Arta si internetul
Se
vorbeste tot mai mult despre internet si noile tehnologii, iar sintagma ".com
(dot com)" apare in reclame publicitare, desi te intrebi ce procent din populatie
intelege aluzia. Internetul este imbratisat si la noi cu neincredere de cei
care nu il inteleg, cu entuziasm infantil de cei care realizeaza ca in curand
nu ne vom mai descurca fara el, cu implicare directa de cei care reusesc sa
il asimileze. Internetul este teren de joaca pentru pustii din generatia Nintendo,
care gasesc acum noi provocari si incitante modalitati de expresie. Afacerile
in cyberspace infloresc ca niciodata in istorie, iar industria publicatiilor
vorbeste de o noua revolutie Gutenberg. Tiparul la cerere, publicatiile electronice
sau jurnalismul digital sunt termeni intrati in istorie inainte chiar de a fi
bine definiti. In acest context, este legitima intrebarea despre rolul netului
in arta. Arta este un mijloc de expresie, iar publicul este unul dintre actorii
importanti in procesul de comunicare. Internetul revolutioneaza termenul de
consumator de arta prin spargerea barierelor fizice spre spatiul virtual.
Promovarea artei in Romania este deficitara din multiple motive. Arta romaneasca
este putin cunoscuta peste hotare si au trecut vremurile cand mai speram ca
Ministerul Culturii sau alte foruri centralizate vor face acest lucru. In contextul
sfarsitului de mileniu, cand internetul este cel mai important mijloc de comunicare,
promovarea actului artistic nu mai trebuie sa constituie o problema. Prin insasi
natura sa, internetul este un mijloc de comunicare care se adreseaza unui public
selectabil din marea masa de utilizatori raspanditi in intreaga lume, cu interes
special pentru arta si chiar pentru un anume gen de arta. Mai mult decat atat,
in cadrul acestui grup se pot integra specialistii, fie ei critici, dealeri
de arta, patronat, colectionari sau chiar artisti din lumea intreaga. Galerii
de arta din Paris, New York sau Tokio au oferit deja, versiunile virtuale ale
expozitiilor lor, iar noile tehnologii augmenteaza aceste prezentari cu imagini
video, creatii multimedia sau "happening-uri" transmise in timp real prin internet.
Plimbarea prin galerii sau muzee virtuale devine posibila pentru un public tot
mai larg, care gaseste astfel o modalitate de a fi la curent cu tendintele din
arta contemporana din intreaga lume. La nivel mondial, se regandeste arta, comertul
cu arta si, cu siguranta, istoria artei se va scrie altfel.
Dupa ani de izolare, artistul roman si-a luat lucrarile sub brat si, cu pretul
unor eforturi extraordinare si nu de putine ori umilitoare, a pornit a bate
la usile lumii artistice mondiale. Numai ca aceasta lume tocmai isi inchidea
usile reale pentru a deschide ferestrele virtuale ale unei alte lumi care se
vrea fara prejudecati, fara preferinte, deschisa oricaror propuneri. O lume
- teoretic - mult mai accesibila, unde artistul este expus in galeria virtuala
a satului global, vizitata de netizenul (cetatean al netului) mileniului trei.
Cea mai cunoscuta modalitate de prezentare pe internet este pagina web gazduita
de un server, indexata de motoarele de cautare si apoi accesata de vizitator.
Prezentarea in timp real a unor evenimente se face prin intermediul trasmisiilor
in direct, la diferite niveluri de sofisticare tehnologica.
Primul artist roman care a beneficiat de o transmisie din Romania in direct
pe internet a fost sculptorul Liviu Mocan, care a deschis in luna aprilie o
expozitie de sculptura la Muzeul National de Arta Cluj. Tinand cont de prestigiul
institutiei si de sobrietatea spatiului care a gazduit evenimentul, prezentarea
a fost voit discreta, lasand ca atentia publicului sa cada asupra lucrarilor
si a expozitiei in sine, valentele specifice noilor tehnologii putand usor atrage
atentia in detrimentul evenimentului principal.
Modul in care a fost construita prezentarea tine de metode specifice jurnalismului
multimedia si nu de instalatii care preiau imaginea si o reinterpreteaza intr-o
forma specifica de arta. Obiectivul urmarit a fost promovarea expozitiei, a
artistului si a lucrarilor acestuia unui public cat mai larg, mai specializat
si mai deschis pentru a recepta evenimentul. In prima faza au fost construite
paginile web ale muzeului si artistului, cu lucrarile prezentate pe cicluri
de creatie in "thumbnails", cu posibilitatea vizionarii fiecareia in parte,
dupa dorinta vizitatorului.
Trasmisiunea propriu-zisa a inceput cu doua zile inainte de vernisaj, pentru
testarea retelei si a echipamentului si pentru a putea preveni eventualele probleme.
Conexiunea ISP a fost realizata prin cablu de catre o firma comerciala, iar
transmisia propriu-zisa s-a facut de catre Centrul pentru Jurnalism Multimedia
si Centrul de Comunicatii din cadrul Universitatii Babes-Bolyai. Captarea imaginilor
din expozitie s-a facut cu o camera digitala, iar prin intermediul unui calculator
s-a realizat transmisia in reteaua internet. Un alt calculator montat in sala
de expozitie a preluat transmisia proiectand-o pe un ecran chiar in expozitie,
astfel incat publicul prezent intr-o sala alaturata a putut urmari, cu o defazare
de cateva secunde, imaginile transmise. Cu cateva ore inainte de inceperea evenimentului,
a fost transmisa prin e-mail invitatia de participare la expozitie cu adresa
pentru accesarea prin internet a paginii web a artistului si ora deschiderii
expozitiei, imaginile video din muzeu fiind deja accesibile. Vizionarea lucrarilor
s-a facut prin pagina web, unde calitatea imaginilor cu lucrarile artistului
este impecabila.
Internetul este un teren ideal pentru experimentul artistic, posibilitatile
de prelucrare si manipulare a imaginilor depasind orice imaginatie. Dar internetul
este si un mijloc ideal de promovare a artei si a artistilor care folosesc mijloace
clasice de expresie. Este momentul sa deschidem fereastra si sa inlaturam prejudecatile.
.
Rodica Mocanu este asistent universitar la Universitatea
Babes-Bolyai din Cluj,
unde preda Tehnici de publicare pe internet si Jurnalism digital.
|