Computer Press Agora
Votați pentru noi



AgoraNews  





PC Magazine Ro  




PC Report   




Ginfo   




agora ON line   





PC Concrete   





Liste de discuții   




Cartea de oaspeți   




Mesaje   





Agora   





!Cariere: anunturi, locuri de munca, oportunitati!

Clic aici
PC Report - ultimul numar aparut


iBiz - PC Magazine Romania, Mai  2001

Obiectivul major al ANISP - Crearea unui "inter-exchange"

Interviu cu Gheorghe Rusu, director general Euroweb România

PC Magazine: Momentul liberalizării pieței telecomunicațiilor din România, de care ne mai despart mai puțin de doi ani, va schimba radical peisajul telecomunicațiilor din România. Cum se pregătește Euroweb pentru acest moment?

Gheorghe Rusu: Transmisia de date nu făcea, oricum, obiectul nici unui monopol. Noi ne-am orientat preponderent către transmisia de date, iar locul nostru pe piață este acela al unei companii care oferă transmisii de date, servicii internet și intranet pentru piața de business și mai puțin spre sectorul individual și acoperim și segmentul legăturilor internaționale de transmisii de date sau de tip VPN. Așa că, firma Euroweb România va trece mai ușor peste acest moment al liberalizării telecomunicațiilor, care nu ne afectează în mod direct activitatea. Sigur, vor fi mai mulți carrier-i și vom folosi serviciile lor, va crește și nivelul interconectărilor dintre ei, deci va crește și nivelul posibilităților de a ne desfășura afacerile, peste infrastructura diverșilor carrier-i.

Euroweb România face parte din grupul olandez KPN, care are interese atât în domeniul telefoniei fixe, cât și al celei mobile. Cred eu că grupul KPN va fi interesat de piața românească de transmisie de voce, și atunci probabil că Euroweb România va mai căpăta un domeniu de activitate - telefonia ca serviciu de bază.

PC Magazine: În prezent, care este tehnologia pe care o folosiți preponderent?

Gheorghe Rusu: Noi efectuăm majoritatea transmisiilor de mare distanță prin Radiocom, iar în localități folosim, în proporție de 80%, liniile existente operate de Romtelecom, adică liniile telefonice pentru dial-up și cele închiriate. Restul de 20% din necesarul nostru de conectivitate este asigurat de link-urile radio locale. Noi am făcut un partneriat cu Radiocom, care desigur este reciproc avantajos, ei asigurându-ne legăturile în țară, iar noi oferindu-le legăturile peste hotare, prin compania-mamă KPN, iar în jurul datei de 10 aprilie s-a făcut o conexiune între rețeaua noastră de fibră optică europeană și backbone-ul RDS. Așadar, de la sfârșitul lunii aprilie putem afirma că folosim ca mediu fizic de transmisie și fibra optică.

PC Magazine: Care ar fi principalul dumneavoastră rival pe piața românească?

Gheorghe Rusu: Ca servicii de transmisie de date în exterior, cred că singurul concurent este Romtelecom. Însă nivelul acestei concurențe nu este prea ascuțit, întrucât noi avem o porțiune din piață foarte mică, în comparație cu ei, sau poate că în momentul acesta am putea fi considerați, eventual, chiar nesemnificativi pentru acest tip de serviciu. Pentru serviciile de internet, ca raport de acoperire a teritoriului național, concurenții noștri sunt, la ora actuală, GlobalOne și LogicNet.

Ceilalți furnizori de servicii internet, care au început și ei să-și construiască o acoperire națională, probabil că vor concura și ei cu noi, în decurs de șase-zece luni de acum încolo. Între aceștia se află și "verii" noștri de la KPNQwest - de fapt, cu ei n-aș spune că este vorba de concurență, ba chiar avem un parteneriat, întrucât probleme de genul aceasta se rezolvă în afara României - iar alți concurenți cu care suntem într-o competiție mai puternică sunt RDS, cu care folosim backbone-ul pentru adus servicii de peste hotare, mai sunt PC Net, FX, care, după cum știți, aproape toți, în procente mai mari sau mai mici s-au "încuibat" în companii mai mari.

PC Magazine: Cum ați caracteriza gradul prezent de colaborare existent între Internet Service Provider-ii (ISP) din România? Mai ales că s-a înființat recent și Asociația Națională a ISP-iștilor, pe care o și conduceți, de altfel.

Gheorghe Rusu: Într-adevăr, societatea s-a înființat și s-a înregistrat cu toate formele legale. Colaborarea aș spune că se află încă într-un stadiu relativ incipient. S-au format deja grupele de lucru pe diverse probleme, cum ar fi domeniul reglementărilor sau cel al negocierilor cu carrier-ii din România, cum sunt Romtelecom sau Radiocom. Am înființat, de asemenea, o grupă care se ocupă cu statisticile și analizele de piață, activitate pe care, personal, o consider deosebit de importantă. În prezent, lucrăm la elaborarea indicatorilor standard, care să stabilească un nivel optim de performață al furnizorilor. Avem și un departament care menține legătura cu mass-media, în scopul informării, sau chiar al formării populației și oamenilor de afaceri în sensul pregătirii lor pentru a utiliza serviciile oferite de membrii asociației. Avem și o grupă care își propune să găsească mijloace de eliminare a fraudei pe internet și colaborează cu organele competente - poliție, justiție etc - pentru elaborarea reglementărilor în acest domeniu. O altă grupă se ocupă de relațiile asociației din România cu alte asociații similare din Europa și din întreaga lume. Sigur, apar și divergențe între noi. De exemplu, situația în care Xnet a oferit servicii gratuite abonaților la serviciile sale de telefonie mobilă, lucru ce nu a convenit celorlalți membri ai asociației, dar care prin discuții este posibil să se rezolve. Mai sunt și alte probleme care se discută la nivel de asociație, pentru impunerea unor norme de "fair play" în afaceri. De exemplu, întocmirea unor liste de rău-platnici pe care să apară unii dintre noi, care părăsesc o rețea, se duc la alta, și așa mai departe. Acum se propune și o reglementare a domeniilor de internet.ro, așa că asociația are mult de lucru. Dar cel mai important obiectiv al nostru este acela de creare a unui "inter-exchange" în București - într-o primă fază - în care un switch să interconecteze rețelele tuturor furnizorilor de servicii internet din capitală. Apoi, într-o fază ulterioară, acest switch va fi multiplicat în încă vreo șapte-opt orașe în care se află noduri mai importante de telecomunicații. Switch-urile vor fi folositoare și pentru utilizatorii portalurilor existente pe o rețea, care vor fi accesibile și abonaților din alte rețele. De exemplu, în sistemul bancar a avut loc, în ultimul timp, o extindere a internet banking-ului. Desigur că abonații tuturor rețelelor, vor avea acces la acest serviciu prin intermediul inter-exchange-ului unde va fi conectată respectiva bancă. Mai sunt oportunități similare și pentru unele registre de acționari sau pentru organisme guvernamentale. Deci, eu zic că acest lucru va fi foarte folositor în România. Tot ca un element de extindere a asociației, probabil că va intra în funcțiune și primul server autorizat pentru certificarea semnăturilor digitale. Toți membrii asociației sunt interesați să creeze acest server.

PC Magazine: Avem deja 150 de ISP în România...

Gheorghe Rusu: Într-adevăr. S-au înregistrat mai mulți, de fapt, însă servicii furnizează doar 150 dintre ei, dintre care mulți vor urma o tendință actuală a pieței, aceea de consolidare prin fuziunea cu alte companii de același profil.

PC Magazine: Deci oferta de internet în România poate fi considerată substanțială. Există însă și o cerere adecvată de astfel de servicii la noi? Există un echilibru între cerere și ofertă pe piața ISP din România?

Gheorghe Rusu: În calitatea mea de reprezentant al unui ISP, dar și din discuțiile la care am asistat în cadrul asociației, pot trage concluzia că, din anumite puncte de vedere, oferta ar părea mai mare decât cererea. Dar cred că oferta de servicii bune, de calitate, și care să permită dezvoltarea de servicii cu valoare adăugată nu este atât de mare. Adică, deocamdată, cel puțin până la ora actuală, aproape toți provider-ii de internet, cu unele excepții, încearcă să-și dezvolte compania numai pe măsura veniturilor pe care le obțin din piață. Nu avem până acum exemplul unei companii care să investească masiv în servicii de internet și a cărei ofertă să depășească cererea și care să creeze și să impulsioneze această cerere. Abia acum se pare că apar astfel de companii, între care ne număram și noi, Euroweb, alături de KPNQwest, RDS, PC Net sau FX, care au toate în spate companii mai mari, capabile să finanțeze. Până acum un an, nu exista o ofertă corespunzătoare din punct de vedere calitativ. Și partea proastă e că existau cereri din partea subsidiarelor din România ale unor companii internaționale de prestigiu, care doreau servicii de calitate. Și atunci au apelat la achiziționarea de antene de satelit proprii, sau la legături directe. Să vă dau un exemplu, în prezent circa 60-70 de companii mari din România au astfel de legături, ceea ce reprezintă cam 20% din piața de transmisii de date, așa cum se prezenta ea acum circa șase luni.

PC Magazine: Ce credeți că ar putea impulsiona dezvoltarea e-business-ului în România, cu efect direct și asupra creșterii traficului de date?

Gheorghe Rusu: Acum, ANISP împreună cu Ministerul Comunicațiilor și Tehnologiei Informației pun la cale crearea unui server de e-business care să funcționeze ca un centru-pilot, în cadrul căruia companiile din România să învețe cum se dezvoltă o afacere pe web. Există unele companii care au lansat deja inițiative în genul e-business-ului - și e corect să vorbim de e-business, pentru că inițiativele acestea nu prea includ plățile, deci ar fi impropriu să vorbim despre e-commerce. O altă problemă importantă cred eu că este educarea oamenilor în spiritul afacerilor pe internet. Se dovedește că, pentru a utiliza o astfel de tehnologie, trebuie în primul rând să fii motivat. Și această motivare va apărea, pentru că, vrând-nevrând, companiile mari ale lumii nu mai lucrează altfel și va trebui să ne aliniem și noi la stilul lor de a face afaceri.

cuprins - Supliment Internet Business


PC Magazine Ro | CD ROM | Redactia | Abonamente | CautareArhive

Copyright © 1999-2001 Computer Press Agora.

[email protected]; ISP: NetSoft Tg. Mures.

Libraria Byblos - cartea prin posta!