iBiz
- PC Magazine Romania, Mai 2001
Standarde, siguranță și încredere în rețeaua comercială virtuală
Lumea cărților
de plată este acum într-un stadiu în care, din punct de vedere tehnic, orice
este posibil. Orice visezi, poți realiza. Orice aparat digital sau electronic
poate fi conectat la rețea, fără nici un cablu, dându-ne acces la orice, oriunde
și în orice moment.
Pentru a reuși în ceea ce se conturează a fi viitorul online, industria băncilor
și a instrumentelor de plată trebuie să implementeze trei principii esențiale,
care să constituie termenul de comparație pentru orice tehnologii și aplicații
noi.
- Primul dintre acestea este ,,interoperabilitatea", obținut prin dezvoltarea
de standarde comune.
- Al doilea este un nivel rezonabil de "siguranță".
- Al treilea este "încrederea".
Standarde
Extinderea atât a funcțiilor cât și a accesului trebuie făcută pe baza unor
standarde comune. Altfel, se va crea un haos de sisteme și aparate incapabile
să comunice unele cu altele, care nu ar putea oferi nici un beneficiu consumatorului
la nivel global.
Este nevoie de colaborare pentru crearea de standarde comune tuturor instrumentelor
de plată și a infrastructurii care stă la baza lor - și care funcționează independent
de granițele geografice sau platformele de operare diferite, o lingua franca
pentru viitorul comerțului virtual.
Standardul Enterprise Management Visions (EMV) este un prim exemplu în acest
sens. Acest standard permite terminalelor de carduri diferite și cardurilor
inteligente să fie interoperabile. Aceasta înseamnă că orice card de tip EMV
poate fi acceptat de un terminal de același tip.
Un alt aspect
extrem de interesant a fost dezvoltarea a ceea ce numim GlobalPlatform. Dacă
considerăm cardurile inteligente ca pe niște mini calculatoare, atunci GlobalPlatform
este interfața pentru sistemul operațional al calculatorului. GlobalPlatform
oferă posibilitatea de a adăuga sau șterge aplicații pe un card inteligent fără
a fi nevoie de emiterea unui nou card.
Datorită acestor standarde, pot fi emise în număr mare carduri inteligente
care să:
- Poată comunica cu orice terminal compatibil EMV, din orice punct al lumii
- Susțină aplicații multiple pentru că susțin aplicații de Global Platform
Standardele comune deschid calea competiției și duc la reducerea costurilor.
Poți alege de la orice comerciant fără să te mai limitezi la o singură ofertă
Siguranță
Industria sistemelor de plată a fost centru de convergență a două mari forțe
în ultimii ani: tehnologia și banii.
Majoritatea oamenilor nu înțeleg întotdeauna tehnologia și nici nu își doresc
foarte mult acest lucru. Ei vor doar ca ea să funcționeze. Iar când e vorba
de bani, tehnologia trebuie să funcționeze rapid, eficient și sigur.
Cum instrumentele de plată digitale sunt din ce în ce mai folosite iar granițele,
echipamentele și canalele de transmitere a banilor se extind, siguranța tranzacțiilor
devine tot mai importantă. În lumea reală, această problemă a fost rezolvată
în mare parte, până în momentul în care ne-am confruntat cu o creștere a fraudelor.
Se pare că nu există o altă alternativă decât trecerea de la cardurile cu bandă
magnetică la cele pe bază de cipuri.
Pentru un mai
mare grad de securitate al tranzacțiilor așa numit virtuale, Visa a anunțat
de curând un nou sistem de siguranță numit 3-domain. Acesta este un cadru de
lucru care susține la nivel global autentificarea interoperabilă a tranzacțiilor
realizate on line. Tehnologia 3-domain creează legături între lumea fizică și
cea virtuală, facilitând autentificarea reciprocă între cumpărător și comerciant
în lumea virtuală. Într-un mod destul de simplu, permite tuturor părților implicate
în tranzacție să știe exact cine sunt partenerii lor de afaceri
Obiectivul Visa este să ducă acest nou protocol mai departe, către un punct
în care arhitectura 3-domain să fie cu adevărat un standard global capabil să
funcționeze indiferent de granițe și echipamente și cu tehnologia bazată pe
cipuri care aduce un plus de securitate.
Încredere
Există câteva întrebări esențiale pe care clienții le pun atunci când vor să
încheie o tranzacție cu un comerciant online:
- În cazul în care cumpăr ceva și se strică sau nu se potrivește, cum îl
pot returna? Cine plătește transportul? Dacă nu seamănă cu cel pe care l-am
văzut pe web?
- Dar dacă nu îmi place acel produs? Dacă am o problemă cum o rezolv? Există
posibilitatea să vorbesc cu cineva?
- Ce se întâmplă cu datele personale și financiare pe care vi le dau? Ce nivel
de securitate și confidențialitate îmi garantați?
Până acum, Visa a pus la punct un număr de îndrumare despre felul în care comercianții
online ar trebui să ducă la bun sfârșit o tranzacție. Organizația promovează,
de asemenea, cele mai bune metode privind felul în care comercianții pot oferi
mai multă siguranță și confidențialitate clienților lor. Visa oferă un cadru
foarte clar și echitabil pentru rezolvarea conflictelor ce ar putea apărea în
urma efectuării unor tranzacții.
De la Comerț Electronic la Comerțul Universal
Natura comerțului și a modalităților de plată s-a schimbat dramatic în ultimii
ani.
Cu ajutorul internetului, modelul de locație promovat de Visa a cunoscut un
boom, crescând de la 20 de milioane la un potențial de 400 de milioane de astfel
de noi locații, care reprezintă de fapt numărul de PC-uri din lume conectate
la internet.
Tocmai când eram
pe punctul de a începe să înțelegem conceptul de e-commerce, s-a născut tehnologia
wireless. N-a luat foarte mult ca să ne dăm seama de faptul că internetul poate
fi livrat printr-o rețea imensă de telefoane mobile, palmuri, pagere și alte
tipuri de aparate.
În plus față de e-commerce, există acum un nou canal - așa numitul comerț mobil
(m-commerce). Numărul
potențial al punctelor de acces pentru carduri au sărit de la 400 de milioane
de PC -uri la un peste un miliard de echipamente wireless care vor exista în
curând pe piață la nivel global.
În același timp, cum aceste puncte de acces au fost în creștere, la fel a fost
și funcționalitatea cardurior de plată. În mod evident, cardurile sunt metoda
logică de schimb în mediul virtual. Iar aceste tipuri noi de card, pe bază de
cip, pot oferi un nivel superior de siguranță și flexibilitate, pe care clienții
deja au început să îl solicite.
Această dinamică a accesului și funcționalității este încă la început. Având
în vedere continua sa dezvoltare, toate aceste sisteme - punct de vânzare, comandă
prin poștă sau telefon, comerț electronic și comerț mobil - vor converge într-un
sistem care să le înglobeze pe toate.
Visa numește acest sistem U-commerce - comerț universal . U-commerce este un
sistem în care barierele tradiționale de care se lovește comerțul - acces, granițe
geografice, diferențe de fus orar, monede de schimb diferite - pur și simplu
dispar.
Dacă cineva
- Face comerț - indiferent de postură - la magazinul propriu zis, prin telefon,
cu ajutorul PC-ului, prin celular, un PDA sau televiziune
- Și poate plăti așa cum dorește - printr-o carte de credit sau de debit,
un card inteligent cu multiple aplicații sau prin echipamente wireless care
au încorporat un cip pe care se pot stoca plățile efectuate
- Și poate efectua o tranzacție la Bursa din New York sau alte burse indiferent
de momentul sau locul în care se află.
... atunci probabil că e foarte aproape de ceea ce înseamnă comerțul universal.
Extrem de interesant, acest nou sistem va fi destinat industriei instrumentelor
de plată - principiile rămânând aceleași: trebuie să folosim standarde, să asigurăm
tranzacțiile și trebuie de asemenea să mărim încrederea atât între clienți,
comercianți și bănci, pe de o parte, cât și în noile tehnologii pe măsură ce
apar și se dezvoltă.
În privința plăților, acesta este punctul în care cardurile inteligente încep
să se impună. Prin folosirea cardului inteligent, siguranța și standardele dezvoltate
în lumea reală pot fi implementate și în lumea virtuală. Acesta este motivul
pentru care Visa colaborează cu importante nume în domeniu ca Nokia și Ericsson,
la dezvoltarea telefoanelor mobile și a PDA-urilor în care pot fi încorporate
cipuri de plată.
Este un viitor în care afacerile vor avea nu doar posibilitatea de a se extinde
pe noi piețe, ci și de a crea noi piețe. Este de asemenea un viitor în care
clienții vor fi informați și vor avea mai mult control, cei care oferă serviciile
fiind nevoiți să lucreze la cele mai creative și inovative nivele.
cuprins
- Supliment Internet Business
|