Editorial
PC Magazine Romania, Septembrie 2000
Motto: "In internet, in stilul de viata web, singura limita
o reprezinta interesele dvs." Bill Gates
Tichia de margaritar
Am dedicat acest numar al revistei afacerilor pe internet sau, daca preferati,
e-business-ului. Este o tema interesanta pentru romani sau nu? Unii sunt de
parere ca reprezinta ceva de tipul tichiei de margaritar, cu alte cuvinte "de-asta
ne arde noua acum? Vedeti-va de treaba. Mai bine ne-ati da o lista de preturi,
ca poate vom reusi sa facem un upgrade, ca jocurile din ziua de azi nu se multumesc
cu putin. Sau... nu vedeti ca toate merg pe dos, acum avem alte treburi mai
imporatnte. Avem alegeri. Avem probleme cu intrarea in UE, in NATO, de societatea
informationala ne doare pe noi?"
Si totusi, cred ca este un subiect de interes chiar si pentru noi romanii. Chiar
de mare interes. Putin optimism, tovarasi! Am citit recent cateva exemple de
utilizare a internetului, care arata ca nu trebuie sa fii nici foarte bogat,
nici foarte inteligent pentru a renunta la vechile obiceiuri si a accepta un
nou mod de a interactiona cu lumea inconjuratoare. Intr-o localitate din Franta,
cu numai 12.000 de locuitori, les citoyens (pardon, cetatenii) folosesc internetul
in viata de zi cu zi, chiar si pentru a-si achizitiona varza de Bruxelles de
la aprozar sau croissant-urile de la brutarie. Mersul la piata are mai mult
conotatii sociale decat utilitati practice. La urma urmei, de ce sa cari sacose
de zeci de kilograme, cand te poti plimba fluierand, cu mainile in buzunare,
produsele de care ai nevoie ajungand in conditii foarte bune acasa, fara nici
un efort. Mai mult chiar, tineti-va bine, n-o sa va vina sa credeti - miercurea,
crescatorii de vite au sesiuni de chat pentru a discuta probleme specifice.
Nu stiu daca si vacutele si boulenii rumega in grajduri privind cu nesat pe
mari ecrane LCD niscaiva imagini ale unor pasuni fara de sfarsit sau se documenteaza
cu privire la noile metode de clonare, dar asta nu are prea multa relevanta.
Acum, nu va speriati, nu sunt foarte multe astfel de cazuri. Cel amintit face
parte dintr-un experiment european ce include circa 30 de localitati. Altfel,
exista si la case mai mari persoane de vaza care se intimideaza in fata mouse-ului.
Va amintiti ca s-a facut ceva valva in urma cu vreo 3 ani, ca Tony Blair (deja
premier al Marii Britanii) nu stia sa utilizeze calculatorul. Deci, nu e cazul
sa ne facem probleme (de parca si-ar face cineva) ca suntem ramasi in urma si
nu putem recupera. Internetul ii face pe oameni mai eficienti. Iata un argument,
care ar trebui sa fie suficient, pentru a nu mai tergiversa lucrurile. In privinta
e-business-ului, aici lucrurile sunt chiar mai palpabile si avantajele mai evidente.
Nu conteaza dimensiunea firmei, ci modul in care aceasta stie sa isi promoveze
produsele. Imaginatia si spiritul de initiativa joaca un rol important. Comunicarea
cu clientii se poate face mult mai eficient, in moduri care nu erau posibile
in mod traditional, iar situatiile conflictuale in relatia dintre vanzator si
cumparator (ce mai apar uneori in comertul clasic) sunt cu desavarsire evitate.
Internetul ofera si mijloace excelente de colectare a informatiilor de la clienti,
date de marketing extrem de pretioase, ce pot fi exploatate cu inteligenta pentru
orientarea corecta a afacerii si, in ultima instanta, cresterea sa substantiala.
"Afacerile electronice nu sunt o oportunitate, ci o necesitate", spune unul
dintre invitatii acestui numar al revistei si aceasta parere se aude tot mai
des.
Da, in Romania nu sunt inca puse la punct mijloacele electronice de plata, dar,
la o adica, se pot gasi solutii. Unii chiar au reusit sa faca primii pasi, aici
in Romania, si aplicatiile lor functioneaza pe piata larga mondiala, pe care
o poate avea oricine la dispozitie datorita internetului. Rubrica Web-ul romanesc
va ofera cateva astfel de exemple.
Studiile arata ca dezvoltarea cea mai rapida in domeniul comertului electronic
o au institutiile financiare si de asigurari, turismul, licitatiile online si
vanzarile de calculatoare. Si la noi s-au obtinut rezultate in aceste directii
si nu numai.
Scria Bill Gates in cartea sa "Business @ The speed of Thought": "Stilul de
viata web nu se refera la schimbarea naturii umane sau a fundamentelor pe care
ne-am cladit vietile personale. El ofera lumii o noua sansa de a-si urmari interesele
mai inteligent". Si, indiferent daca suntem sau nu de acord cu unele aspecte
ale politicii sale de dezvoltare a companiei Microsoft, trebuie sa-i dam Cezarului
ce-i al Cezarului si sa acceptam ca stie sa faca afaceri si avem ce invata de
la el.
Nu stiu daca acest numar va va convinge ca singura modalitate de a face o afacere
in acest inceput de secol XXI este prin internet, sper ca macar sa fie un motiv
in plus de a medita la aspectele prezentate. Si daca, din intamplare, aveti
ocazia sa mai discutati si cu unii dintre cei ce in loc sa foloseasca banii
publici pentru cei 22 de milioane (sau cati vor mai fi ei) de locuitori ai tarii,
se gandesc mai mult la buzunarele proprii, poate-i convingeti ca succesul lor
este in e-business si, astfel, am avea unele sanse sa apara mai repede si reglementarile
necesare dezvoltarii acestuia. Pana atunci numai bine si, cum zice un prieten
de-al meu, clicuri din Targu Mures.
Mihaela Carstea
|