Bilanțul
Iată deci o încercare de bilanț a activității acestei agenții realizate
de primul său președinte - Sergiu Stelian Iliescu.
Î n zona guvernamentală sau executivă sunt din februarie 1997. Am fost inițial
director general la Comisia Națională de Informatică (CNI) - organul abilitat
al Guvernului pentru ca să gireze toate problemele de informatică în administrația
publică centrală și locală, și nu numai, - și apoi, din 23 august 1998, președintele
CNI. După restructurarea Guvernului Radu Vasile din decembrie 1998, odată cu
înființarea (la 1 ianuarie 1999) Agenției Naționale pentru Comunicații și Informatică,
am fost numit președintele acesteia.
Un început plin de speranțe
Când am venit la Comisia Națională de Informatică am prezentat guvernului
un mic plan de bătaie pentru ceea ce doream să fac, plan care era tributar unor
informații lacunare pe care le aveam în momentul acela. Este mare diferență
între ceea ce credeam în acel moment că vom putea face și realitatea anilor
ce au urmat.
Împreună cu colegii s-a reușit în acea perioadă să se facă o primă aplicație
informatică de înalt nivel și științific și tehnic în clădirea Guvernului României.
Beneficiindu-se de un fond de aproximativ o sută de mii de dolari de la PNUD
s-a făcut o cablare structurată a clădirii Guvernului, era prima cablare structurată
care cuprindea două backbone-uri laterale de fibră optică și apoi cablu obișnuit.
Implementarea s-a bazat pe echipamente de ultimă oră. Se avea în vedere achiziția
unei ferme de servere (deci nu fiecare compartiment cu serverul lui) și posibilitatea
de reconfigurare a rețelei la orice moment, dacă acest lucru se cerea. Pe lângă
banii aceștia care au fost investiți în cablare ar fi fost normal, ulterior,
să se investească niște bani și în echipamente și în soft sau, mai bine zis,
să se reactualizeze proiectul director al guvernului, ceea ce nu s-a întâmplat
după cunoștința mea. De ce zic că era nevoie? Pentru că imediat după ce s-a
dat în exploatare rețeaua, s-au făcut câteva aplicații demonstrative, cum ar
fi cea de circulație electronică a documentelor și s-a constat că se făceau
niște bucle din același punct de decizie, care trebuiau să fie eliminate. Din
păcate, nici până acuma această circulație electronică a documentelor nu s-a
realizat.
S-au făcut totuși câțiva pași importanți în perioada CNI. De exemplu, am reușit
să introducem câteva elemente legate de tehnologia informației în actul normativ
care privea răspunderile conducătorilor de ministere sau de agenții, în sensul
că aceștia, pe lângă alte obligații, trebuiau să răspundă efectiv de probleme
de strategie privind politica de informatizare a instituției respective. Apoi,
am reușit să obținem ca fiecare minister să aibă un compartiment (departament,
birou, sector) de informatică, care să se ocupe numai de politici și strategii.
Tot ce era problemă de deservire a unei rețele de service ș.a.m.d. trebuia să
fie outsourcing. Aceste directive au fost implementate chiar și în clădirea
Guvernului.
Tot în perioada CNI-ului s-a reușit să se semneze niște parteneriate strategice
cu principalele mari firme de soft sau hard care, direct sau indirect, au dus
la realizarea unor sisteme pilot în diverse zone, care s-au constituit ca puncte
de referință pentru eventuale dezvoltări ulterioare.
În acea perioadă, am reușit să dăm și niște avize de proiecte directoare,
ceea ce arăta că lumea începuse să se disciplineze din acest punct de vedere,
răspundeau comandamentului important al nostru - supervizarea coerenței sistemelor
informatice pentru ca ele să poată să comunice la un moment dat.
O minune nu ține la nesfârȘit
După un timp însă lucrurile au început să se dilueze, iar rezultatul a fost
că la Guvern, de exemplu, au apărut două micro-rețele care nu puteau să comunice
între ele. De ce? Pentru că cineva luase o hotărâre complet singulară: să se
aducă un anumit tip echipamente, de sisteme de programe de bază care nu erau
compatibile. Deci un prim semnal mic de alarmă l-am primit în acel moment.
În 1998, au reușit să ajungă la noi numai patru sau cinci proiecte directoare,
pentru ca în anul următor, după înființarea ANCI, să nu mai apară absolut nici
unul. În 2000 nu a existat absolut nici unul. Sigur, de fiecare dată când am
fost chemați să dăm specialiști pentru a putea participa la licitații, am întrebat
unde este proiectul director, cel puțin unul reactualizat, să existe ceva. În
multe cazuri aceste proiecte nu existau. Unii au fost conștienți de necesitatea
lor și au comandat proiecte care, ulterior, prin consultanța specialiștilor
noștri, au fost corectate și avizate. Alții au trecut în continuare fluierând.
Și n-a contat...
O problemă foarte importantă a reprezentat-o elaborarea Codului utilizării
și dezvoltării tehnologiilor informatice, care a fost introdus în procedură
de urgență în Parlament și, cu o viteză remarcabilă, demnă de invidiat, parlamentarii
au votat scoaterea procedurii de urgență, chipurile din motivul că veneau prea
multe astfel de acte normative de la Guvernul Ciorbea. Dar nu premierul era
important aici ci, pur și simplu, domeniul. Este de neînchipuit faptul că unii
deputați care aveau firme în domeniul TI&C sau erau cadre didactice au votat
împotrivă. Din păcate acest "cod al manierelor elegante" nu a fost încă votat
deși a fost upgradat mereu, deși a fost verificat la Comunitatea Europeană,
deși de curând baroul avocaților americani i-a dat ok-ul ș.a.m.d. Din motive
obscure ale unor grupuri de influență transpartinice acest proiect a fost blocat
până în acest moment. Cred că astfel de personaje care au reușit blocarea acestui
cod dovedesc un indice de inteligență foarte scăzut, dar de viclenie și spirit
malefic foarte mare. (E suficient să fii un factor de influență într-un grup,
pentru ca ceilalți, fără să se gândească, să voteze la comandă.)
Cui îi pasă de TI&C?
Una din componentele misiunii noastre este și cea de training și educație.
Noi ne propusesem să avem niște întâlniri cu deputații, cu executivul, pentru
a le explica ce este tehnologia informației, la ce este bună aceasta, însă ni
s-a transmis de către oameni care cunosc mediul să nu pierdem vremea cu așa
ceva că nu va dori nimeni să participe. Era considerată o pierdere de vreme
pentru că acești oameni se consideră atât de isteți și deștepți încât nu au
nevoie să mai învețe. Simplul fapt că treceau pe la Fabrica de Elemente de Automatizare,
pe la ICI sau alt institut din domeniu era suficient să le dea deșteptăciune
și cunoștințe în acest domeniu. Aș putea face un top al "inteligenței", din
care incontestabil trebuie să facă parte parlamentarii Pantiș, Sasu sau Barde.
O umbrelă prea mare pentru un TIC atât de mic
În ceea ce privește constituirea ANCI, trebuie să vă spun că această agenție
a fost creată un pic cam în grabă. Cred că atunci când anumite persoane, altele
decât cele din CNI, au luat hotărârea să creeze agenția s-au gândit mai puțin
la restructurarea Guvernului, la ce doreau să facă pentru binele informaticii
și comunicațiilor. Probabil că s-au gândit că ar putea obține o poziție de lider
într-o viitoare agenție de reglementări în comunicații care să înlocuiască absolut
toate celelalte instituții din domeniu. Mă refer la faptul că în acest domeniu
al comunicațiilor și informaticii, problemele care sunt de rezolvat sunt următoarele:
strategie și politici, elaborarea unor acte normative cu caracter național (deci
la nivel de legi) și, o problemă foarte importantă, reprezentarea țării în organismele
internaționale sau la reuniunile internaționale unde întotdeauna este chemat
numai reprezentantul guvernului. Dacă nu există acea entitate, se creează ad-hoc
pentru o săptamână-două. Președintele țării, X, îl numește pe domnul Y ambasador
al țării respective la UIT pentru o săptămână și acel domn rămâne pe toată viața
ambasador. Dar acea țară e o excepție, toate celelalte țări europene, comunitatea
în care ne dorim cu atâta ardoare să ne integrăm, au entități bine determinate,
care fac parte din Guvern, nu pe strapontină ca Agenția.
Mirarea mea a fost că atunci când actul normativ de constituire a Agenției
și organigrama aprobată de Guvern au fost altele decât cele avansate de către
agenția noastră și, din păcate, acele atribuții erau altele decât cele propuse
de noi, erau translatate fără nici un fel de gândire din vechea HG care definea
Ministerul Comunicațiilor, pe de o parte, și, pe de altă parte, noua organigramă
practic o copia pe cealaltă cu singura deosebire că ministrul se numea președinte
iar secretarii de stat vicepreședinți. Ori introducerea unor verigi suplimentare
între președinte și partea executivă, care trebuie să fie tehnică și care era
algoritmică, a fost marele dezastru al acestei Agenții, așa cum era ea concepută
prin acel act normativ. A realiza un triumvirat partinic într-o agenție, în
condițiile în care fiecare formațiune avea o anumită politică și încerca să
ridice capul mai sus decât cealaltă, a fost o mare frână în toate acțiunile
noastre. Ce am realizat s-a obținut cu greu, cu un efort supradimensionat față
de problema în cauză. Algoritmul a făcut ca să nu ne îndeplinim proiectul inițial
pentru tot ceea ce avea de înfăptuit această agenție. E adevărat că probabil
Ministerul Comunicațiilor, când a fost constituit după alegerile din decembrie
1996, a fost conceput să aparțină unei anumite formațiuni politice care, ne-
atribuindu-se acest post, a încercat prin oamenii din eșaloanele 2 și 3 să-și
impună o anumită politică, pe care noi o considerăm că a fost benefică.
În postura de ANCI, deși nu s-a gândit nimeni la așa ceva inițial, noi am
căutat să imprimăm de la bun început convergența dintre TI și C, care, în structura
organigramei pe care o concepusem, trebuia să fie chiar funcțională, dar care
a ajuns să fie fracționată: strategie pe comunicații - strategie pe TI, reglementări
pe comunicații - reglementări pe TI. Aceste entități, prin forța obișnuinței,
au tendința de a se ciocni și a-și păstra autonomia. Ele sunt practic moștenitoare
ale vechii structuri a Ministerului Comunicațiilor.
Am încercat în timpul Guvernului Radu Vasile să determinăm elaborarea a două
decizii, care au fost aprobate de primul ministru și au fost transmise ca circulare
la toate ministerele, și anume: una prin care ar fi trebuit să fim chemați la
orice ședință de guvern în care se discutau probleme specifice TI&C și,
înainte de a intra în această ședință de guvern, actele normative respective
să primească și avizarea noastră. Nu s-a întâmplat însă niciodată acest lucru,
cu toate că unele ministere și-au amintit că anumite acte normative ar trebui
să fie avizate și de ANCI. Mare ne-a fost mirarea când ne-am exprimat punctul
de vedere pentru un anumit act normativ și am și semnat pentru el, iar în Monitorul
Oficial noi nu am fost menționați. Așa se face cultura oamenilor.
Și totuȘi, s-au făcut câțiva paȘi înainte
În general, noi am încercat deci să ne batem pentru "codul manierelor elegante",
să eliberăm la toate solicitările licențe pentru transmisii de date, am emis
licență pentru transmisiile prin satelit, pentru transmisii globale. Pe plan
internațional, ne-am preocupat să fim prezenți în mod constructiv. Am obținut,
de exemplu, recunoașterea drepturilor României în domeniul spațial. S-a semnat
un document cu caracter de tratat, la Istanbul, prin care ni se acordă licență
pentru sateliții geo-staționari. S-a discutat posibilitatea ca România să fie
un nod de transfer pentru radiocomunicațiile din nordul Africii spre Orientul
Apropiat sau Îndepărtat. Există chiar acum un reprezentant din Mali - o țară
din Africa ce dispune de o bază de telecomunicații spațiale similară cu cea
de la Cheia - prin care se strânge tot fluxul de date din zonă.
A fost în vizită, de asemenea, unul dintre cei trei directori de la Uniunea
Internațională de Telecomunicații - Hammadu Ture - care primise niște informații
interesante despre România de la specialiști care au participat la CERF 2000
și a vrut să vadă efectiv dotările tehnice de care dispunem. A rămas impresionat
de ceea ce a găsit la noi și a afirmat că ar vrea să sprijine proiectele de
telecomunicații, realizarea unui centru de training și, de ce nu, în viitor,
formarea unui reprezentanțe UIT pentru Europa Centrală și de Est la noi. Deci
am început să ne refacem legăturile care se deterioraseră, am reușit să introducem
pe un coleg de-al nostru într-una din comisiile UIT pentru ca să-l pregătim
ca, în timp, să acceadă la poziții mai înalte. Am participat la o reuniune a
comisiei interguvernamentale româno - austriece la care s-au introdus niște
capitole legate de tehnologia informației în relațiile bilaterale dintre cele
două țări și s-a semnat așa numitul Agreement de la Viena, care facilitează
coordonarea frecvențelor pentru semnatari. Noi nu puteam să accedem la acest
agreement până când acesta nu era semnat de una din țările vecine, astfel încât
după acceptarea Ungariei, s-au depus diligențele necesare și convenția a fost
semnată și de România.
Ne preocupă de asemenea problema acquis-ului comunitar. Foarte important este
și faptul că înainte de preluarea președinției CE de către Franța existau în
discuție 6 dosare, după preluare au rămas patru, unul dintre ele privind telecomunicațiile
și tehnologia informației.
Și legat de Comunitatea Europeană am avut unele probleme. Din cercuri obscure
de interese de la noi s-au transmis către Directoratul Societății Informaționale
date complet eronate, chiar false despre ceea ce am făcut și ce vrem să facem.
Am reușit însă să restabilim adevărul.
O problemă care interesează și privește acquis-ul comunitar se referă la separarea
strategiei, a reglementărilor de operatori (lucru făcut înaintea noastră prin
separarea Poștei, a Romtelecomului etc.) și apoi separarea strategiilor de reglementări.
Problema a trenat din cauză că nu aplicasem o regulă elementară care se aplică
în analiza de sistem - punerea de acord a terminologiei.
În momentul în care am preluat conducerea Agenței nu mi s-au transmis în mod
clar și precis diversele stadii în care se aflau probleme din agenție, în așa
fel încât, cu totul întâmplător, în aprilie 1999, am aflat cu 24 de ore înainte
ca o lege foarte importantă să fie promulgată de președintele României - o lege
care garanta un împrumut de 30 milioane de dolari de la Banca Mondială, o parte
din sumă fiind destinată retehnologizării Inspectoratului General de Telecomunicații
pentru crearea unui sistem de monitorizare și gestionare a spectrului de frecvență.
Se prevedea alegerea unui consultant și elaborarea unui studiu de fezabilitate
care să dea metodele, căile, momentele pentru crearea viitoarei agenții de reglementări
în telecomunicații, lucru care era foarte important pentru toată lumea. Am intervenit
și, datorită unei structuri birocratice de la Banca Mondială, acele time-inguri
care erau în 1999 au fost decalate cu câteva luni de zile. În momentul de față,
suntem în etapizările care erau prevăzute. Trimestrial avem discuții cu reprezentanți
ai Băncii Mondiale, care vor să vadă dacă voința politică a rămas aceeași, dacă
stadiile sunt aceleași. E greu de înțeles de ce există persoane care, datorită
unor interese meschine, vor să facă rost de bani de la PHARE pentru aceeași
problemă, care este în desfășurare.
Din păcate nu am reușit să terminăm o serie de acte normative, cum ar fi cel
legat de numerotare, de spectrul de frecvență. Nu sunt lucruri care pot fi făcute
într-un timp foarte scurt. Au fost discuții s-au lămurit unele probleme. Dacă
primul ministru ia o decizie, lucrurile pot fi tranșate foarte ușor.
În acqiuis-ul comunitar se prevăd cum se vor face transferările de la noi
spre noua structură de reglementări care trebuie să fie autonomă și independentă.
Mai precis aceasta va fi sub umbrela Parlamentului, va fi autonomă d.p.d.v.
financiar, independentă de autoritatea care se va ocupa de strategie, politici
și reprezentare internațională. Această implementare este în derulare.
Am pregătit până într-un punct cadrul de privatizare al radiocomunicațiilor,
care ar trebui să fie unul dintre operatorii concurențiali ai Romtelecom-ului.
Rețeaua Națională a Administrației Publice se găsește într-o fază finală,
după o lungă perioadă de timp necesară rezolvării unor probleme tehnice. Pe
noi ne interesează să existe un triumvirat, rețeaua fiind centrată pe structura
construită de Ministerul de Finanțe și la care apoi să adere cu particularitățile
lor, dacă vor să și le păstreze, celelalte entități (prefecturi, ministere ș.a.m.d.).
În acest moment, mi s-a spus că s-au finalizat și semnat protocoalele legate
de aspectele tehnice, urmând implementarea.
|