic se va ocupa cu predilecție de distribuția
către clienții mari, cum este de exemplu, deja, Romtelecom.
PC Magazine: Există unii cumpărători care deși recunosc prețul scăzut
de achiziție al imprimantelor Lexmark și calitatea oferită de acestea, consideră
costul cartușelor a fi prea ridicat.
Ran Gil: Dacă există astfel de zvonuri, ele probabil că vin de la clienții
casnici, nu de la firme, deși aceștia nu au nevoie să cumpere prea des cartușe.
Eu însămi sunt un utilizator, și atunci când mă duc să-mi cumpăr un cartuș,
nu-mi amintesc niciodată când l-am cumpărat pe precedentul. Apoi, dacă nu e
nevoie de tipărirea color, se poate folosi doar cartușul de negru.
E greu să compari cartușele destinate diferitelor tipuri de imprimante. E dificil
de estimat consumul, nu e ca la produsele alimentare, de exemplu.
O imprimantă nu înseamnă cartușul ei, ci calitatea pe care o oferă.
PC Magazine: Competitorii dumneavoastră: HP, Epson, Xerox au o politică
de marketing agresivă pe piața românească. Se va întâmpla același lucru și cu
Lexmark?
Ran Gil: Agresiv e un cuvânt mare. Pentru mine, agresiv înseamnă să
formez deprinderi, să asigur pregătirea distribuitorilor și partenerilor și
să organizez activitatea cu aceștia.
Xerox a investit enorm în reclamă în Europa de Est în ultimul an, iar rezultatele
nu au fost pe măsura așteptărilor.
Bugetul de marketing depinde de profitul obținut. Pentru moment nu e suficient
de mare pentru a-l investi în reclamă pe TV sau în cotidiene.
Fără nici un dubiu, suntem lideri în tehnologie. Suntem o companie tânără.
Suntem focalizați pe aceste produse. Cel mai bun lucru este să fim foarte buni
profesioniști, aceasta este cheia succesului.
Dacă încerci să faci multe, din toate, la sfârșitul zilei vei constata că nu
ai obținut mai nimic. "A lot of everything means a lot of nothing".
|