Este dorita sau nu societatea informationala in Romania?
Pe
13 iunie a aparut in nr. 266 din Monitorul Oficial Hotararea Guvernului Romaniei
pentru aprobarea Planului de actiune al Programului guvernamental pe anul 2000
si pe perioada 2001 - 2004. Pentru elaborarea acestei strategii pe termen mediu,
au fost constituite mai multe subcomisii pe domenii, care urmau sa faca propuneri
pentru actiunile specifice acestora.
Domeniul TIC a fost repartizat subcomisiei 2, intitulate Societatea Informationala,
coordonata de acad. Dan Dascalu, si subcomisiei 10, dedicate Telecomunicatiilor
si Tehnologiei Informatiei, in responsabilitatea ANCI (Agentia Nationala pentru
Comunicatii si Informatica). Cred ca aceasta separare nu a fost prea fericita,
desi luata intr-un context ideatic sau filozofic, Societatea Informationala
poate sa insemne mai mult decat telecomunicatiile si informatica., acestea reprezentand
totusi nucleul sau de baza.
ANCI are ca obiective principale asigurarea convergentei domeniului telecomunicatiilor
si tehnologiei informatiilor, propunerea de strategii, politici si acte normative
pentru cele doua domenii, precum si o componenta educationala.
(Daca, de exemplu, un minister doreste sa-si construiasca un sistem informatic,
el ar trebui sa primeasca un aviz din partea Agentiei pentru realizarea coerentei
la nivelul administratiei. Componenta educationala se refera nu numai la lamurirea
factorilor decizionali din Parlament sau Guvern asupra elementelor caracteristice
ale unui sistem informatic, este necesara si o colaborare cu factorii educationali,
respectiv cu Ministerul Educatiei Nationale, cu mediul preuniversitar, fiindca
resursa umana provine din aceasta zona. Concret, daca o anumita firma sau institutie
doreste sa organizeze cursuri de instruire intr-un anumit domeniu, ea trebuie
sa primeasca un aviz din partea MEN.)
Aceasta corelatie ar fi trebuit sa existe si n-ar fi trebuit sa apara o astfel
de despartire fortata, care poate fi interpretata in mod eronat, ca pe primul
loc este societatea informationala si, undeva mai in spate, se afla telecomunicatiile
si informatica, pentru ca se pare ca unii au interpretat chiar ca numarul subcomisiei
inseamna si o ierarhizare a prioritatilor in cadrul Guvernului Romaniei.
Din punctul nostru de vedere, am structurat un numar de obiective, impreuna
cu partenerii de discutie: entitati guvernamentale sau responsabili ai partidelor
parlamentare pe domeniile acestea, Academia, unitatile de invatamant superior
si partenerul social - centralele sindicale.
Am elaborat un material pe care speram sa-l putem pune in practica. Dar, din
tot ce am propus noi a aparut numai un singur obiectiv privind reglementarea
sectorului de telecomunicatii, care se derula oricum, daca aparea sau nu in
Monitorul Oficial. Nici macar nu au fost pastrate formularile noastre. Deci,
cineva stie mai bine decat noi ce se intampla. In aceste conditii, cred ca trebuie
sa ne vedem de alte treburi.
In privinta aderarii la Comunitatea Europeana, asa cum a comunicat MAE, vor
mai trebui completate 8 dosare, unul dintre acestea referindu-se la telecomunicatii
si informatica. Aici avem o restanta majora legata de cadrul legislativ, pentru
ca pentru a-ti desfasura activitatea trebuie sa existe un numar minim de reguli,
stipulate prin niste acte normative.
De doi ani de zile, noi am depus la Parlament acel Cod al utilizarii si dezvoltarii
tehnologiilor informaticii, care din diverse motive, chiar puerile sau de neinteles,
a fost plimbat intre plenul Parlamentului si Agentie. S-a ajuns sa existe deja
niste propuneri complementare acestui Cod, cum sunt: legea semnaturii electronice,
a documentului electronic, a societatilor off-shore, a parcurilor tehnologice
(initiative ale deputatului Varujan Pambuccian) sau diverse acte normative care
sunt deja depuse si in lucru la Parlament, existand pericolul ca sa fie blocate
pentru ca nu exista baza pe care acestea trebuie sa se aseze.
Avand in vedere ca va aparea in curand scadenta dosarului privind tehnologiile
informatiei si comunicatiilor, ne-am adresat printr-o scrisoare primului ministru,
solicitandu-i sprijinul pentru a putea merge pe una din urmatoarele variante:
sa solicite Parlamentului intrarea Codului... in procedura de urgenta sau retragerea
sa de la Parlament si transformarea intr-o ordonanta de urgenta. Personal, prefer
prima varianta pentru ca acest cod este o lege si ar trebui sa aiba o acceptiune
nefortata din partea reprezentantilor natiunii. Practic, tergiversarile acestea
pe care nu le-am inteles deloc ar putea sa ne aduca un mare prejudiciu, desi
inca suntem bine cotati pentru ca s-a propus o lege care statueaza niste lucruri,
care in momentul in care au fost elaborate constituiau practic o premiera in
Europa, cum ar fi, de exemplu, documentul electronic si valoarea sa probanta
in justitie.
Cand se va pune in discutie aderarea la UE, vom vedea daca putem avea vreo acoperire.
Domeniul TIC este unicul motor sau oricum printre putinele prin care putem merge
inainte. Nu exista azi domeniu in care informatica si comunicatiile sa fie elemente
esentiale ale progresului, numai daca nu te intereseaza coordonarea si supravegherea
tuturor actiunilor, si exista interes sa ramana dispersate si fiecare sa actioneze
cum crede ca este mai bine pe domeniul lui.
Situatia este putin mai buna in domeniul telecomunicatiilor. Avem aprobarea
sa publicam in Monitorul Oficial aplicarea reglementarilor tehnice europene
pentru echipamentele terminale in domeniul telecomunicatiilor. Inspectoratul
General al Comunicatiilor s-a pregatit ca sa se poata incadra in aceste norme.
In privinta deja mult prea deselor modificari privind tarifarea impulsurilor
telefonice, am facut o propunere pentru schimbarea modului de calcul, semnata
de noi si de Oficiul Concurentei, dar ea s-a blocat pe undeva.
Si totusi luminita de la capatul tunelului ar trebui sa existe, dar ea trebuie
aprinsa de toti factorii implicati, de o maniera responsabila, sa nu incercam
sa facem din diverse actiuni o parada personala a unui partid. Sunt multe probleme
care se agraveaza daca nu sunt rezolvate la timp.
Agentia a fost tot timpul marginalizata. Pentru ca sa poti face ceva trebuie
sa fii prezent in locul unde se iau deciziile importante si strategice, inclusiv
cele financiare si anume in Guvernul Romaniei. Daca se punea in practica decizia
primului ministru Radu Vasile, prin care noi trebuia sa fim avizorii obligatorii
ai oricarui act normativ in domeniul TIC sau sa fim chemati in sedintele de
guvern ca invitati ori de cate ori se discuta un act normativ pe acest doemniu,
cred ca lucrurile ar fi avut o alta fateta.
In momentul de fata nu stiu daca se doreste sau nu sa fim in era societatii
informationale. ANCI nu dispune de buget, nu are puteri depline in domeniu,
actele sale normative sunt ignorate sau batjocorite. Ce putem spera in aceste
conditii?
Poate sectorul privat ne va da o mana de ajutor. Am luat o initiativa impreuna
cu UPB, in urma cu cateva saptamani, de a cere sprijinul sectorului particular,
in sensul unei coordonari a actiunilor nu a le cere bani. O alta initiativa,
care speram ca va avea urmari pozitive, se datoreaza noului rector al UPB, Ion
Dumitrache, care a solicitat o intalnire a conducerii universitatii cu profesorii
care sunt deputati, senatori sau mebrii ai Executivului, ca sa se incerce o
mai buna coordonare a problemele privind invatamantul si cercetarea in domeniul
TIC.
Este adevarat ca initiativa vine tarziu, dar asta este situatia. Eu personal
incerc sa fac abstractie de faptul ca suntem intr-un an electoral. Intentionez
sa schimb putin si structura Agentiei, incercand sa devenim mai eficienti. Nu
e un lucru simplu, pentru ca ne lovim tot timpul de problema algoritmului, cea
mai paguboasa idee care a putut fi aplicata in sfera stiintelor umaniste si
tehnice.
Daca noua conducere a Agentiei, dupa alegerile din toamna, nu va avea un algoritm
in carca sau oricum nu acelasi tip de algoritm, va putea sa faca mai mult. Folosind
un termen marxist, algoritmul acesta , asa cum a fost construit si aplicat,
a fost o monstruoasa coalitie.
Sergiu Iliescu este Presedintele Agentiei Nationale
pentru Comunicatii si Informatica
|