iBiz
- PC Magazine Romania, Mai 2001
Obiectivul major al ANISP - Crearea unui "inter-exchange"
Interviu
cu Gheorghe Rusu, director general Euroweb România
PC Magazine: Momentul liberalizării pieței telecomunicațiilor din România,
de care ne mai despart mai puțin de doi ani, va schimba radical peisajul telecomunicațiilor
din România. Cum se pregătește Euroweb pentru acest moment?
Gheorghe Rusu: Transmisia de date nu făcea, oricum, obiectul nici unui
monopol. Noi ne-am orientat preponderent către transmisia de date, iar locul
nostru pe piață este acela al unei companii care oferă transmisii de date, servicii
internet și intranet pentru piața de business și mai puțin spre sectorul individual
și acoperim și segmentul legăturilor internaționale de transmisii de date sau
de tip VPN. Așa că, firma Euroweb România va trece mai ușor peste acest moment
al liberalizării telecomunicațiilor, care nu ne afectează în mod direct activitatea.
Sigur, vor fi mai mulți carrier-i și vom folosi serviciile lor, va crește și
nivelul interconectărilor dintre ei, deci va crește și nivelul posibilităților
de a ne desfășura afacerile, peste infrastructura diverșilor carrier-i.
Euroweb România face parte din grupul olandez KPN, care are interese atât în
domeniul telefoniei fixe, cât și al celei mobile. Cred eu că grupul KPN va fi
interesat de piața românească de transmisie de voce, și atunci probabil că Euroweb
România va mai căpăta un domeniu de activitate - telefonia ca serviciu de bază.
PC Magazine: În prezent, care este tehnologia pe care o folosiți preponderent?
Gheorghe Rusu: Noi efectuăm majoritatea transmisiilor de mare distanță
prin Radiocom, iar în localități folosim, în proporție de 80%, liniile existente
operate de Romtelecom, adică liniile telefonice pentru dial-up și cele închiriate.
Restul de 20% din necesarul nostru de conectivitate este asigurat de link-urile
radio locale. Noi am făcut un partneriat cu Radiocom, care desigur este reciproc
avantajos, ei asigurându-ne legăturile în țară, iar noi oferindu-le legăturile
peste hotare, prin compania-mamă KPN, iar în jurul datei de 10 aprilie s-a făcut
o conexiune între rețeaua noastră de fibră optică europeană și backbone-ul RDS.
Așadar, de la sfârșitul lunii aprilie putem afirma că folosim ca mediu fizic
de transmisie și fibra optică.
PC Magazine: Care ar fi principalul dumneavoastră rival pe piața românească?
Gheorghe Rusu: Ca servicii de transmisie de date în exterior, cred că
singurul concurent este Romtelecom. Însă nivelul acestei concurențe nu este
prea ascuțit, întrucât noi avem o porțiune din piață foarte mică, în comparație
cu ei, sau poate că în momentul acesta am putea fi considerați, eventual, chiar
nesemnificativi pentru acest tip de serviciu. Pentru serviciile de internet,
ca raport de acoperire a teritoriului național, concurenții noștri sunt, la
ora actuală, GlobalOne și LogicNet.
Ceilalți furnizori de servicii internet, care au început și ei să-și construiască
o acoperire națională, probabil că vor concura și ei cu noi, în decurs de șase-zece
luni de acum încolo. Între aceștia se află și "verii" noștri de la KPNQwest
- de fapt, cu ei n-aș spune că este vorba de concurență, ba chiar avem un parteneriat,
întrucât probleme de genul aceasta se rezolvă în afara României - iar alți concurenți
cu care suntem într-o competiție mai puternică sunt RDS, cu care folosim backbone-ul
pentru adus servicii de peste hotare, mai sunt PC Net, FX, care, după cum știți,
aproape toți, în procente mai mari sau mai mici s-au "încuibat" în companii
mai mari.
PC Magazine: Cum ați caracteriza gradul prezent de colaborare existent
între Internet Service Provider-ii (ISP) din România? Mai ales că s-a înființat
recent și Asociația Națională a ISP-iștilor, pe care o și conduceți, de altfel.
Gheorghe Rusu: Într-adevăr, societatea s-a înființat și s-a înregistrat
cu toate formele legale. Colaborarea aș spune că se află încă într-un stadiu
relativ incipient. S-au format deja grupele de lucru pe diverse probleme, cum
ar fi domeniul reglementărilor sau cel al negocierilor cu carrier-ii din România,
cum sunt Romtelecom sau Radiocom. Am înființat, de asemenea, o grupă care se
ocupă cu statisticile și analizele de piață, activitate pe care, personal, o
consider deosebit de importantă. În prezent, lucrăm la elaborarea indicatorilor
standard, care să stabilească un nivel optim de performață al furnizorilor.
Avem și un departament care menține legătura cu mass-media, în scopul informării,
sau chiar al formării populației și oamenilor de afaceri în sensul pregătirii
lor pentru a utiliza serviciile oferite de membrii asociației. Avem și o grupă
care își propune să găsească mijloace de eliminare a fraudei pe internet și
colaborează cu organele competente - poliție, justiție etc - pentru elaborarea
reglementărilor în acest domeniu. O altă grupă se ocupă de relațiile asociației
din România cu alte asociații similare din Europa și din întreaga lume. Sigur,
apar și divergențe între noi. De exemplu, situația în care Xnet a oferit servicii
gratuite abonaților la serviciile sale de telefonie mobilă, lucru ce nu a convenit
celorlalți membri ai asociației, dar care prin discuții este posibil să se rezolve.
Mai sunt și alte probleme care se discută la nivel de asociație, pentru impunerea
unor norme de "fair play" în afaceri. De exemplu, întocmirea unor liste de rău-platnici
pe care să apară unii dintre noi, care părăsesc o rețea, se duc la alta, și
așa mai departe. Acum se propune și o reglementare a domeniilor de internet.ro,
așa că asociația are mult de lucru. Dar cel mai important obiectiv al nostru
este acela de creare a unui "inter-exchange" în București - într-o primă fază
- în care un switch să interconecteze rețelele tuturor furnizorilor de servicii
internet din capitală. Apoi, într-o fază ulterioară, acest switch va fi multiplicat
în încă vreo șapte-opt orașe în care se află noduri mai importante de telecomunicații.
Switch-urile vor fi folositoare și pentru utilizatorii portalurilor existente
pe o rețea, care vor fi accesibile și abonaților din alte rețele. De exemplu,
în sistemul bancar a avut loc, în ultimul timp, o extindere a internet banking-ului.
Desigur că abonații tuturor rețelelor, vor avea acces la acest serviciu prin
intermediul inter-exchange-ului unde va fi conectată respectiva bancă. Mai sunt
oportunități similare și pentru unele registre de acționari sau pentru organisme
guvernamentale. Deci, eu zic că acest lucru va fi foarte folositor în România.
Tot ca un element de extindere a asociației, probabil că va intra în funcțiune
și primul server autorizat pentru certificarea semnăturilor digitale. Toți membrii
asociației sunt interesați să creeze acest server.
PC Magazine: Avem deja 150 de ISP în România...
Gheorghe Rusu: Într-adevăr. S-au înregistrat mai mulți, de fapt, însă
servicii furnizează doar 150 dintre ei, dintre care mulți vor urma o tendință
actuală a pieței, aceea de consolidare prin fuziunea cu alte companii de același
profil.
PC Magazine: Deci oferta de internet în România poate fi considerată
substanțială. Există însă și o cerere adecvată de astfel de servicii la noi?
Există un echilibru între cerere și ofertă pe piața ISP din România?
Gheorghe Rusu: În calitatea mea de reprezentant al unui ISP, dar și
din discuțiile la care am asistat în cadrul asociației, pot trage concluzia
că, din anumite puncte de vedere, oferta ar părea mai mare decât cererea. Dar
cred că oferta de servicii bune, de calitate, și care să permită dezvoltarea
de servicii cu valoare adăugată nu este atât de mare. Adică, deocamdată, cel
puțin până la ora actuală, aproape toți provider-ii de internet, cu unele excepții,
încearcă să-și dezvolte compania numai pe măsura veniturilor pe care le obțin
din piață. Nu avem până acum exemplul unei companii care să investească masiv
în servicii de internet și a cărei ofertă să depășească cererea și care să creeze
și să impulsioneze această cerere. Abia acum se pare că apar astfel de companii,
între care ne număram și noi, Euroweb, alături de KPNQwest, RDS, PC Net sau
FX, care au toate în spate companii mai mari, capabile să finanțeze. Până acum
un an, nu exista o ofertă corespunzătoare din punct de vedere calitativ. Și
partea proastă e că existau cereri din partea subsidiarelor din România ale
unor companii internaționale de prestigiu, care doreau servicii de calitate.
Și atunci au apelat la achiziționarea de antene de satelit proprii, sau la legături
directe. Să vă dau un exemplu, în prezent circa 60-70 de companii mari din România
au astfel de legături, ceea ce reprezintă cam 20% din piața de transmisii de
date, așa cum se prezenta ea acum circa șase luni.
PC Magazine: Ce credeți că ar putea impulsiona dezvoltarea e-business-ului
în România, cu efect direct și asupra creșterii traficului de date?
Gheorghe Rusu: Acum, ANISP împreună cu Ministerul Comunicațiilor și
Tehnologiei Informației pun la cale crearea unui server de e-business care să
funcționeze ca un centru-pilot, în cadrul căruia companiile din România să învețe
cum se dezvoltă o afacere pe web. Există unele companii care au lansat deja
inițiative în genul e-business-ului - și e corect să vorbim de e-business, pentru
că inițiativele acestea nu prea includ plățile, deci ar fi impropriu să vorbim
despre e-commerce. O altă problemă importantă cred eu că este educarea oamenilor
în spiritul afacerilor pe internet. Se dovedește că, pentru a utiliza o astfel
de tehnologie, trebuie în primul rând să fii motivat. Și această motivare va
apărea, pentru că, vrând-nevrând, companiile mari ale lumii nu mai lucrează
altfel și va trebui să ne aliniem și noi la stilul lor de a face afaceri.
cuprins
- Supliment Internet Business
|