Agora
Media
Libraria Byblos



AgoraNews  





PC Magazine Ro  




NET Report   




Ginfo   




agora ON line   





PC Concrete   





Liste de discuții   




Cartea de oaspeți   




Mesaje   





Agora   








Clic aici
PC Report - ultimul numar aparut


Omul ajunge intr-un loc daca poate si daca vrea

Market Developement Manager in divizia International  & Europe a ICL
Interviu cu Dragos Mateescu, Market Developement Manager in divizia International & Europe a ICL.

PC Magazine: Din dorinta de a fi in permanenta in pas cu cerintele pietei, compania ICL se adapteaza din mers la solicitarile clientilor. Ce ne puteti spune in prezent despre ICL?
Dragos Mateescu: ICL a cunoscut in ultimii ani o transformare majora, fiind in prezent o companie ce ofera servicii si sisteme pentru e-business, inclusiv consultanta si operare, in fapt fiind un lider european in domeniu. Aceasta oferta include si sisteme informatice specifice diferitelor sectoare in care avem experienta si expertiza deosebita: telecomunicatii, servicii financiar-bancare, utilitati, administratie-guvern, transporturi, retail.
PC Magazine: Cum ati ajuns sa ocupati functia de Market Developement Manager in divizia International & Europe a ICL?
Dragos Mateescu: Mi s-a propus sa lucrez in aceasta divizie la inceputul anului 1999, iar activitatea am inceput-o in vara anului trecut.
PC Magazine: Care sunt tarile de care va ocupati si care sunt atributiile pe cere la aveti?
Dragos Mateescu: Divizia International & Europe a ICL acopera o mare parte a Europei, inclusiv Europa Centrala si de Est, dar si regiuni din Africa si Orientul Mijlociu. Atributiile mele sunt cele descrise de titulatura functiei si se refera la sarcini precise in ceea ce priveste anumite programe sau anumite sectoare care se intentioneaza a fi dezvoltate in diferite tari.
PC Magazine: Cum v-ati adaptat la aceasta activitate fata de cea avuta anterior in Romania? Cum ati reusit sa va adaptati la culturi diferite, mentalitati diferite, grade de dezvoltare diferite? Cat de greu a fost?
Dragos Mateescu: Important a fost faptul ca am fost constient de la inceput de greutatile cauzate de diferentele de cultura dar, deoarece eu iubesc foarte mult istoria si citesc destul de mult, pot sa spun ca eram pregatit si sunt pregatit cand ma duc in orice tara sa fac fata tuturor diferentelor de cultura. Pe de alta parte, este la urma urmei vorba de un limbaj comun al companiei, care se vorbeste peste tot si acest lucru faciliteaza foarte mult relatiile cu colegii mei din alte tari. Nu pot spune ca a fost foarte usor, dar problemele mai degraba s-au datorat faptului ca acest nou job este diferit de ceea ce faceam inainte, cand eram pe pozitie de manager de vanzari si de dezvoltare de business in Romania, acum sunt manager de dezvoltare de piete. Este o slujba diferita.
PC Magazine: Ati simtit vreodata retineri din partea colegilor sau a partenerilor de afaceri din alte tari pentru ca veniti dintr-o tara cu o economie destul de slab dezvoltata?
Dragos Mateescu: Exista astfel de retineri fata de cei care apartin unei regiuni mai putin dezvoltate a Europei. In cazul meu, retinerile care au fost (si au fost destul de putine) au disparut extrem de repede. Profesionalismul conteaza in primul rand in relatiile de afaceri. Apoi, toata lumea stie ca Romania are foarte multi specialisti in foarte multe domenii, nu cred ca ar trebui sa ne mai punem aceasta problema. Omul ajunge intr-un loc daca poate si daca vrea.
PC Magazine: Care sunt diferentele si asemanarile majore intre afacerile din tarile de care raspundeti si cum se situeaza Romania in ansamblul lor?
Dragos Mateescu: Romania se situeaza in acest sector ca in toate celelalte sectoare, deci pe pozitie mai defavorabila. Pe de alta parte, sunt lucruri arhicunoscute pe care pot sa vi le confirm, si anume ca potentialul pietei romanesti este foarte mare, exista generatii de specialisti bine pregatiti care ar putea sa fie bine pregatiti in dezvoltarea nu numai a tehnologiei informatiei dar si a tehnologiei, prin suportul dat de TI economiei. Exista aceleasi probleme pe care le-am intalnit si in alte tari, datorate tranzitiei extrem de grele atat pentru noi cat si pentru altii. Piata romaneasca este mai mica decat alte piete dar, categoric, din punctul de vedere al complexitatii sau al cerintelor generale este la acelasi nivel cu celelalte.
PC Magazine: Lucrurile se vad diferit din interiorul unui sistem sau din afara lui. Dupa un an de experienta internationala, care credeti ca sunt principalele motive ale evolutiei mai greoaie a Romaniei decat a altor tari?
Dragos Mateescu: Sunt aceleasi motive care determina o dezvoltare mai putin rapida in Romania decat in alte tari, in toate domeniile economice. Cred ca mai avem de parcurs niste etape si, in al doilea rand, trebuie sa incercam sa devenim ceva mai bogati, este esential acest lucru. Ma refer la ridicarea standardului de viata pentru toata lumea.
PC Magazine: Principala problema este una financiara sau una de mentalitate?
Dragos Mateescu: Sunt mai multe cauze, este vorba si de cultura noastra si de mentalitate si de o anumita lipsa de incredere, care e din pacate extrem de paguboasa, si de o povara mult mai grea pe care noi am mostenit-o fata de celelalte tari din Europa Centrala si de Est. Un alt motiv este faptul ca probabil ca ar trebui sa ne gandim si la o altfel de educatie a specialistilor pe care ii pregatim, fiindca nu se pot face afaceri daca nu ai in fata clienti de acelasi nivel de pregatire si cu acelasi entuziasm pe care il are vanzatorul, ma refer la afaceri pe termen lung, ce implica investitii serioase. Parerea mea este ca in Romania avem de a face la ora actuala cu o scadere a nivelului de folosire a TI, in sensul ca nu se acorda o suficienta atentie pregatirii utilizatorilor.
PC Magazine: Care a fost motorul informatizarii in tari ca Cehia, Polonia, Ungaria?
Dragos Mateescu: Diferentele sunt destul de mari de la o tara la alta dar, in general, motorul l-a reprezentat necesitatea. Era evident pentru toata lumea ca ramanerea in urma si nefolosirea tehnologiilor existente nu mai poate fi tolerata. In toate tarile s-a inceput din sectorul de stat, care permitea un control mai bun. Dupa aceea, initiativa privata a determinat un ritm mai accelerat.
PC Magazine: Romania pare sa fi facut exceptie de la aceasta regula, pentru ca guvernantii nostri nici acum n-au inteles importanta informatizarii, dovada ca in Planul de actiune al Programului guvernamental pe anul 2000 si pe perioada 2001-2004, nu exista nici un articol referitor la aceste aspecte?
Dragos Mateescu: Cand am afirmat ca statul a avut initiativa, m-am referit la inceputul anilor '90, cand nu se putea altfel in nici o tara din Europa Centrala si de Est. Apoi, chiar daca ar fi fost prevazuta vreo actiune in documentul amintit, nu ar fi fost suficient. Mai important este ca sa se inteleaga ca investitia in TI nu este o investitie pentru TI, ci pentru bunul mers al lucrurilor in toate domeniile. Deci, este vorba de o anumita pregatire a celor ce iau decizii in acest sens si trebuie sa vada in aceste investitii, beneficiile, profitul ce urmeaza sa apara peste catva timp. Faptul ca acum se vorbeste de TI sau de comertul electronic, e-business, mobile commerce arata ca suntem intr-o era tehnologica in care aceste concepte exista si sunt la dispozitia noastra. Problema este cum sa facem ca oamenii sa inteleaga ca aceste tehnologii sunt utile si generatoare de profit.
Cred ca cel mai mult ar trebui sa se faca in privinta pregatirii oamenilor, atat cei din interiorul companiilor de TI cat si din afara lor. Beneficiarii serviciilor trebuie sa fie constienti ca aceste investitii le usureaza viata.
PC Magazine: Aminteati de concentrarea companiei ICL pe solutiile de comert electronic. Cat de dezvoltat este acesta in tarile vecine Romaniei?
Dragos Mateescu: Sunt cam in acelasi stadiu de dezvoltare. Exista probleme mari de infrastructura. In multe tari sunt probleme de legislatie. In acelasi timp, problema fundamentala este atragerea beneficiarilor acestor sisteme prin diverse metode, explicandu-li-se despre ce este vorba.
PC Magazine: Este e-business-ul o oportunitate pentru toate tarile, indiferent de marimea si gradul de dezvoltare?
Dragos Mateescu: E-business-ul nu este o oportunitate, ci o obligativitate. Este un mod normal de a realiza afaceri, bazat pe tehnologiile permisive (enabling), cum sunt internetul sau comunicatiile mobile. Daca vrem sa ramanem conectati la economia europeana si la cea mondiala trebuie sa migram afacerile pe internet. Problema este alta - cum folosim acest e-business - bine, rau, suficient sau ineficient?
PC Magazine: Intr-o discutie avuta cu aproximativ un an in urma, dl. Marian Popa, directorul general al ICL Romania si Republica Moldova, imi spunea ca reprezentanta are o pozitie foarte buna in regiunea noastra din punct de vedere al cifrei de afaceri. Care este situatia actuala?
Dragos Mateescu: Comentariul domnului Marian Popa este valabil si azi, ICL Romania si-a pastrat pozitia extrem de buna. Suntem una dintre firmele cele mai importante din acest domeniu si va asigur ca vom pastra in continuare aceasta pozitie.

PC Magazine: Care este cheia succesului?
Dragos Mateescu: Pasiunea.

A consemnat Mihaela Carstea


PC Magazine Ro | CD ROM | Redactia | Abonamente | CautareArhive

Copyright © 1999-2002 Agora Media.

[email protected]

LG - LifeŽs Good

www.agora.ro

deltafri

www.agora.ro

www.agora.ro

www.agora.ro