Legislație - PC Magazine Romania, Noiembrie 2001
Despre publicitate pe internet
Av. DragoȘ Marinescu
Ce înseamnă publicitate pe internet? În ce măsură anunțurile publicitare sau
paginile web ce promovează produse și servicii se supun vreunor reglementări
legale? Sau, mai exact, există astfel de norme? Avem implicații juridice în
cazul publicității pe internet?
Pentru început, să încercăm să precizăm cadrul legal în care ne aflăm.
În România, reglementarea publicității se vrea exhaustivă, existând preocupări
mai vechi în acest sens; vezi, bunăoară, Hotărârea din 1971 a Consiliului de
Miniștri (denumire tradițională a Guvernului la care, din păcate, s-a renunțat)
care se referea la cheltuielile de reclamă comercială. Mai recent, o definiție
parțială a publicității apare în decizia din 2000 a Consiliului Național al
Audiovizualului privind adoptarea normelor obligatorii pentru publicitate, teleshopping
și sponsorizare în domeniul audiovizualului. Astfel, "publicitate audiovizuală
înseamnă orice formă de mesaj difuzat prin mijloace de comunicare audiovizuală,
pe bază de contract, în schimbul unei sume de bani, al unui serviciu echivalent
sau al altor valori mobile ori imobile, în scopul de a promova numele, marca,
imaginea, activitatea, produsele sau serviciile unui agent economic". Lăsând
deoparte faptul că noțiunea de agent economic, oricât de cuprinzătoare ar părea,
are totuși limitele ei, să reținem obligativitatea încheierii unui contract
între beneficiar și prestatorul serviciului de publicitate. Poate fi acest contract
unul implicit, precum cel încheiat între călător și transportul public, sau
este nevoie de o formă scrisă? Înclinăm către a doua variantă, cu atât mai mult
cu cât pe aceasta o cere și fiscul. Este de menționat că această definiție se
limitează la posturile de radio și de televiziune, nefiind incluse presa scrisă,
publicitatea out-door (panotaj) și internetul. În fine, legea nr. 148 din 2000
privind publicitatea o definește pe aceasta drept fiind "orice formă de prezentare
a unei activități comerciale, industriale, artizanale sau liber-profesioniste,
având ca scop promovarea vânzării de bunuri și servicii, de drepturi și obligații".
Această definiție pare mai cuprinzătoare, dar nu este: deși ea elimină obligativitatea
contractului, definește ca unic scop al publicității promovarea vânzării. Să
însemne asta că publicitatea nu poate fi folosită în scopuri nelucrative? Și,
mai ales, cum poți vinde o obligație?!
Să vedem ce se întâmplă în Statele Unite, punct de referință în legislația
despre internet, în privința publicității on-line? Anunțurile publicitare sunt
asimilate publicațiilor (tipăriturilor), iar societățile care (își) fac reclamă
pe internet sunt la rându-le asimilate editorilor. Aceeași soartă o împărtășesc
și furnizorii de servicii de internet care acceptă să insereze un anunț publicitar
- până la un punct, aceștia pot fi ținuți responsabili de conținutul anunțului
respectiv. Pe cale de consecință, prevederile legale privind calomnia, concurența
neloială sau alte infracțiuni care pot fi comise în scris se aplică mutatis
mutandis în cazul publicității on-line.
Situația din Lumea Nouă poate fi extinsă și la noi, cu atât cu cât jurisprudența
este abia la început în acest domeniu. Având, deci, în vedere riscul răspunderii
civile sau penale pentru publicarea/găzduirea anunțurilor publicitare pe internet,
două sunt aspectele care trebuie avute în vedere: 1) anunțurile publicitare
trebuie să fie "curate" din punct de vedere legal și 2) comanditarul anunțului
publicitar trebuie să își asume obligația de a suporta consecințele juridice
ale publicării, inclusiv obligația de dezdăunare în cazul provocării unui prejudiciu.
1) În privința primului aspect, sunt de reținut - printre altele - prevederile
Ordonanței Guvernului nr. 137/2000 care sancționează discriminarea. Prin discriminare,
textul de lege înțelege "orice deosebire, excludere, restricție sau preferință,
pe bază de rasă, naționalitate, etnie, limbă, religie, categorie socială, convingeri,
sex sau orientare sexuală, apartenență la o categorie defavorizată sau orice
alt criteriu care are ca scop sau efect restrângerea sau înlăturarea recunoașterii,
folosinței sau exercitării, în condiții de egalitate, a drepturilor omului și
a libertăților fundamentale sau a drepturilor recunoscute de lege, în domeniul
politic, economic, social și cultural sau în orice alte domenii ale vieții publice".
Dacă vă aduceți aminte de anunțurile matrimoniale din 1990 în care erau căutate
"doamne intelectuale, exclus feseniste" sau de anunțurile de tipul "intrare
discotecă, exclus romi", să știți că acestea sunt (sau ar trebui să fie) de
domeniul trecutului. Publicarea unor asemenea anunțuri antrenează astăzi răspunderea
contravențională sau chiar penală. A cui? Ei bine, în primul rând a autorului,
dar în subsidiar și pe cea a editorului, înțelegând prin editor atât casa de
editură, ziarul, compania de panotaj sau un ISP. Sfatul nostru este să nu credeți
că inserarea unei clauze de exonerare de răspundere de genul "noi suntem doar
gazde, musafirul (autorul) răspunde" acoperă în întregime pe cel care o inserează.
Iată de ce ar fi de dorit ca, înainte de a încerca să captezi atenția cu un
anunț publicitar, riscurile juridice ale unui asemenea demers să fie reduse
la minimum. La urma urmei, orice avocat îți va spune că este mai ieftin să îl
plătești pe el decât să suporți un proces.
|