Editorial
PC Magazine Romania, Octombrie 2001
Și din nou de la capăt
Mihaela
Cârstea
Redactor șef
PC Magazine România
Nu știu cât de complicată a fost conjunctura astrală, dar luna septembrie a
fost foarte agitată. Prima zi de luni, 3 septembrie, a debutat cu un anunț venit
din California. Șoc în industria tehnologiei informațiilor. Două mari companii
au decis, după discuții ce se pare că nu au durat mai mult de trei luni, să
fuzioneze. Numele Compaq, atât de popular, atât de omniprezent în toate tipurile
de media, sponsor implicat în viața cetății, nu va mai fi decât amintire. Carly
Fiorina, doamna privită de unii cu neîncredere în iulie 1999 când a venit la
conducerea companiei Hewlett-Packard, a reușit să ,,reinventeze" business-ul
TI și, după numai doi ani, să-l convingă pe Michael Capellas, omologul ei de
la Compaq, să i se supună. Am citit opinii ale unor analiști din industria TI
care erau de părere că achiziția companiei Digital de către Compaq în 1995,
și numirea lui Capellas în locul lui Pfeiffer în același iulie 1999 nu au avut
rezultatul scontat.
Există deosebiri majore față de achiziția Digital, atunci o companie tânără,
ambițioasă, agresivă prelua o companie cu tradiție, dar care dincolo de produsele
sale foarte bune, nu reușea să aibă o strategie de marketing eficientă. Acum,
HP vine cu o experiență bogată, îndelungată, cu o vechime de aproximativ 70
de ani, bătându-l părintește pe umăr pe tânărul Compaq, ce are ceva mai puțin
de 20 de ani.
Speculații se fac multe. Competitorii, dincolo de declarațiile lor optimiste,
se vor fi gândind probabil la schimbarea propriilor strategii, pentru a face
față colosului nou creat. Chibiții fac probabil scenarii și împart roluri. Lucrurile
se anunță a se face cu maximum de viteză posibil, pentru a nu se pierde inutil
timpul.
La o săptămână după surpriza făcută de doamna de fier, Carly Fiorina, un alt
eveniment urma să ne surprindă. De astă dată unul dramatic, cu pagube enorme,
cu pierderi de vieți omenești nevinovate, cu implicații de viitor greu de estimat
în acest moment. Toată populația globului a putut asista la cumplitele atacuri
asupra unor clădiri emblemă ale statului american nu numai prin intermediul
televiziunii, ci și al internetului. Mijloacele moderne de comunicare ne-au
permis să aflăm totul cât mai repede, dar și să comunicăm cu cei direct afectați
și implicați în evenimente. S-au trimis mesaje de compasiune și prietenie, informații
despre persoanele dispărute, alte date de interes. Dar, ca întotdeauna, unii
încearcă să profite de momentele de slăbiciune ale altora pentru a scoate profit
sau numai, pur și simplu, pentru a se bucura de pagubele pe care le provoacă.
Un nou virus - nimda - legat de atacul terorist din SUA se răspândește cu repeziciune.
Un grup de hackeri se joacă de-a justițiarii atacând siturile celor care se
presupune că sunt ale teroriștilor sau care îi susțin pe teroriști, fără să
aibă nici o certitudine asupra vinovăției și uitând că pedepsele le dau și le
aplică instituții special acreditate.
Și când toată lumea era concentrată pe evenimentele de peste ocean, în București
avea loc o ediție miniaturală a (târgului?) IFABO. Nu că altfel ar fi fost o
avalanșă de vizitatori entuziaști, dar și conjunctura le-a fost defavorabilă
organizatorilor și puținilor expozanți. De la an la an, cele două evenimente
- CERF și IFABO - au devenit tot mai anemice, tot mai nereprezentative. Mă gândesc
cu nostalgie la entuziasmul anilor 1993-1995, când aceste târguri atrăgeau interesul
unui număr mare de utilizatori, chiar dacă pe atunci produsele nu erau chiar
de ultimă oră.
Era nevoie de o nouă formulă. Și firmele de software au găsit-o. Concluzia
- nu numai situația economică generală este de vină. ARIES, asociația profesională
cea mai activă și cu cele mai concrete rezultate, a reușit să adune de la an
la an tot mai mulți producători de soft într-o expoziție națională numită sugestiv
BINARY. Pentru anul acesta și-au anunțat participarea 80 de firme, un număr
record, pe care ceilalți organizatori reușesc să-l atingă numai dacă numără
firmele ca Pristanda steagurile. Motivul? Probabil că prețurile de participare
mici și concentrarea asupra unui singur domeniu. La o astfel de manifestare
nu se justifică prezența unor vizitatori amatori doar de baloane, pixuri și
alte materiale promoționale. Vor veni cei interesați de găsirea unor soluții
pentru problemele lor. Va fi o expoziție orientată spre business, nu una de
larg consum cu muzici, tombole, animale exotice și alte modalități non-TI de
atragere a atenției.
Industria de software românească merită toată atenția. Se realizează lucruri
foarte interesante ce merită a fi cunoscute. Și lobby-ul făcut ani de zile pentru
softul românesc a început să dea roade. Ministerul Comunicațiilor și Tehnologiei
Informației a depășit nivelul declarațional și se implică în promovarea diferitelor
activități. Da, ne-am dori să vedem mai rapid rezultate spectaculoase, dar să
fim onești, nu e chiar ușor de realizat.
În efortul comun de promovare a realizărilor interne, în PC Magazine veți găsi
o secțiune denumită SOFT ROMÂNESC în care intenționăm să avem în fiecare număr
câteva pagini de prezentare a produselor create de casele de software locale.
Proiectele de interes național, regional sau local își vor găsi și ele reflectarea
mai frecvent în paginile revistei.
Există realizări necunoscute, încă mai suntem tributari modului de supraapreciere
a calității unor produse numai după țara de fabricație și nu după performanțe.
Evenimentele ce ne-au răscolit ființa în ultimele zile ar trebui să ne trezească
la realitate. Nimic nu este sigur, nimic nu e veșnic. Trebuie să faci față oricărei
situații și să revii oricât de greu ți s-ar părea, fără să aștepți să cadă para
mălăiață.
|