Agora
Media
Libraria Byblos



AgoraNews  





PC Magazine Ro  




NET Report   




Ginfo   




agora ON line   





PC Concrete   





Liste de discuții   




Cartea de oaspeți   




Mesaje   





Agora   








Clic aici
PC Report - ultimul numar aparut


Internet Business - PC Magazine Romania, Noiembrie  2001

Meseria ta e riscul

Dan Șerbănescu

"Numai cine nu riscă nu câștigă". Dincolo de aspectele pur anecdotice ale acestei aserțiuni, în lumea afacerilor, în general, și a celor digitale, în special, riscul inerent la care este expusă o companie este o chestiune complexă, greu de evaluat sau anticipat și a cărei rezolvare nu vine în nici un caz gratis.

Vom încerca, în cele ce urmează, să vă familiarizăm cu lumea deloc simplă a managementului riscului, concept relativ ușor de înțeles dar nu tocmai lesne de pus în practică. Desigur, abordarea care vă interesează în primul rând este cea legată de riscurile inerente ale afacerilor în medii digitale, însă acestea nu reprezintă decât un caz particular al riscurilor la care se expun, în general, companiile. Afacerile care sunt desfășurate prin mijloace electronice au un anumit specific, pe care bineînțeles că îl vom trece în revistă, însă nu trebuie să uitați că, dincolo de prefixul "e", business-ul se ghidează după legi imuabile, valabile pentru orice companie. Iar necesitatea de a anticipa riscurile și atenua pe cât posibil pierderile este o caracteristică axiomatică a oricărei afaceri și este, de fapt, elementul central al "job description"-ului oricărui manager.

Probabil că aceia dintre dumneavoastră care au avut vreodată o funcție de conducere au făcut - parafrazându-l ușor pe Moliere - "risk management" fără să aibă habar de asta. Fie că ați elaborat un plan de afaceri, ați încercat să optimizați un proces de afaceri, ori ați cumpărat un program anti-virus sau, pur și simplu, ați respectat normele de protecția muncii, ceea ce ați făcut nu a fost altceva decât să reduceți, eliminați sau măcar atenuați unul din lucrurile care v-ar fi putut afecta în rău activitatea. Altfel spus, un risc.

Însă, de la bun început, ar trebui precizat că nici o companie nu poate nici anticipa și nici face față absolut tuturor riscurilor posibile și, fără nici o intenție de a fi cinici, evenimentele tragice ce au zguduit SUA la 11 septembrie reprezintă, fără doar și poate, argumentul suprem în sprijinul acestei idei.

Într-o formă sau alta, orice companie, de la cel mai obscur SRL de provincie, la marile corporațiii transnaționale au aplicat una sau alta dintre tehnicile de management al riscului. Pentru a nu fi pur empirici, am încercat să aflăm de la specialiști cum stau mai exact lucrurile în lumea managementului riscului.

Vrei să fii miliardar?
Atunci câștigă cât mai mult, și pierde cât mai puțin. La nivelurile cele mai de sus ale managementului și în consiliile de administrație se cunosc foarte bine argumentele în favoarea unei administrări eficiente a riscului. Cei care lucrează în astfel de medii petrec mult timp încercând să evalueze și atenueze diverse elemente riscante pentru companii, de la slăbiciunile personalului de conducere, la cele ale produselor, problemele legate de remunerarea muncitorilor, sistemele de pensii, asigurările de sănătate sau problemele poluării mediului.

Într-o accepțiune larg acceptată, managementul riscurilor presupune patru procese inter-relaționate:

  1. Investigarea sistematică și continuă a expunerilor la diverse riscuri sau pierderi,
  2. Evaluarea naturii acestora, a frecvenței, gravității și potențialului impact,
  3. Planificarea și organizarea unor tehnici adecvate de control al riscurilor, care să minimizeze eficient pierderile,
  4. Implementarea unor astfel de tehnici, atât intern, la nivel de departament și la nivelurile de vârf ale managementului companiei, cât și extern, în colaborare cu organizații specializate în controlul pierderilor, asiguratori și alți specialiști în domeniul administrării riscurilor.

Cel ce administrează riscul este în mare măsură planificatorul, promotorul și coordonatorul proceselor descrise mai sus. Responsabilitatea pentru implementare rezidă la nivel departamental. Accidentele, rănirile, incendiile, furturile, defectele de fabricație ale produselor, violarea drepturilor angajaților și poluarea mediului se petrec la diversele posturi de lucru din cadrul unei companii și pot fi prevenite sau reduse cel mai bine la acel nivel. Însă asta nu se poate întâmpla eficient fără îndrumarea experților. Așa că...

Sună un prieten
Pentru prestigioasa firmă de audit Ernst & Young, managementul riscului face parte din activitatea de zi cu zi, compania având un larg portofoliu de clienți cărora le oferă servicii de acest gen. Pentru evaluarea riscurilor, Ernst & Young folosește un complex de instrumente de evaluare, după cum ne-a explicat Gabriel Apostu, Manager Business Advisory Services la Ernst & Young România.

Ceea ce-și propun specialiștii Ernst & Young nu este să elimine complet riscurile, ci să atenueze efectele acestora (mittigate the risk). Scopul principal al acestei abordări este acela de a crea un cadru cât mai eficient pentru identificarea, măsurarea, administrarea și controlul riscurilor la nivelul întregii organizații. Pentru realizarea acestui deziderat, metodologia Ernst & Young presupune mai multe etape-cheie, care se desfășoară în condițiile unei colaborări directe cu clienții și a studierii la fața locului a afacerilor acestora.
Într-o primă etapă, clienții sunt ajutați să identifice și să înțeleagă natura exactă a riscurilor cu care se confruntă afacerea lor. Apoi, ei sunt încurajați să-și definească așa-numita toleranță la risc a organizației respective, adică nivelul până la care eventualele pierderi pot ajunge fără să pună sub semnul întrebării obiectivele de business. Odată stabilite aceste lucruri, sunt apoi căutate metode și sisteme de măsurare cât mai precisă a riscurilor și căile de monitorizare a acestora. Etapa următoare este cea de punere sub control a incertitudinilor legate de bunul mers al afacerii, iar în final clienții ajung să înțeleagă impactul pe care îl pot avea riscurile de natură catastrofică asupra activității companiei.

Ne-a intresat, în mod firesc, și cum anume se realizează concret aceste etape. Unul dintre elementele-cheie este elaborarea unei așa-numite hărți a riscurilor, care este un grafic în care fiecare dintre riscurile identificate este reprezentat ca un punct definit de un sistem de coordonate probabilitate/impact. Practica Ernst & Young a arătat că toate aceste puncte tind să se concentreze în anumite distribuții în cadrul graficului, ceea ce indică foarte elocvent clientului nu doar tipul de riscuri, ci și probabilitatea ca acestea să se manifeste și impactul previzibil pe care îl pot avea.


Alt instrument concret de analiză a riscurilor îl constituie o matrice în care, pentru fiecare dintre riscurile definite de client, specialiștii evaluează impactul respectivului risc asupra afacerii, probabilitatea ca acesta să survină la un moment dat, gradul în care compania este pregătită să-i facă față, dar și responsabilitățile concrete, defalcate pe tipuri de activități și persoane care răspund de aceste activități. Practic, odată completată, această matrice devine un plan cuprinzător de administrare a riscurilor, care stă la baza a ceea ce, în terminologia Ernst & Young, este cunoscut sub acronimul BCP (Business Continuity Planning).

Analiza este extrem de personalizată pentru fiecare client în parte, pentru că "același tip de riscuri poate avea efecte diferite în cadrul unor companii diferite", a ținut să precizeze Apostu.

În ce măsură înțeleg managerii români necesitatea administrării eficiente a riscurilor? Pe baza experienței sale, Apostu a precizat că în mediile de afaceri autohtone conceptul de risk management este înțeles corect de marea majoritate a personalului de conducere. Însă, în marea majoritate a cazurilor, administrarea eficientă a riscurilor nu este o prioritate pentru organizațiile din România. El a subliniat că pentru risk management "nu există strategii cu costuri zero", identificând nealocarea de fonduri drept principalul motiv pentru care acest concept nu este implementat la modul foarte serios în România decât în cadrul reprezentanțelor locale ale marilor companii internaționale în care există astfel de preocupări.

Tehnologia, bat-o vina
Potențialele riscuri care vă interesează cel mai mult, ca cititor al acestei reviste, sunt desigur cele din domeniul sistemelor TI de care deja dispuneți sau pe care intenționați să le implementați. Ernst & Young a identificat principalele categorii de riscuri TI care presează în mod permanent companiile. Pentru fiecare caz în parte, soluțiile concrete depind de specificul companiei. Nu vă vom oferi deci rețete, însă vă propunem să meditați un pic dacă nu cumva vă aflați sau vă îndreptați spre vreuna din aceste situații.

Una dintre cele mai frecvente surse de risc este reprezentată de securitatea și elementele de control inadecvate din cadrul sistemelor de administrare a resurselor întreprinderii (ERP). Dincolo de haosul organizațional la nivel intern care poate apărea, în cazul companiilor cu o componentă Web, de regulă, aceste sisteme sunt direct legate de cele de administrare a relațiilor cu clienții și cu furnizorii sau chiar cu siturile Web, caz în care expunerea la riscuri crește exponențial.

Situații potențial periculoase pentru o companie pot deriva și din încălcarea regulamentelor sau a contractelor, cu consecințe legale foarte serioase, mergând de la plata de usturătoare amenzi sau penalități, până la infracțiuni de natură penală.

Un alt exemplu de situație riscantă este aceea în care procesele de business sunt inoperabile sau chiar lipsesc cu desăvârșire. Intens mediatizata criză a dot.com-urilor, care au eșuat masiv și din astfel de cauze reprezintă un argument implacabil. Simpla construcție a unui sit Web în spatele căruia nu se afla nici un sistem de producție sau distribuție a făcut ca multe dot.com-uri să se trezească față în față cu leopardul.

Nu puține sunt și cazurile în care pur și simplu nu există cunoștințe suficiente pentru luarea deciziilor sau lansarea de investigații. Altfel spus, nici nu știți ce pierdeți. Și asta derivă în mod direct din capabilitățile inadecvate de monitorizare a riscurilor TI.

O altă situație frecvent întâlnită este aceea în care au loc schimbări non-administrate în cadrul infrastructurii TI a companiilor. Instalarea de produse software sau de ehipamente hardware poate, în cazul unei configurări defectuoase voluntare sau nu, să producă breșe de securitate în infrastructura informatică a companiei, ceea ce lasă calea deschisă pentru o altă gamă de riscuri, reprezentată de accesările neautorizate ale sistemelor. Statistic, s-a dovedit că astfel de accesări neautorizate se produc cu precădere în interiorul organizațiilor, însă factorii de risc pot fi și externi, în cazul infestării sistemelor de către viruși, cai troieni sau viermi.

Defectele pot fi și de natură structurală, în organizații unde nu au fost puse la punct politici sau infrastructuri de securitate ineficiente.

Deloc de neglijat este și escaladarea costurilor TI, care face ca bugetele pur și simplu să nu ajungă pentru implementarea unor politici anti-risc eficiente - lucru din păcate frecvent întâlnit și în România. Calitate slabă a serviciilor oferite de o companie poate împinge clienții către siturile concurente, cu efect direct asupra veniturilor, ceea ce poate chiar bloca întregul proces de business. Astfel de riscuri derivă și dintr-o implementare inadecvată a strategiei de eCommerce, rezultat fie al ignorării unor etape, fie al unui plan de afaceri utopic sau dificultăților de înțelegere a modelului de afaceri tipice mediilor digitale.

În sfârșit, o altă categorie de riscuri TI le include pe acelea definite în mod specific de client.

Incertitudinea ca avantaj competitiv
În cele ce urmează vom arunca o privire mai atentă la una dintre soluțiile operaționale de risk management, disponibilă și pe piața românească.

De curând, a fost lansat situl www.optimsoftware.ro, operat de compania românească Business Optimization Software (BOS), care oferă instrumente complexe destinate evaluării riscurilor legate de modelul de business al unei companii.

Mai precis, este vorba de o suită de aplicații - Decision Tools Suite, de la Palisade Europe - care vă transformă Excel-ul într-un puternic instrument de analiză a riscurilor și de asistență în luarea deciziilor strategice sau operaționale în orice departament al firmei, de la vânzări și marketing, la logistică sau financiar-contabilitate. Soluția se pretează la orice industrie, indiferent de obiectul de activitate sau de dimensiunea afacerii.

Instrumentul de bază al suitei, @RISK, oferă o mare putere de calcul folosind simularea Monte Carlo, care este o tehnică matematică pentru rezolvarea numerică a ecuațiilor diferențiale, folosită pe scară largă în domeniul financiar, atunci când este nevoie de calculul unei distribuții probabilistice. Cu această tehnică, pot fi rulate în același timp toate scenariile posibile ale unei situații de pe piață (spre exemplu evoluția unui produs nou lansat, luându-se în calcul și intrările pe piață, la momente diferite, a unor competitori).

@RISK poate fi învățat în doar câteva zile iar cunoștințele de Excel sau Lotus 1-2-3 necesare implică lucrul cu funcțiile IF, AND, OR, LOOKUP și noțiuni elementare de statistică. BOS oferă în acest sens programe de training pentru utilizatori și de consultanță în modelarea riscului și optimizarea decizională pentru industrii precum cea a bunurilor de larg consum, asigurări, banking, farmaceutică, etc.

În general, aplicația este folosită pentru rularea de simulări ale unor evoluții din domeniul financiar, însă se pot calcula inclusiv scenarii de război. De aceea, pentru cineva interesat, să spunem, de probabilitatea ca un anumit sit web să cadă pradă atacului simultan al mai multor hackeri la un anumit moment și în anumite condiții, ori dorește să analizeze anumite vulnerabilități ale unei rețele, poate aplica simularea Monte Carlo pentru scenarii bazate nu pe variabile financiare, ci pe diverse enunțuri.

În afară de @RISK, Decision Tool Suite include PrecisionTree, TopRank, BestFit și RISKView.

RISKview este programul-asistent pentru vizualizarea, evaluarea și crearea distribuțiilor de probabilități. RISKview poate calcula, de asemenea, și distribuția care se potrivește cel mai bine cu o curbă trasată de dumneavoastră și asta pentru 37 de tipuri de distribuții. RISKview 4.0 oferă grafice mai detaliate, cu posibilitatea delimitării prin slidere a unui grafic și afișarea de grafice suprapuse.

TopRank (Standard sau Professional) este un add-in pentru Excel care poate face analize de tip "ce-ar fi dacă...". Pentru orice foaie de calcul, TopRank determină automat care celulă afectează cel mai mult rezultatele și le poate afișa în ordinea importanței. Rezultatele pot fi afișate ca grafice de tip Tornado sau pot fi incluse într-un raport statistic complet.

PrecisionTree (Standard sau Professional) este un add-in pentru Excel care permite analize pentru suportul deciziilor. Se pot crea diagrame de influență, care indică relațiile dintre mai multe componente ale problemei analizate și se pot face apoi arbori de decizie, care să modeleze secvențial evoluțiile posibile ale problemei. Rezultatele includ un raport statistic complet și grafice ale profilurilor de risc, iar varianta Pro oferă și grafice cu sugestii de posibile politici sau strategii regionale.

Configurarea unei foi de calcul tabelar pentru analiza riscului

1) Dezvoltați un model
Primul pas în utilizarea @RISK îl reprezintă dezvoltarea unui model care să definească problema sau situația reală cu care se confruntă compania, transpusă în formatul unei foi de calcul tabelar Excel. Scopul principal este acela de a putea analiza respectiva problemă din toate punctele de vedere posibile. De menționat că @RISK suportă, pe lângă input-urile uzuale, cum ar fi cele privind veniturile sau costurile, și alte elemente care pot avea un impact decisiv asupra evoluțiilor viitoare. Câteva exemple: impactul competiției, evoluția inflației, reglementări guvernamentale, condiții meteo defavorabile, dar și orice alte elemente care ar putea afecta o companie. Nu trebuie uitat însă că acuratețea modelului (input-ul) ce urmează a fi supus simulării are o directă reflectare în acuratețea rezultatelor (output-ul).
Chiar dacă nu ați mai făcut niciodată o astfel de simulare, aveți posibilitatea de a folosi exemplele care vin "la pachet" cu aplicația, pe care le puteți studia și apoi modifica în conformitate cu necesitățile și specificul concret al simulării pe care doriți să o faceți. Zilele în care doar experții capabili să folosească matematici avansate erau în măsură să definească riscurile inerente oricărei afaceri au cam apus.

2) Definiți elementele variabile
Unele elemente incluse în foaia de calcul a simulării pe care o pregătiți vor fi întotdeauna incerte. Toate valorile posibile pentru aceste variabile vor trebui luate în calcul pentru ca rezultatele simulării să aibă relevanță. Acest lucru este posibil grație funcțiilor de distribuție a probabilităților (Probability Distributions Functions - PDF), care descriu gama de valori posibile pentru o variabilă și probabilitățile asociate cu aceste valori. Însă în cazul în care, spre exemplu, istoria recentă a vânzărilor indică alte modele decât Normal Distribution - care este oferit implicit de @RISK - se pot folosi drept input acele PDF.

3) Selectați ce anume vreți să aflați
Orice model va avea unul sau mai multe rezultate, al căror grad de probabilitate doriți să îl aflați. Care este gama posibilelor rezultate ce ar putea apărea? Ce șanse sunt ca un anumit rezultat să apară? Astfel de întrebări sunt, de regulă, cele la care doriți un răspuns prin intermediul analizei riscurilor. Rezultatele acestor modele sunt considerate drept "output" de către @RISK, care plasează o funcție specială - RiskOutput - în formula celulelor care conțin rezultatele.

4) Rulați o simulare
@RISK folosește o tehnică de simulare numită Monte Carlo pentru a determina gama posibilităților rezultate pe baza modelului definit. Prin simulare, modelul este calculat în mod repetat, @RISK folosind de fiecare dată un set diferit de posibile valori ale variabilelor din input. De fapt, calculatorul încearcă toate combinațiile valide ale variabilelor din input pentru a simula toate efectele posibile. Este ca și cum am rula sute sau mii de analize de tip "ce-ar fi dacă..." în foaia de calcul, schimbând toate variabilele din input în același timp, pentru fiecare iterație.

5) Evaluați rezultatele
@RISK generează o distribuție a posibilelor efecte pe care le poate avea un model și indică probabilitatea ca fiecare dintre aceste efecte să apară. Gama de probabilități care apare în urma simulării Monte Carlo este posibil să fie diferită și mai corectă decât rezultatele unor analize tradiționale, de tip "cel mai rău caz - cel mai bun caz". Cu Monte Carlo nu sunt comparate rezultate dezirabile cu rezultate indezirabile, ci sunt evidențiate acele rezultate care sunt mai probabile decât celelalte și care ar trebui să capete o pondere mai însemnată în cadrul evaluării.

Procesul este mult mai ușor de înțeles, pentru că distribuția probabilităților este un grafic care poate fi reprezentat într-o manieră intuitivă și care oferă o imagine foarte clară a probabilităților de a obține un anumit rezultat.


PC Magazine Ro | CD ROM | Redactia | Abonamente | CautareArhive

Copyright © 1999-2002 Agora Media.

[email protected]

LG - LifeŽs Good

www.agora.ro

deltafri

www.agora.ro

www.agora.ro

www.agora.ro