Agora
Media
Libraria Byblos



AgoraNews  





PC Magazine Ro  




NET Report   




Ginfo   




agora ON line   





PC Concrete   





Liste de discuții   




Cartea de oaspeți   




Mesaje   





Agora   








Clic aici
PC Report - ultimul numar aparut


Legislație - PC Magazine Romania, Noiembrie  2001

Despre publicitate pe internet

Av. DragoȘ Marinescu

Ce înseamnă publicitate pe internet? În ce măsură anunțurile publicitare sau paginile web ce promovează produse și servicii se supun vreunor reglementări legale? Sau, mai exact, există astfel de norme? Avem implicații juridice în cazul publicității pe internet?

Pentru început, să încercăm să precizăm cadrul legal în care ne aflăm.

În România, reglementarea publicității se vrea exhaustivă, existând preocupări mai vechi în acest sens; vezi, bunăoară, Hotărârea din 1971 a Consiliului de Miniștri (denumire tradițională a Guvernului la care, din păcate, s-a renunțat) care se referea la cheltuielile de reclamă comercială. Mai recent, o definiție parțială a publicității apare în decizia din 2000 a Consiliului Național al Audiovizualului privind adoptarea normelor obligatorii pentru publicitate, teleshopping și sponsorizare în domeniul audiovizualului. Astfel, "publicitate audiovizuală înseamnă orice formă de mesaj difuzat prin mijloace de comunicare audiovizuală, pe bază de contract, în schimbul unei sume de bani, al unui serviciu echivalent sau al altor valori mobile ori imobile, în scopul de a promova numele, marca, imaginea, activitatea, produsele sau serviciile unui agent economic". Lăsând deoparte faptul că noțiunea de agent economic, oricât de cuprinzătoare ar părea, are totuși limitele ei, să reținem obligativitatea încheierii unui contract între beneficiar și prestatorul serviciului de publicitate. Poate fi acest contract unul implicit, precum cel încheiat între călător și transportul public, sau este nevoie de o formă scrisă? Înclinăm către a doua variantă, cu atât mai mult cu cât pe aceasta o cere și fiscul. Este de menționat că această definiție se limitează la posturile de radio și de televiziune, nefiind incluse presa scrisă, publicitatea out-door (panotaj) și internetul. În fine, legea nr. 148 din 2000 privind publicitatea o definește pe aceasta drept fiind "orice formă de prezentare a unei activități comerciale, industriale, artizanale sau liber-profesioniste, având ca scop promovarea vânzării de bunuri și servicii, de drepturi și obligații". Această definiție pare mai cuprinzătoare, dar nu este: deși ea elimină obligativitatea contractului, definește ca unic scop al publicității promovarea vânzării. Să însemne asta că publicitatea nu poate fi folosită în scopuri nelucrative? Și, mai ales, cum poți vinde o obligație?!

Să vedem ce se întâmplă în Statele Unite, punct de referință în legislația despre internet, în privința publicității on-line? Anunțurile publicitare sunt asimilate publicațiilor (tipăriturilor), iar societățile care (își) fac reclamă pe internet sunt la rându-le asimilate editorilor. Aceeași soartă o împărtășesc și furnizorii de servicii de internet care acceptă să insereze un anunț publicitar - până la un punct, aceștia pot fi ținuți responsabili de conținutul anunțului respectiv. Pe cale de consecință, prevederile legale privind calomnia, concurența neloială sau alte infracțiuni care pot fi comise în scris se aplică mutatis mutandis în cazul publicității on-line.

Situația din Lumea Nouă poate fi extinsă și la noi, cu atât cu cât jurisprudența este abia la început în acest domeniu. Având, deci, în vedere riscul răspunderii civile sau penale pentru publicarea/găzduirea anunțurilor publicitare pe internet, două sunt aspectele care trebuie avute în vedere: 1) anunțurile publicitare trebuie să fie "curate" din punct de vedere legal și 2) comanditarul anunțului publicitar trebuie să își asume obligația de a suporta consecințele juridice ale publicării, inclusiv obligația de dezdăunare în cazul provocării unui prejudiciu.

1) În privința primului aspect, sunt de reținut - printre altele - prevederile Ordonanței Guvernului nr. 137/2000 care sancționează discriminarea. Prin discriminare, textul de lege înțelege "orice deosebire, excludere, restricție sau preferință, pe bază de rasă, naționalitate, etnie, limbă, religie, categorie socială, convingeri, sex sau orientare sexuală, apartenență la o categorie defavorizată sau orice alt criteriu care are ca scop sau efect restrângerea sau înlăturarea recunoașterii, folosinței sau exercitării, în condiții de egalitate, a drepturilor omului și a libertăților fundamentale sau a drepturilor recunoscute de lege, în domeniul politic, economic, social și cultural sau în orice alte domenii ale vieții publice".

Dacă vă aduceți aminte de anunțurile matrimoniale din 1990 în care erau căutate "doamne intelectuale, exclus feseniste" sau de anunțurile de tipul "intrare discotecă, exclus romi", să știți că acestea sunt (sau ar trebui să fie) de domeniul trecutului. Publicarea unor asemenea anunțuri antrenează astăzi răspunderea contravențională sau chiar penală. A cui? Ei bine, în primul rând a autorului, dar în subsidiar și pe cea a editorului, înțelegând prin editor atât casa de editură, ziarul, compania de panotaj sau un ISP. Sfatul nostru este să nu credeți că inserarea unei clauze de exonerare de răspundere de genul "noi suntem doar gazde, musafirul (autorul) răspunde" acoperă în întregime pe cel care o inserează. Iată de ce ar fi de dorit ca, înainte de a încerca să captezi atenția cu un anunț publicitar, riscurile juridice ale unui asemenea demers să fie reduse la minimum. La urma urmei, orice avocat îți va spune că este mai ieftin să îl plătești pe el decât să suporți un proces.

 


PC Magazine Ro | CD ROM | Redactia | Abonamente | CautareArhive

Copyright © 1999-2002 Agora Media.

[email protected]

LG - LifeŽs Good

www.agora.ro

deltafri

www.agora.ro

www.agora.ro

www.agora.ro