Agora
Media
Libraria Byblos



AgoraNews  





PC Magazine Ro  




NET Report   




Ginfo   




agora ON line   





PC Concrete   





Liste de discuții   




Cartea de oaspeți   




Mesaje   





Agora   








Clic aici
PC Report - ultimul numar aparut


Bilanțul

Iată deci o încercare de bilanț a activității acestei agenții realizate de primul său președinte - Sergiu Stelian Iliescu.

Î n zona guvernamentală sau executivă sunt din februarie 1997. Am fost inițial director general la Comisia Națională de Informatică (CNI) - organul abilitat al Guvernului pentru ca să gireze toate problemele de informatică în administrația publică centrală și locală, și nu numai, - și apoi, din 23 august 1998, președintele CNI. După restructurarea Guvernului Radu Vasile din decembrie 1998, odată cu înființarea (la 1 ianuarie 1999) Agenției Naționale pentru Comunicații și Informatică, am fost numit președintele acesteia.

Un început plin de speranțe

Când am venit la Comisia Națională de Informatică am prezentat guvernului un mic plan de bătaie pentru ceea ce doream să fac, plan care era tributar unor informații lacunare pe care le aveam în momentul acela. Este mare diferență între ceea ce credeam în acel moment că vom putea face și realitatea anilor ce au urmat.

Împreună cu colegii s-a reușit în acea perioadă să se facă o primă aplicație informatică de înalt nivel și științific și tehnic în clădirea Guvernului României. Beneficiindu-se de un fond de aproximativ o sută de mii de dolari de la PNUD s-a făcut o cablare structurată a clădirii Guvernului, era prima cablare structurată care cuprindea două backbone-uri laterale de fibră optică și apoi cablu obișnuit. Implementarea s-a bazat pe echipamente de ultimă oră. Se avea în vedere achiziția unei ferme de servere (deci nu fiecare compartiment cu serverul lui) și posibilitatea de reconfigurare a rețelei la orice moment, dacă acest lucru se cerea. Pe lângă banii aceștia care au fost investiți în cablare ar fi fost normal, ulterior, să se investească niște bani și în echipamente și în soft sau, mai bine zis, să se reactualizeze proiectul director al guvernului, ceea ce nu s-a întâmplat după cunoștința mea. De ce zic că era nevoie? Pentru că imediat după ce s-a dat în exploatare rețeaua, s-au făcut câteva aplicații demonstrative, cum ar fi cea de circulație electronică a documentelor și s-a constat că se făceau niște bucle din același punct de decizie, care trebuiau să fie eliminate. Din păcate, nici până acuma această circulație electronică a documentelor nu s-a realizat.

S-au făcut totuși câțiva pași importanți în perioada CNI. De exemplu, am reușit să introducem câteva elemente legate de tehnologia informației în actul normativ care privea răspunderile conducătorilor de ministere sau de agenții, în sensul că aceștia, pe lângă alte obligații, trebuiau să răspundă efectiv de probleme de strategie privind politica de informatizare a instituției respective. Apoi, am reușit să obținem ca fiecare minister să aibă un compartiment (departament, birou, sector) de informatică, care să se ocupe numai de politici și strategii. Tot ce era problemă de deservire a unei rețele de service ș.a.m.d. trebuia să fie outsourcing. Aceste directive au fost implementate chiar și în clădirea Guvernului.

Tot în perioada CNI-ului s-a reușit să se semneze niște parteneriate strategice cu principalele mari firme de soft sau hard care, direct sau indirect, au dus la realizarea unor sisteme pilot în diverse zone, care s-au constituit ca puncte de referință pentru eventuale dezvoltări ulterioare.

În acea perioadă, am reușit să dăm și niște avize de proiecte directoare, ceea ce arăta că lumea începuse să se disciplineze din acest punct de vedere, răspundeau comandamentului important al nostru - supervizarea coerenței sistemelor informatice pentru ca ele să poată să comunice la un moment dat.

O minune nu ține la nesfârȘit

După un timp însă lucrurile au început să se dilueze, iar rezultatul a fost că la Guvern, de exemplu, au apărut două micro-rețele care nu puteau să comunice între ele. De ce? Pentru că cineva luase o hotărâre complet singulară: să se aducă un anumit tip echipamente, de sisteme de programe de bază care nu erau compatibile. Deci un prim semnal mic de alarmă l-am primit în acel moment.

În 1998, au reușit să ajungă la noi numai patru sau cinci proiecte directoare, pentru ca în anul următor, după înființarea ANCI, să nu mai apară absolut nici unul. În 2000 nu a existat absolut nici unul. Sigur, de fiecare dată când am fost chemați să dăm specialiști pentru a putea participa la licitații, am întrebat unde este proiectul director, cel puțin unul reactualizat, să existe ceva. În multe cazuri aceste proiecte nu existau. Unii au fost conștienți de necesitatea lor și au comandat proiecte care, ulterior, prin consultanța specialiștilor noștri, au fost corectate și avizate. Alții au trecut în continuare fluierând. Și n-a contat...

O problemă foarte importantă a reprezentat-o elaborarea Codului utilizării și dezvoltării tehnologiilor informatice, care a fost introdus în procedură de urgență în Parlament și, cu o viteză remarcabilă, demnă de invidiat, parlamentarii au votat scoaterea procedurii de urgență, chipurile din motivul că veneau prea multe astfel de acte normative de la Guvernul Ciorbea. Dar nu premierul era important aici ci, pur și simplu, domeniul. Este de neînchipuit faptul că unii deputați care aveau firme în domeniul TI&C sau erau cadre didactice au votat împotrivă. Din păcate acest "cod al manierelor elegante" nu a fost încă votat deși a fost upgradat mereu, deși a fost verificat la Comunitatea Europeană, deși de curând baroul avocaților americani i-a dat ok-ul ș.a.m.d. Din motive obscure ale unor grupuri de influență transpartinice acest proiect a fost blocat până în acest moment. Cred că astfel de personaje care au reușit blocarea acestui cod dovedesc un indice de inteligență foarte scăzut, dar de viclenie și spirit malefic foarte mare. (E suficient să fii un factor de influență într-un grup, pentru ca ceilalți, fără să se gândească, să voteze la comandă.)

Cui îi pasă de TI&C?

Una din componentele misiunii noastre este și cea de training și educație. Noi ne propusesem să avem niște întâlniri cu deputații, cu executivul, pentru a le explica ce este tehnologia informației, la ce este bună aceasta, însă ni s-a transmis de către oameni care cunosc mediul să nu pierdem vremea cu așa ceva că nu va dori nimeni să participe. Era considerată o pierdere de vreme pentru că acești oameni se consideră atât de isteți și deștepți încât nu au nevoie să mai învețe. Simplul fapt că treceau pe la Fabrica de Elemente de Automatizare, pe la ICI sau alt institut din domeniu era suficient să le dea deșteptăciune și cunoștințe în acest domeniu. Aș putea face un top al "inteligenței", din care incontestabil trebuie să facă parte parlamentarii Pantiș, Sasu sau Barde.

O umbrelă prea mare pentru un TIC atât de mic

În ceea ce privește constituirea ANCI, trebuie să vă spun că această agenție a fost creată un pic cam în grabă. Cred că atunci când anumite persoane, altele decât cele din CNI, au luat hotărârea să creeze agenția s-au gândit mai puțin la restructurarea Guvernului, la ce doreau să facă pentru binele informaticii și comunicațiilor. Probabil că s-au gândit că ar putea obține o poziție de lider într-o viitoare agenție de reglementări în comunicații care să înlocuiască absolut toate celelalte instituții din domeniu. Mă refer la faptul că în acest domeniu al comunicațiilor și informaticii, problemele care sunt de rezolvat sunt următoarele: strategie și politici, elaborarea unor acte normative cu caracter național (deci la nivel de legi) și, o problemă foarte importantă, reprezentarea țării în organismele internaționale sau la reuniunile internaționale unde întotdeauna este chemat numai reprezentantul guvernului. Dacă nu există acea entitate, se creează ad-hoc pentru o săptamână-două. Președintele țării, X, îl numește pe domnul Y ambasador al țării respective la UIT pentru o săptămână și acel domn rămâne pe toată viața ambasador. Dar acea țară e o excepție, toate celelalte țări europene, comunitatea în care ne dorim cu atâta ardoare să ne integrăm, au entități bine determinate, care fac parte din Guvern, nu pe strapontină ca Agenția.

Mirarea mea a fost că atunci când actul normativ de constituire a Agenției și organigrama aprobată de Guvern au fost altele decât cele avansate de către agenția noastră și, din păcate, acele atribuții erau altele decât cele propuse de noi, erau translatate fără nici un fel de gândire din vechea HG care definea Ministerul Comunicațiilor, pe de o parte, și, pe de altă parte, noua organigramă practic o copia pe cealaltă cu singura deosebire că ministrul se numea președinte iar secretarii de stat vicepreședinți. Ori introducerea unor verigi suplimentare între președinte și partea executivă, care trebuie să fie tehnică și care era algoritmică, a fost marele dezastru al acestei Agenții, așa cum era ea concepută prin acel act normativ. A realiza un triumvirat partinic într-o agenție, în condițiile în care fiecare formațiune avea o anumită politică și încerca să ridice capul mai sus decât cealaltă, a fost o mare frână în toate acțiunile noastre. Ce am realizat s-a obținut cu greu, cu un efort supradimensionat față de problema în cauză. Algoritmul a făcut ca să nu ne îndeplinim proiectul inițial pentru tot ceea ce avea de înfăptuit această agenție. E adevărat că probabil Ministerul Comunicațiilor, când a fost constituit după alegerile din decembrie 1996, a fost conceput să aparțină unei anumite formațiuni politice care, ne- atribuindu-se acest post, a încercat prin oamenii din eșaloanele 2 și 3 să-și impună o anumită politică, pe care noi o considerăm că a fost benefică.

În postura de ANCI, deși nu s-a gândit nimeni la așa ceva inițial, noi am căutat să imprimăm de la bun început convergența dintre TI și C, care, în structura organigramei pe care o concepusem, trebuia să fie chiar funcțională, dar care a ajuns să fie fracționată: strategie pe comunicații - strategie pe TI, reglementări pe comunicații - reglementări pe TI. Aceste entități, prin forța obișnuinței, au tendința de a se ciocni și a-și păstra autonomia. Ele sunt practic moștenitoare ale vechii structuri a Ministerului Comunicațiilor.

Am încercat în timpul Guvernului Radu Vasile să determinăm elaborarea a două decizii, care au fost aprobate de primul ministru și au fost transmise ca circulare la toate ministerele, și anume: una prin care ar fi trebuit să fim chemați la orice ședință de guvern în care se discutau probleme specifice TI&C și, înainte de a intra în această ședință de guvern, actele normative respective să primească și avizarea noastră. Nu s-a întâmplat însă niciodată acest lucru, cu toate că unele ministere și-au amintit că anumite acte normative ar trebui să fie avizate și de ANCI. Mare ne-a fost mirarea când ne-am exprimat punctul de vedere pentru un anumit act normativ și am și semnat pentru el, iar în Monitorul Oficial noi nu am fost menționați. Așa se face cultura oamenilor.

Și totuȘi, s-au făcut câțiva paȘi înainte

În general, noi am încercat deci să ne batem pentru "codul manierelor elegante", să eliberăm la toate solicitările licențe pentru transmisii de date, am emis licență pentru transmisiile prin satelit, pentru transmisii globale. Pe plan internațional, ne-am preocupat să fim prezenți în mod constructiv. Am obținut, de exemplu, recunoașterea drepturilor României în domeniul spațial. S-a semnat un document cu caracter de tratat, la Istanbul, prin care ni se acordă licență pentru sateliții geo-staționari. S-a discutat posibilitatea ca România să fie un nod de transfer pentru radiocomunicațiile din nordul Africii spre Orientul Apropiat sau Îndepărtat. Există chiar acum un reprezentant din Mali - o țară din Africa ce dispune de o bază de telecomunicații spațiale similară cu cea de la Cheia - prin care se strânge tot fluxul de date din zonă.

A fost în vizită, de asemenea, unul dintre cei trei directori de la Uniunea Internațională de Telecomunicații - Hammadu Ture - care primise niște informații interesante despre România de la specialiști care au participat la CERF 2000 și a vrut să vadă efectiv dotările tehnice de care dispunem. A rămas impresionat de ceea ce a găsit la noi și a afirmat că ar vrea să sprijine proiectele de telecomunicații, realizarea unui centru de training și, de ce nu, în viitor, formarea unui reprezentanțe UIT pentru Europa Centrală și de Est la noi. Deci am început să ne refacem legăturile care se deterioraseră, am reușit să introducem pe un coleg de-al nostru într-una din comisiile UIT pentru ca să-l pregătim ca, în timp, să acceadă la poziții mai înalte. Am participat la o reuniune a comisiei interguvernamentale româno - austriece la care s-au introdus niște capitole legate de tehnologia informației în relațiile bilaterale dintre cele două țări și s-a semnat așa numitul Agreement de la Viena, care facilitează coordonarea frecvențelor pentru semnatari. Noi nu puteam să accedem la acest agreement până când acesta nu era semnat de una din țările vecine, astfel încât după acceptarea Ungariei, s-au depus diligențele necesare și convenția a fost semnată și de România.

Ne preocupă de asemenea problema acquis-ului comunitar. Foarte important este și faptul că înainte de preluarea președinției CE de către Franța existau în discuție 6 dosare, după preluare au rămas patru, unul dintre ele privind telecomunicațiile și tehnologia informației.

Și legat de Comunitatea Europeană am avut unele probleme. Din cercuri obscure de interese de la noi s-au transmis către Directoratul Societății Informaționale date complet eronate, chiar false despre ceea ce am făcut și ce vrem să facem. Am reușit însă să restabilim adevărul.

O problemă care interesează și privește acquis-ul comunitar se referă la separarea strategiei, a reglementărilor de operatori (lucru făcut înaintea noastră prin separarea Poștei, a Romtelecomului etc.) și apoi separarea strategiilor de reglementări. Problema a trenat din cauză că nu aplicasem o regulă elementară care se aplică în analiza de sistem - punerea de acord a terminologiei.

În momentul în care am preluat conducerea Agenței nu mi s-au transmis în mod clar și precis diversele stadii în care se aflau probleme din agenție, în așa fel încât, cu totul întâmplător, în aprilie 1999, am aflat cu 24 de ore înainte ca o lege foarte importantă să fie promulgată de președintele României - o lege care garanta un împrumut de 30 milioane de dolari de la Banca Mondială, o parte din sumă fiind destinată retehnologizării Inspectoratului General de Telecomunicații pentru crearea unui sistem de monitorizare și gestionare a spectrului de frecvență. Se prevedea alegerea unui consultant și elaborarea unui studiu de fezabilitate care să dea metodele, căile, momentele pentru crearea viitoarei agenții de reglementări în telecomunicații, lucru care era foarte important pentru toată lumea. Am intervenit și, datorită unei structuri birocratice de la Banca Mondială, acele time-inguri care erau în 1999 au fost decalate cu câteva luni de zile. În momentul de față, suntem în etapizările care erau prevăzute. Trimestrial avem discuții cu reprezentanți ai Băncii Mondiale, care vor să vadă dacă voința politică a rămas aceeași, dacă stadiile sunt aceleași. E greu de înțeles de ce există persoane care, datorită unor interese meschine, vor să facă rost de bani de la PHARE pentru aceeași problemă, care este în desfășurare.

Din păcate nu am reușit să terminăm o serie de acte normative, cum ar fi cel legat de numerotare, de spectrul de frecvență. Nu sunt lucruri care pot fi făcute într-un timp foarte scurt. Au fost discuții s-au lămurit unele probleme. Dacă primul ministru ia o decizie, lucrurile pot fi tranșate foarte ușor.

În acqiuis-ul comunitar se prevăd cum se vor face transferările de la noi spre noua structură de reglementări care trebuie să fie autonomă și independentă. Mai precis aceasta va fi sub umbrela Parlamentului, va fi autonomă d.p.d.v. financiar, independentă de autoritatea care se va ocupa de strategie, politici și reprezentare internațională. Această implementare este în derulare.

Am pregătit până într-un punct cadrul de privatizare al radiocomunicațiilor, care ar trebui să fie unul dintre operatorii concurențiali ai Romtelecom-ului.

Rețeaua Națională a Administrației Publice se găsește într-o fază finală, după o lungă perioadă de timp necesară rezolvării unor probleme tehnice. Pe noi ne interesează să existe un triumvirat, rețeaua fiind centrată pe structura construită de Ministerul de Finanțe și la care apoi să adere cu particularitățile lor, dacă vor să și le păstreze, celelalte entități (prefecturi, ministere ș.a.m.d.). În acest moment, mi s-a spus că s-au finalizat și semnat protocoalele legate de aspectele tehnice, urmând implementarea.


PC Magazine Ro | CD ROM | Redactia | Abonamente | CautareArhive

Copyright © 1999-2002 Agora Media.

[email protected]

LG - LifeŽs Good

www.agora.ro

deltafri

Concurs de Grafica Digitala si Web Design

www.agora.ro

www.agora.ro