Omul ajunge intr-un loc daca poate si daca vrea
Interviu cu Dragos Mateescu, Market Developement Manager in divizia International
& Europe a ICL.
PC Magazine: Din dorinta de a fi in permanenta in pas cu cerintele
pietei, compania ICL se adapteaza din mers la solicitarile clientilor. Ce ne
puteti spune in prezent despre ICL?
Dragos Mateescu: ICL a cunoscut in ultimii ani o transformare majora,
fiind in prezent o companie ce ofera servicii si sisteme pentru e-business,
inclusiv consultanta si operare, in fapt fiind un lider european in domeniu.
Aceasta oferta include si sisteme informatice specifice diferitelor sectoare
in care avem experienta si expertiza deosebita: telecomunicatii, servicii financiar-bancare,
utilitati, administratie-guvern, transporturi, retail.
PC Magazine: Cum ati ajuns sa ocupati functia de Market Developement
Manager in divizia International & Europe a ICL?
Dragos Mateescu: Mi s-a propus sa lucrez in aceasta divizie la inceputul
anului 1999, iar activitatea am inceput-o in vara anului trecut.
PC Magazine: Care sunt tarile de care va ocupati si care sunt atributiile
pe cere la aveti?
Dragos Mateescu: Divizia International & Europe a ICL acopera o mare
parte a Europei, inclusiv Europa Centrala si de Est, dar si regiuni din Africa
si Orientul Mijlociu. Atributiile mele sunt cele descrise de titulatura functiei
si se refera la sarcini precise in ceea ce priveste anumite programe sau anumite
sectoare care se intentioneaza a fi dezvoltate in diferite tari.
PC Magazine: Cum v-ati adaptat la aceasta activitate fata de cea avuta
anterior in Romania? Cum ati reusit sa va adaptati la culturi diferite, mentalitati
diferite, grade de dezvoltare diferite? Cat de greu a fost?
Dragos Mateescu: Important a fost faptul ca am fost constient de la inceput
de greutatile cauzate de diferentele de cultura dar, deoarece eu iubesc foarte
mult istoria si citesc destul de mult, pot sa spun ca eram pregatit si sunt
pregatit cand ma duc in orice tara sa fac fata tuturor diferentelor de cultura.
Pe de alta parte, este la urma urmei vorba de un limbaj comun al companiei,
care se vorbeste peste tot si acest lucru faciliteaza foarte mult relatiile
cu colegii mei din alte tari. Nu pot spune ca a fost foarte usor, dar problemele
mai degraba s-au datorat faptului ca acest nou job este diferit de ceea ce faceam
inainte, cand eram pe pozitie de manager de vanzari si de dezvoltare de business
in Romania, acum sunt manager de dezvoltare de piete. Este o slujba diferita.
PC Magazine: Ati simtit vreodata retineri din partea colegilor sau
a partenerilor de afaceri din alte tari pentru ca veniti dintr-o tara cu o economie
destul de slab dezvoltata?
Dragos Mateescu: Exista astfel de retineri fata de cei care apartin unei
regiuni mai putin dezvoltate a Europei. In cazul meu, retinerile care au fost
(si au fost destul de putine) au disparut extrem de repede. Profesionalismul
conteaza in primul rand in relatiile de afaceri. Apoi, toata lumea stie ca Romania
are foarte multi specialisti in foarte multe domenii, nu cred ca ar trebui sa
ne mai punem aceasta problema. Omul ajunge intr-un loc daca poate si daca vrea.
PC Magazine: Care sunt diferentele si asemanarile majore intre afacerile
din tarile de care raspundeti si cum se situeaza Romania in ansamblul lor?
Dragos Mateescu: Romania se situeaza in acest sector ca in toate celelalte
sectoare, deci pe pozitie mai defavorabila. Pe de alta parte, sunt lucruri arhicunoscute
pe care pot sa vi le confirm, si anume ca potentialul pietei romanesti este
foarte mare, exista generatii de specialisti bine pregatiti care ar putea sa
fie bine pregatiti in dezvoltarea nu numai a tehnologiei informatiei dar si
a tehnologiei, prin suportul dat de TI economiei. Exista aceleasi probleme pe
care le-am intalnit si in alte tari, datorate tranzitiei extrem de grele atat
pentru noi cat si pentru altii. Piata romaneasca este mai mica decat alte piete
dar, categoric, din punctul de vedere al complexitatii sau al cerintelor generale
este la acelasi nivel cu celelalte.
PC Magazine: Lucrurile se vad diferit din interiorul unui sistem sau
din afara lui. Dupa un an de experienta internationala, care credeti ca sunt
principalele motive ale evolutiei mai greoaie a Romaniei decat a altor tari?
Dragos Mateescu: Sunt aceleasi motive care determina o dezvoltare mai
putin rapida in Romania decat in alte tari, in toate domeniile economice. Cred
ca mai avem de parcurs niste etape si, in al doilea rand, trebuie sa incercam
sa devenim ceva mai bogati, este esential acest lucru. Ma refer la ridicarea
standardului de viata pentru toata lumea.
PC Magazine: Principala problema este una financiara sau una de mentalitate?
Dragos Mateescu: Sunt mai multe cauze, este vorba si de cultura noastra
si de mentalitate si de o anumita lipsa de incredere, care e din pacate extrem
de paguboasa, si de o povara mult mai grea pe care noi am mostenit-o fata de
celelalte tari din Europa Centrala si de Est. Un alt motiv este faptul ca probabil
ca ar trebui sa ne gandim si la o altfel de educatie a specialistilor pe care
ii pregatim, fiindca nu se pot face afaceri daca nu ai in fata clienti de acelasi
nivel de pregatire si cu acelasi entuziasm pe care il are vanzatorul, ma refer
la afaceri pe termen lung, ce implica investitii serioase. Parerea mea este
ca in Romania avem de a face la ora actuala cu o scadere a nivelului de folosire
a TI, in sensul ca nu se acorda o suficienta atentie pregatirii utilizatorilor.
PC Magazine: Care a fost motorul informatizarii in tari ca Cehia,
Polonia, Ungaria?
Dragos Mateescu: Diferentele sunt destul de mari de la o tara la alta
dar, in general, motorul l-a reprezentat necesitatea. Era evident pentru toata
lumea ca ramanerea in urma si nefolosirea tehnologiilor existente nu mai poate
fi tolerata. In toate tarile s-a inceput din sectorul de stat, care permitea
un control mai bun. Dupa aceea, initiativa privata a determinat un ritm mai
accelerat.
PC Magazine: Romania pare sa fi facut exceptie de la aceasta regula,
pentru ca guvernantii nostri nici acum n-au inteles importanta informatizarii,
dovada ca in Planul de actiune al Programului guvernamental pe anul 2000 si
pe perioada 2001-2004, nu exista nici un articol referitor la aceste aspecte?
Dragos Mateescu: Cand am afirmat ca statul a avut initiativa, m-am referit
la inceputul anilor '90, cand nu se putea altfel in nici o tara din Europa Centrala
si de Est. Apoi, chiar daca ar fi fost prevazuta vreo actiune in documentul
amintit, nu ar fi fost suficient. Mai important este ca sa se inteleaga ca investitia
in TI nu este o investitie pentru TI, ci pentru bunul mers al lucrurilor in
toate domeniile. Deci, este vorba de o anumita pregatire a celor ce iau decizii
in acest sens si trebuie sa vada in aceste investitii, beneficiile, profitul
ce urmeaza sa apara peste catva timp. Faptul ca acum se vorbeste de TI sau de
comertul electronic, e-business, mobile commerce arata ca suntem intr-o era
tehnologica in care aceste concepte exista si sunt la dispozitia noastra. Problema
este cum sa facem ca oamenii sa inteleaga ca aceste tehnologii sunt utile si
generatoare de profit.
Cred ca cel mai mult ar trebui sa se faca in privinta pregatirii oamenilor,
atat cei din interiorul companiilor de TI cat si din afara lor. Beneficiarii
serviciilor trebuie sa fie constienti ca aceste investitii le usureaza viata.
PC Magazine: Aminteati de concentrarea companiei ICL pe solutiile
de comert electronic. Cat de dezvoltat este acesta in tarile vecine Romaniei?
Dragos Mateescu: Sunt cam in acelasi stadiu de dezvoltare. Exista probleme
mari de infrastructura. In multe tari sunt probleme de legislatie. In acelasi
timp, problema fundamentala este atragerea beneficiarilor acestor sisteme prin
diverse metode, explicandu-li-se despre ce este vorba.
PC Magazine: Este e-business-ul o oportunitate pentru toate tarile,
indiferent de marimea si gradul de dezvoltare?
Dragos Mateescu: E-business-ul nu este o oportunitate, ci o obligativitate.
Este un mod normal de a realiza afaceri, bazat pe tehnologiile permisive (enabling),
cum sunt internetul sau comunicatiile mobile. Daca vrem sa ramanem conectati
la economia europeana si la cea mondiala trebuie sa migram afacerile pe internet.
Problema este alta - cum folosim acest e-business - bine, rau, suficient sau
ineficient?
PC Magazine: Intr-o discutie avuta cu aproximativ un an in urma, dl.
Marian Popa, directorul general al ICL Romania si Republica Moldova, imi spunea
ca reprezentanta are o pozitie foarte buna in regiunea noastra din punct de
vedere al cifrei de afaceri. Care este situatia actuala?
Dragos Mateescu: Comentariul domnului Marian Popa este valabil si azi,
ICL Romania si-a pastrat pozitia extrem de buna. Suntem una dintre firmele cele
mai importante din acest domeniu si va asigur ca vom pastra in continuare aceasta
pozitie.
PC Magazine: Care este cheia succesului?
Dragos Mateescu: Pasiunea.
A consemnat Mihaela Carstea
|