Un alt fel de a gandi afacerile
Interviu cu domnul Mark Jarvis, Senior VicePresident, Marketing, Oracle Corp.
Aproximativ 35.000 de specialisti - programatori, manageri, clienti, ziaristi
- din intreaga lume au participat intre 1 si 6 octombrie la San Francisco la,
ceea ce organizatorii au considerat a fi, cea mai mare si importanta celebrare
a tehnologiei ORACLE, ce a avut loc pana in prezent: ORACLE OPEN WORLD 2000..
Cu aceasta ocazie a fost anuntata suita Oracle 9i, cu facilitatile si perspectivele
pe care le ofera. Mark Jarvis, Senior VicePresident, Marketing, Oracle Corp.,
cu care am avut o scurta convorbire in timpul evenimerntului de la San Francisco,
a facut cateva precizari interesante.
PC Magazine: Care sunt avantajele pe care le ofera Oracle 9i?
Mark Jarvis: Suita Oracle 9i ofera o solutie care raspunde necesitatilor
momentului: o crestere rapida a numarului de utilizatori online si, evident,
a numarului de interogari pe care le fac acestia, care necesita un timp de raspuns
cat mai mic. Avantajele depind de pozitia pe care te situezi si de cerintele
care decurg de aici. Daca esti utilizator de aplicatii Oracle, SAP, Baan, People
Soft s.a.m.d., importanta o reprezinta executia pe clustere, lucru considerat
in 1991 de specialistii de la IBM a fi imposibil de realizat. Din punctul de
vedere al unui sit web sau data warehouse, este esential faptul ca interogarile
sunt de 40-42 de ori mai rapide decat au fost vreodata. O companie ,,.com" va
aprecia motorul personalizabil. Pentru un furnizor de servicii de aplicatii
(ASP), avantajul major il constituie faptul ca nu mai este necesara folosirea
mai multor tabele si baze de date, una singura suportand mii de utilizatori
simultan, lucru ce era considerat, de asemenea, nu cu mult timp in urma, a fi
imposibil.
PC Magazine: Romania este o tara cu dificultati economice, cu probleme
de infrastructura. Chiar in aceste conditii, ati sfatui pe cei care intentioneaza
sa inceapa o noua afacere sa aleaga e-business-ul si solutiile Oracle, care
pot fi destul de costisitoare pentru ei?
Mark Jarvis: Cu siguranta. Firmele din Romania pot accesa situl Oracle
si pot descarca de acolo software. Oamenii nu trebuie sa considere softul pentru
e-business ca pe o bariera pentru demararea unei afaceri online. De fapt, ar
trebui sa priveasca acest lucru ca pe o modalitate de a face economii. Majoritatea
clientilor nostri economisesc bani folosind produsele Oracle. De exemplu, Compaq
a achizitionat software pentru a cumpara bunuri de la furnizorii sai. Suma platita
a fost recuperata in numai doua zile de la achizitionarea softului si punerea
sa in functiune. Este important pentru romani sa inteleaga ca pe internet nu
exista granite, sisteme politice, limite geografice. Este indiferent daca te
gasesti in Romania sau in Silicon Valley. Deci, firmele romanesti ar putea sa
evolueze la fel de rapid ca cele din Statele Unite si, de ce nu, chiar mai bine,
daca doresc acest lucru.
PC Magazine: Ce considerati a fi mai dificil in realizarea unei afaceri
de succes pe internet?
Mark Jarvis: Exista patru elemente majore in realizarea unui e-business.
In primul rand, este importanta alegera tehnologiei potrivite si a strategiei
tehnologice corespunzatoare, care sa se bazeze pe utilizarea unui software pentru
internet in locul mai multor baze de date, si noi oferim o astfel de solutie.
Este apoi necesara restructurarea companiei. Romanii ar trebui sa se gandeasca
la daramarea zidurilor dintre ei si partenerii lor de afaceri. O alta schimbare
necesara priveste modul de lucru. De exemplu, daca o firma intentioneaza sa
cumpere ceva, in mod traditional trebuie sa caute pe cineva de la o alta firma
care poate sa-i vanda produsul sau serviciul dorit pentru a afla conditiile
si a realiza tranzactia. Lucrul e mult mai simplu pe internet. Nu trebuie sa
vorbesti cu nimeni. Te duci, de exemplu, la Amazon.com si totul se rezolva simplu
si rapid, indiferent ca este vorba de produse fizice, informatii sau servicii.
In loc sa apelezi la o alta persoana, poti solutiona singur problema mult mai
repede si mai sigur. Acelasi lucru trebuie sa se intample si in cadrul unei
organizatii, unde obtinerea informatiilor necesare se poate face simplu, indiferent
de momentul solicitarii, direct din sistemul respectivei organizatii. In sfarsit,
ultima schimbare necesara este cea culturala. Oamenii trebuie sa simta internetul.
Cu toata sinceritatea trebuie sa recunosc ca si in cadrul corporatiei noastre
a fost dificila trecerea de la a privi lucrurile ca un cetatean al Statelor
Unite spre gandirea globala.
PC Magazine: Toate marile companii producatoare de calculatoare- Compaq,
HP, Sun Microsystems, Dell, IBM - ofera suport pentru diferite solutii software
de e-business, si este normal sa fie asa. Totusi, este interesant de stiut pentru
ce solutie de e-business au optat acestea in cazul propriei afaceri.
Mark Jarvis: TOATE isi bazeaza afacerile pe solutii Oracle, chiar si
Microsoft. Toate afacerile cheie ale companiei Microsoft sunt realizate folosind
software Oracle. Veti gasi mentiunea ,,Powered by Oracle" pe foarte multe situri.
La Compaq. La Dell. Cisco e 100% Oracle. Intre HP si Oracle exista chiar o modalitate
mai complexa de colaborare, procesele lor de vanzare realizandu-se pe acelasi
calculator pentru partajarea informatiilor si un raspuns mai rapid la solicitarile
clientilor. Comenzile acestora sunt analizate atat de HP cat si de Oracle si
solutionate impreuna, HP oferind componentele hardware, iar Oracle solutia software.
La fel se intampla si cu IBM. Este un mod foarte diferit de a face afaceri.
PC Magazine: Cum explicati deprecierea actiunilor Oracle pe piata
NASDAQ, chiar pe perioada acestei manifestari?
Mark Jarvis: Un ziarist a interpretat gresit o afirmatie a Chief Financial
Officer-ului nostru, referitoare la o situatie a vanzarilor ,,sub asteptari".
Informatia s-a propagat rapid pe internet si a determinat o scadere pe piata
NASDAQ, lucrurile s-au indreptat chiar in cursul zilei de azi. Iata inca un
exemplu de putere a internetului.
A consemnat Mihaela Carstea
|