STRATEGIA NATIONALA PENTRU DOMENIUL TEHNOLOGIILOR INFORMATIEI SI COMUNICATIILOR
OBIECTIVE
In vederea realizarii societatii informationale in Romania si a pregatirii
aderarii la Uniunea Europeana, in domeniul tehnologiilor informatiei si comunicatiilor
se prevad urmatoarele obiective globale:
Pe termen scurt, pana in anul 2003:
a) Definirea Sistemului National de Comunicatii avand in centrul sau infrastructura
informationala a administratiei publice centrale si locale. Realizarea infrastructurii
informationale nationale, suport al informatizarii administratiei publice centrale
si locale (pana la nivelul municipiilor);
b) Racordarea Romaniei la fluxurile informationale internationale, cu prioritate
la tarile Uniunii Europene, in vederea integrarii in Societatea Globala Informationala.;
c) Dezvoltarea industriei nationale de produse si servicii specifice tehnologiilor
informatiei si comunicatiilor, cu prioritate a industriei de software;
d) Crearea contextului favorabil utilizarii pe scara larga a tehnologiilor informatiei
si comunicatiilor in industrie, comert, transporturi, agricultura, aparare si
siguranta nationala, turism, sanatate, protectia mediului, educatie, cercetare,
cultura si armonizarea cu reglementarile Uniunii Europene;
e) Elaborarea si adoptarea de reglementari intr-un sistem coerent si unitar,
armonizat cu cel european si mondial, care sa asigure:
- crearea unui mediu de afaceri bazat pe utilizarea tehnologiilor informatiei
si comunicatiilor si liberalizarea treptata a pietei si serviciilor de comunicatii;
- protectia persoanelor fata de prelucrarea si transmiterea datelor cu caracter
personal;
- libertatea informarii si comunicarii, inclusiv pe INTERNET, respectand
normele deontologice si profesionale legate de transmiterea si prelucrarea
informatiei in mediul social.
f) Realizarea reformei institutionale in domeniul tehnologiilor informatiei
si comunicatiilor, care vizeaza urmatoarele directii principale:
- restructurarea sectorului, continuarea privatizarii operatorilor nationali
de comunicatii, delimitarea stricta a monopolului in comunicatii si continuarea
liberalizarii serviciilor si retelelor pana la indeplinirea obligatiilor asumate
prin Acordul OMC semnat si ratificat de Romania. Separarea activitatii de
elaborare a politicii in telecomunicatii si informatica de activitatea de
reglementare, care va ramane in sarcina unor agentii specializate;
- infiintarea unei agentii independente de reglementari in telecomunicatii,
cu sprijinul programului finantat din imprumutul nr.4319, acordat de Banca
Mondiala Guvernului Romaniei, in valoare de 30 milioane USD - definirea principiilor
sub care va functiona noua agentie;
- infiintarea Autoritatii Romane pentru Informatica, al carei scop, in principal,
este protectia persoanelor fata de prelucrarea datelor cu caracter personal;
Pe termen mediu, pana in anul 2008:
a) Realizarea Sistemului National de Comunicatii avand in centrul sau infrastructura
informationala a administratiei publice centrale si locale. Extinderea infrastructurii
informationale, suport al informatizarii administratiei publice centrale si
locale (pana la nivelul comunelor);
b) Atingerea unui nivel de informatizare a societatii romanesti care sa permita
integrarea in societatea informationala europeana.
Realizarea obiectivelor prevazute mai sus va contribui la:
a) realizarea reformei politice, economice si sociale;
b) cresterea competitivitatii operatorilor economici pe piata interna si internationala;
c) adaptarea, integrarea si compatibilitatea cu mediul economic, de cultura
si civilizatie din Uniunea Europeana.
DIRECTII DE ACTIUNE
1. Restructurarea domeniului tehnologiilor informatiei si comunicatiilor si
liberalizarea sectorului de telecomunicatii prin:
a) privatizarea operatorilor nationali din domeniu (S.N. Radiocomunicatii S.A.,
C.N. Posta Romana S.A.);
b) infiintarea unei agentii independente de reglementari pentru sectorul de
telecomunicatii, care va reglementa atat telecomunicatiile pe fir cat si radiocomunicatiile.
c) infiintarea Autoritatii Romane pentru Informatica, care va controla respectarea
reglementarilor legate de protectia persoanelor fata de prelucrarea datelor
cu caracter personal, de gestionarea si protectia datelor din retele si baze
de date, de documentul electronic precum si a altor reglementari din domeniul
tehnologiilor informatiei si comunicatiilor;
d) liberalizarea sectorului de telecomunicatii prin:
- delimitarea stricta a activitatilor restrictionate sau rezervate (obiect,
durata, etc) si introducerea competitiei in tot mai multe tipuri de retele
si servicii;
- stabilirea activitatilor restrictionate, care vor avea o durata limitata
si vor avea ca obiect numai serviciile de baza (pana cel mult la sfarsitul
anului 2002);
- stabilirea activitatilor in care competitia este limitata ca numar de operatori,
datorita necesitatii de a se utiliza resurse naturale limitate (spectrul radioelectric,
numerotatie), cum ar fi telefonia celulara GSM/DCS, etc.;
- stabilirea activitatilor cu competitie nelimitata, care vizeaza toate celelalte
servicii care sunt complet liberalizate;
- stabilirea unui regim predictibil si adecvat al tarifelor pentru serviciile
de telecomunicatii furnizate sub drepturi exclusive rezervate (monopol), de
catre operatorii autorizati in acest sens, si pentru serviciile de reglementare
si control furnizate de IGC.
2. Extinderea si modernizarea infrastructurii informationale nationale;
3. Asigurarea resurselor umane si pregatirea populatiei pentru societatea informationala;
4. Dezvoltarea industriei de produse si servicii in domeniul tehnologiilor informatiei
si comunicatiilor, cu prioritate a productiei de software pentru export;
5. Utilizarea tehnologiilor informatiei si comunicatiilor pentru sustinerea
reformei in administratia publica.
1.a. Pentru restructurarea si privatizarea operatorilor nationali din domeniu
se prevede:
- prima etapa a privatizarii S.N. Radiocomunicatii S.A., pana in 2000. Finantarea
actiunilor necesare se va face din fonduri proprii ale S.N. Radiocomunicatii;
- restructurarea si modernizarea Companiei Nationale Posta Romana S.A. prin
crearea unor unitati strategice de afaceri si servicii si instalarea sistemului
de masurare end-to-end a calitatii serviciilor, sistemului de urmarire a trimiterilor
EMS intern si international, implementarea unui sistem de raportare a neregulilor,
etc.
1.b. Pentru infiintarea agentiei independente de reglementari pentru sectorul
de telecomunicatii, care va reglementa atat telecomunicatiile pe fir cat si
radiocomunicatiile se prevede:
- transformarea IGC in agentie independenta de reglementari in telecomunicatii:
- elaborarea programului de transformare/dezvoltare, pana in septembrie 2000;
- implementarea programului de transformare/dezvoltare, pana in septembrie
2002. Finantarea actiunilor necesare se va face din fonduri proprii ale IGC,
si din imprumutul nr. 4319-RO de la Banca Mondiala.
1.c. Pentru infiintarea Autoritatii Romane pentru Informatica, se prevede:
- adoptarea, de catre Parlamentul Romaniei, a Proiectului de lege intitulat
"Codul dezvoltarii si utilizarii tehnologiilor informatiei", care raspunde in
cea mai mare parte obiectivelor pe termen scurt, formulate la punctul e. de
mai sus. Mentionam ca proiectul se afla in dezbaterea Camerei Deputatilor de
aproape 2 ani, a fost analizat si imbunatatit si de expertii Comisiei Europene,
figureaza cu prioritate pe lista acquis-ului Comunitar si a avut ultimul termen
de rezolvare decembrie 1999. Dupa adoptarea proiectului de lege se prevede infiintarea
Autoritatii Romane pentru Informatica, pana in septembrie 2000. Finantarea actiunilor
necesare se va face din fonduri atrase de la Uniunea Europeana (PHARE) si din
surse bugetare.
1.d. Pentru liberalizarea sectorului de telecomunicatii se prevede:
- transferul gradual al unor responsabilitati de la ANCI la IGC, in domeniul
emiterii de autorizatii, in cursul anilor 1999 si 2000. Definirea mandatului
IGC privind dreptul si obligatia de a controla toti operatorii de telecomunicatii
in vederea determinarii indeplinirii de catre acestia a prevederilor licentelor
si autorizatiilor, care le-au fost acordate.
In perioada decembrie 1999 - septembrie 2002 va fi initiat un Program de Dezvoltare
a Reglementarilor (RDP), compus din doua consultante succesive care vor defini
procesul de transformare a IGC in agentie independenta si vor propune solutii
de implementare precum si un calendar adecvat pentru acest scop. Prima faza,
decembrie 1999 - septembrie 2000, vizeaza elaborarea programului de transformare
a IGC in agentie de reglementari si elaborarea unui studiu de fezabilitate care
sa propuna solutii adecvate pentru acest proces de transformare. Finantarea
actiunilor necesare se va face din fonduri proprii ale IGC, si din imprumutul
nr. 4319-RO de la Banca Mondiala.
A doua faza vizeaza implementarea efectiva, in perioada septembrie 2000 - septembrie
2002, a solutiei care va fi considerata optima si care va rezulta in urma analizei
studiului de fezabilitate elaborat la faza anterioara. Implementarea solutiei
de transformare include recrutarea personalului IGC si training-ul acestuia,
transferul etapizat al responsabilitatilor de la ANCI la IGC, restructurarea
institutionala necesara a IGC si imbunatatirile ce pot fi aduse gestiunii financiare
si obligatiilor de raportare ale IGC. Un aspect important consta in realizarea
unui plan de crestere si stabilizare la un nivel corespunzator a salariilor
personalului IGC, care sa duca la evitarea drenajului personalului specializat
si scolarizat de IGC catre operatorii privati, precum si la evitarea tentatitiei
de coruptie in cazuri generate de diverse aspecte ale controlului sau de gestionare
a unor resurse naturale limitate (spectru radioelectric, numerotatie). Finantarea
actiunilor necesare se va face din fonduri proprii ale IGC, si din imprumutul
nr. 4319-RO de la Banca Mondiala.
2. Pentru extinderea si modernizarea infrastructurii informationale nationale
se prevede:
a. Realizarea nucleului informational, constituit din:
- nomenclatoare si clasificari de interes general;
- registre permanente (populatie; unitati teritorial-administrative si artere
de circulatie; agenti economici si sociali; cadastru; dictionarul documentelor
si procedurilor administrative);
- banci de date publice (legislatie, indicatori statistici, obiecte de patrimoniu,
brevete si inventii etc.);
b. Realizarea infrastructurii de comunicatii de date a administratiei publice,
inclusiv in sistemul justitiei, bazata pe dezvoltarea si modernizarea infrastructurii
de telecomunicatii, in vederea asigurarii capacitatilor de transport si de acces
necesare comunicatiilor de date la nivel national, regional si local;
c. Asigurarea cadrului legislativ specific dezvoltarii si utilizarii tehnologiilor
informatiei, compatibil cu reglementarile europene si internationale, prin actualizarea
reglementarilor existente, inclusiv a "Codului dezvoltarii si utilizarii tehnologiilor
informatiei" si elaborarea de noi acte normative pentru sustinerea "Strategiei
nationale de informatizare si implementare in ritm accelerat a societatii informationale",
aprobata prin Hotararea Guvernului nr.58/2 februarie 1998.
3. Pentru asigurarea resurselor umane si pregatirea populatiei pentru societatea
informationala se prevede:
a. formarea de specialisti de inalta competenta in domeniul tehnologiilor informatiei
si comunicatiilor;
b. sustinerea cercetarii-dezvoltarii si a transferului tehnologic pentru societatea
informationala;
c. ridicarea nivelului de cultura generala prin utilizarea tehnologiilor informatiei
si comunicatiilor;
d. constientizarea si formarea unei atitudini favorabile a publicului.
4. Pentru dezvoltarea industriei de produse si servicii in domeniul tehnologiilor
informatiei si comunicatiilor se prevede:
a. Stimularea ofertei de produse ale industriei TIC, prin incheierea de parteneriate
strategice cu mari producatori de TIC, pentru a dezvolta in Romania capacitati
locale de productie, in primul rand pentru componente software, dezvoltarea
de parcuri tehnologice software, facilitati fiscale si alte masuri de stimulare
economica pentru societatile romanesti din domeniul TIC;
b. Stimularea cererii de produse si servicii TIC prin introducerea treptata
a circulatiei sub forma electronica a documentelor din sfera administrativa,
civila, comerciala si din alte sectoare; stimularea utilizarii unor forme electronice
de plata intre persoane fizice/juridice si administratia publica; sustinerea
unor proiecte-pilot pentru comertul electronic;
c. Imbunatatirea calitatii produselor si serviciilor TIC, prin introducerea
unui sistem riguros de asigurare si certificare a calitatii conform standardelor
internationale.
5. Pentru sustinerea reformei in administratia publica, prin utilizarea tehnologiilor
informatiei si comunicatiilor se prevede:
a. Asigurarea informatizarii omogene si coordonate a institutiilor din administratia
publica centrala si locala, inclusiv in sistemul justitiei, pentru imbunatatirea
serviciilor publice, simplificarea procedurilor si practicilor administrative,
inlaturarea arbitrarului si coruptiei;
b. Optimizarea comunicarii si a fluxului de informatii intre institutiile de
la nivel central si local, asigurarea cooperarii interdepartamentale;
c. Generalizarea treptata a schimbului de informatii bazat pe documente electronice;
d. Asigurarea accesului cetatenilor la informatia publica (centre de informare,
chioscuri electronice plasate in locuri publice);
e. Asigurarea compatibilitatii si interoperabilitatii sistemelor informatice
din administratia publica, la nivel national si international, prin accelerarea
elaborarii si aplicarii de metodologii, norme si standarde;
f. Coordonarea achizitiilor publice de produse si servicii TIC, conforme cu
reglementarile europene, si monitorizarea fondurilor de informatizare prevazute
in proiectele de asistenta si cooperare internationala.
PRIORITATI
Dintre actiunile prevazute mai sus, sunt prioritare urmatoarele:
a. In domeniul legislatiei:
- Adoptarea, de catre Parlamentul Romaniei, a Proiectului de lege intitulat
"Codul dezvoltarii si utilizarii tehnologiilor informatiei"
- Revizuirea Legii telecomunicatiilor nr 74/1996 pentru armonizarea cu legislatia
europeana in ceea ce priveste procesul de acordare a licentelor si autorizatiilor.
- Elaborarea Legii utilizarii spectrului radioelectric.
- Legea de transformare a IGC in autoritate independenta de reglementare.
- Revizuirea Legii serviciilor postale nr.83/1996
- Revizuirea Legii audiovizualului nr.48/1992 Legislatie secundara promovata
prin "Ordin al presedintelui ANCI", dupa cum urmeaza:
- Procedura de acordare a licentelor si autorizatiilor in telecomunicatii,
care vizeaza rezolvarea procedurala a procesului de licentiere si implementarea
directivei comunitare 97/13/EC.
- Liberalizarea infrastructurilor alternative, inclusiv de cabloviziune,
VSAT si de telefonie celulara, pentru transmisiuni de date.
- Gestiunea si alocarea numerotatiei.
- Regulamentul pentru compatibilitate electromagnetica.
b. Realizarea infrastructurii informationale nationale, bazata pe dezvoltarea
infrastructurii de comunicatii si pe sistemele de nomenclatoare, registre si
banci de date de interes national;
c. Crearea conditiilor stimulative pentru dezvoltarea industriei nationale de
produse si servicii TIC, cu prioritate a industriei de software pentru export;
d. Incurajarea proiectelor informatice, menite sa sustina reforma in administratia
publica si in justitie, si imbunatatirea serviciilor publice pentru cetateni;
e. Participarea activa la programele europene privind societatea informationala
si armonizarea legislatiei nationale cu cea europeana;
f. Asigurarea specialistilor de inalta competenta in domeniul TIC si cresterea
expertizei profesionale prin programele de cercetare-dezvoltare nationale;
g. Educarea si formarea continua a tinerilor si a populatiei active pentru societatea
informationala.
RESURSE NECESARE
In scopul implementarii in ritm accelerat a strategiei nationale de informatizare
si a programului de actiuni care o sustin, in conformitate cu HG nr.58/1998,
sunt necesare:
a. Cresterea rolului Agentiei Nationale pentru Comunicatii si Informatica, in
calitate de organ de specialitate al Guvernului si autoritate de stat, pentru:
elaborarea si actualizarea periodica a strategiei de informatizare in conformitate
cu prioritatile nationale si cu tendintele mondiale in domeniu, monitorizarea
actiunilor de implementare a strategiei si evaluarea periodica a stadiului de
realizare;
b. Consultarea periodica a societatii civile referitor la strategia nationala
de informatizare si implementare a societatii informationale, in scopul revederii
prioritatilor strategiei nationale de informatizare si implementare a societatii
informationale la fiecare inceput de exercitiu bugetar si identificarii reglementarilor
necesare de elaborat sau de modificat, conforme cu aceste prioritati, cu cerintele
de armonizare cu legislatia si cu practicile comunitare;
c. Resurse financiare necesare implementarii actiunilor inscrise in strategia
nationala de informatizare si implementare in ritm accelerat a societatii informationale,
care se vor aloca prin legea bugetului de stat, pe ordonatorii de credite responsabili
pentru actiunile respective, identificandu-se si surse extrabugetare;
d. Realizarea obiectivelor prevazute de catre ministerele si alte organe centrale
mentionate, cu responsabilitati in programul de actiuni; actualizarea strategiilor
sectoriale de informatizare pe aceasta baza;
e. Stabilirea si urmarirea unui set de indicatori statistici privind stadiul
informatizarii in Romania si avansul spre societatea informationala, aliniata
la cerintele Uniunii Europene;
f. Organizarea de actiuni de publicitate, educatie si sensibilizare a opiniei
publice in favoarea utilizarii pe scara larga a tehnologiilor informatiei si
comunicatiilor.
In vederea indeplinirii mandatului incredintat, inclusiv ca gestionar al spectrului
radioelectric cu atribuire ne-guvernamentala din Romania, IGC va trebui sa implementeze
urmatoarele infrastructuri si sa achizitioneze urmatoarele servicii de consultanta
in vederea cresterii capacitatii proprii de operare a acestor infrastructuri:
- Sistemul National de Gestiune si Monitorizare a Utilizarii Spectrului Radioelectric
(NSMS), care va include toate subsistemele necesare pentru alocarea si asignarea
spectrului, pentru planificarea si ingineria spectrului, pentru emiterea de
licente si autorizatii si pentru prevenirea si rezolvarea cazurilor de interferenta
si de perturbatii radioelectrice, inclusiv pentru depistarea emisiunilor radioelectrice
neautorizate.
- Constructia capacitatii IGC de a adopta si utiliza metode si proceduri
moderne de gestiune a spectrului, care include:
(i) definirea procesului, procedurilor si metodologiei pentru formularea
si implementarea politicilor de alocare si utilizare a spectrului, pentru
realocarea benzilor de frecventa, pentru monitorizarea utilizarii spectrului,
etc;
(ii) metode de acordare a licentelor (asignare a frecventelor radioelectrice)
care implica marirea gradului de obiectivitate si transparenta, in acord cu
cerintele pietei.
- Sistemul de laboratoare regionale, fixe si mobile, pentru controlul retelelor
care utilizeaza suport de transmisie cablat, inclusiv retele telefonice. Laborator
de verificare si certificare a compatibilitatii electromagnetice pentru echipamentele
de telecomunicatii(inclusiv radiocomunicatii), precum si a altor echipamente
de uz industrial si/sau de uz casnic.
Evenimente importante in vederea indeplinirii mandatului incredintat IGC
1. Implementarea NSMS, care este deja un contractat semnat si in derulare. Introducerea
in exploatare, ca sistem integrat , cel mai tarziu pana in iunie 2001. Finantarea
obiectivelor de investitii si a actiunilor necesare se va face din fonduri proprii
ale IGC, si din imprumutul nr. 4319-RO de la Banca Mondiala.
2. Achizitionarea de catre IGC a unor servicii de consultanta pentru planificarea
si ingineria spectrului si pentru metode orientate catre piata privind acordarea
licentelor, in perioada 1999 - mai 2002. Finantarea actiunilor necesare se va
face din fonduri proprii ale IGC, si din imprumutul nr. 4319-RO de la Banca
Mondiala.
3. Implementarea sistemului de laboratoare regionale de control al retelelor
cablate. Contractare in 2000, si implementare in 2001 - 2002. Constructia laboratorului
de verificare / certificare a compatibilitatii electromagnetice pana cel mai
tarziu in martie 2001. Finantarea obiectivelor de investitii si a actiunilor
necesare se va face din fonduri proprii ale IGC, si din imprumutul nr. 4319-RO
de la Banca Mondiala.
Mihaela Carstea
|