- PC Magazine Romania, Aprilie 2001
RAPORT DE ACTIVITATE
primele 100 de zile de guvernare
aprilie 2001
Tehnologia Informației
Pentru Tehnologia Informației, unul din cele mai slab administrate domenii
pîna în ianuarie 2001, primele 100 de zile de guvernare au însemnat o activitate
de identificare și inventariere a situației existente, de stabilire și aducere
la zi a direcțiilor strategice de dezvoltare a Societății Informaționale și
implementării e-government, de începere a alinierii la legislația europeană
din domeniu și la planurile eEurope și eEurope+ pentru tranziția la societatea
informațională în Europa.
În aceasta perioadă, pentru abordarea într-o manieră unitară a tuturor aspectelor
privind implementarea Societății Informaționale în România s-a constituit grupul
de lucru "Grup de promovare a Tehnologiei Informației în România", condus de
Primul Ministru.
Astfel activitatea departamentului IT este concentrată pe urmatoarele obiective:
- Elaborarea Strategiei pentru Reformă Digitală a Societății Românești;
- Reforma legislativă și instituțională pentru domeniul IT - în special legislația
secundara;
- Accelerarea Reformei Digitale a Guvernului României pentru trecerea la e-government;
- Introducerea e-businnes, e-commerce, e-payment;
- Implementarea Societății Informaționale prin Sistemul Educațional - resursele
umane; instruirea la distanță și continuă
- Stimularea investițiilor în domeniul Comunicațiilor și Tehnologiei Informației
1. Elaborarea Strategiei pentru Reformă Digitală a Societății Românești
Secretariatul de Stat pentru IT a reprezentat România la discuțiile privind
planul eEurope+ referitor la implementarea Societății Informaționale în țările
candidate. Planul de acțiuni al Guvernului României pentru domeniul IT&C
a fost apreciat printre cele mai realiste și complete.
Împreună cu un consorțiu compus din Arthur Andersen, Economist Intelligence
Unit, Daedalus Consulting, PricewaterhouseCoopers, Roland Berger si mkco.ro,
Ministerul Comunicațiilor și Tehnologiei Informației solicitat un grant (finanțare
nerambursabilă) din partea Băncii Mondiale pentru un studiu privind utilizarea
IT&C în economia românească.
2. Reforma legislativă și instituțională pentru domeniul IT - în special
legislația secundară
În această perioadă s-a lucrat la legislația secundara (reglementări) pentru
semnătura electronica și comerțul electronic, protecția datelor personale, domenii
".ro" si ISP. Simultan impreuna cu Ministerul Autorității pentru Privatizare
și Administrarea Participatiunilor Statului și Finanțelor Publice s-au demarat
proiecte de facilități imobiliare și fiscale pentru investitori și angajați
din domeniul IT&C.
Proiectele legislative referitoare la semnătura electronică și protecția datelor
personale au fost discutate și aprobate în Ședința de guvern și se află în dezbaterea
Parlamentului.
3. Accelerarea Reformei Digitale a Guvernului României pentru trecerea la
e-government
Secretariatul de Stat pentru Tehnologia Informației a preluat coordonarea proiectului
Romania Gateway (www.gateway_romania.ro) și a obtinut acordul de principiu al
Băncii Mondiale pentru extinderea cu 200.000 USD a finanțării pentru acest proiect.
Împreuna cu alte ministere s-au discutat și pregătit proiecte ca depunerea
bilanturilor si altor declarații pe web, informatizarea fluxului de plăți guvernamentale;
crearea unei baze de date accesibile pe Internet despre persoanele în șomaj;
crearea unui sistem unitar pentru informații comune despre persoane (registrul
populației).
4. Introducerea e-businnes: e-commerce, e-payment
Accelerarea introducerii sistemelor de identificare electronică și a sistemelor
de efectuare a plăților electronice este unul dintre obiectivele majore ale
Ministerului Comunicațiilor și Tehnologiei Informației în efortul de promovare
a e-commerce în România. Pentru introducerea acestor metode moderne de plată
trebuie regîndită partea legislativă și analizată posibilitatea introducerii
de noi instrumente, cum ar fi smart-card-ul.
Pentru atingerea acestui obiectiv s-au purtat discuții cu Ministerul Finanțelor,
firme de consultanță și furnizori.
5. Implementarea Societății Informaționale prin Sistemul Educațional - resursele
umane; instruirea la distanță și continuă
Secretariatul de Stat pentru Tehnologia Informației a explorat sursele de finațare
pentru implementarea proiectelor de introducere a computerelor și rețelelor
de computere cu acces la Internet în toate școlile din România, precum și asigurarea
accesului rapid la Internet a studenților și cercetătorilor. S-au elaborat proiectele
pentru crearea și popularizarea bibliotecilor virtuale și a implementării e-learning
(învățămîntul la distanță).
6. Stimularea investițiilor în domeniul Comunicațiilor și Tehnologiei Informației
În aceasta perioadă s-au purtat discuții tehnice cu mai mulți posibili finanțatori
(Banca Mondială, PHARE, USAID, TDA, MITSUI) pentru obținerea suportului financiar
pentru proiectele de informatizare.
S-au definit si discutat cu posibili furnizori si finanțatori, o serie de proiecte
specifice, considerate prioritare pentru introducerea IT în România și, deopotriva
implicarea cetățenilor în societatea informationala. Aceste proiecte vizează:
- Trecerea la e-government si e-procurement
- Cresterea accesului la informație a cetățeanului - puncte de informare electronică
pentru cetățeni, infokiosk;
- Inființarea de centre multimedia pentru cetățeni pentru interactiunea electronica
cu administratia sau alte organizații (e-commerce);
- Accelerarea introducerii calculatoarelor și accesului la Internet în unitățile
de învățământ școlar și liceal;
- Crearea infrastructurii de comunicații voce-date a Guvernului României;
- Implementarea bibliotecilor virtuale;
- Crearea de Cyber - Centre-lor pentru dezvoltarea IT si sustinerea pietii
in domeniu, si alte proiecte in domeniul e-business si e-commerce.
COMUNICAȚII
Pornind de la obiectivele formulate în programul de guvernare și strategia
MCTI, s-a stabilit misiunea Secretariatului de Stat pentru Comunicații:
Misiunea Secretariatului de Stat pentru Comunicații este de a asigura cadrul
necesar unei competiții reale, corecte și transparente pe piața comunicațiilor
din România cu scopul de a furniza utilizatorilor un serviciu de calitate la
prețuri cât mai mici posibile.
Obiectivele tactice care trebuie atinse pentru îndeplinirea misiunii se pot
grupa în patru categorii:
1. În plan legislativ
Principalul obiectiv urmărit a fost elaborarea de reglementări, într-un sistem
coerent și unitar, armonizat cu cel european.
- S-au analizat procedurile de acordare a autorizațiilor și s-au elaborat
modificările necesare pentru aplicarea corectă și consecventă a legislației
în vigoare.
- S-a elaborat un proiect de Ordin al Ministrului pentru introducerea unei
noi proceduri de autorizare a furnizării serviciilor de telecomunicații.
- Pornind de la deficiențele semnalate în conținutul licențelor punct-multipunct,
s-a elaborat un proiect de "Licență pentru instalarea, întreținerea și operarea
unei rețele punct-multipunct".
- S-a întocmit un proiect de Hotărâre de Guvern pentru înființarea Comisiei
Interdepartamentale de Radiocomunicații, care are rolul de a asista MCTI la
coordonarea la nivel național a gestionării spectrului de frecvențe radioelectrice.
- În prezent se lucrează la proiectul noii legi a audiovizualului.
2. In plan instituțional
S-a urmărit definirea clară și separarea principalelor funcții ale sistemului
național de comunicații.
- S-a încheiat procesul de selectare a unui consultant care să acorde asistență
pentru înființarea Autorității Naționale de Reglementare în Comunicații.
3. In plan tehnologic
Principalul obiectiv urmărit a fost reducerea decalajului față de Comunitatea
Europeană și mondială prin dezvoltarea de tehnologii și servicii noi, în vederea
unui tratament omogen, nedescriminatoriu și concurențial al consumatorilor și
operatorilor.
- Prin Ordin al Ministrului s-a înființat Comitetul pentru coordonarea și
implementarea Planului Național de Numerotare, comitet cu următoarele atribuții:
- Coordonarea elaborării unor studii referitoare la dezvoltarea planului
național de numerotare în vederea deschiderii pieței concurențiale la
telefonia fixă, a existenței unei piețe competitive și a adoptării Acquis-ului
Comunitar în domeniul numerotării.
- Asigurarea consultării tutoror operatorilor și adoptarea unei variante
optime care să țină seamă atât de condițiile tehnice și costurile implicate
în implementare cât și de impactul minim asupra abonaților.
- Stabilirea unor principii de administrare și gestionare a planului.
- S-a completat cu reprezentanți ai MCTI grupul de lucru care colaborează
cu firma Eurostrategies pentru întocmirea unui Tabel Național de Alocare a
Benzilor de Frecvențe și armonizarea cu Tabelul European.
4. In plan comercial și al relațiilor de piață
S-a urmărit crearea unui cadru normativ și instituțional, necesare pentru a
determina un comportament echilibrat al operatorilor;
- S-a înființat, prin ordin al ministrului, Comitetul de supervizare a interconectării
și a traficului internațional, cu următoarele atribuții:
- Analiza condițiilor de interconectare, încheierea unor acorduri de
interconectare echitabile, în linie cu practica internațională și arbitrarea
eventualelor dispute între operatori
- Studierea traficului internațional actual și evoluția acestuia în perspectiva
deschiderii pieței concurențiale la telefonia fixă.
- În această perioadă s-a soluționat conflictul dintre operatorii de telefonie
mobilă din România, mediat de Ministrul Dan NICA.
INTEGRARE EUROPEANĂ ȘI RELAȚII EXTERNE
Activitățile Secretariatului de Stat pentru Integrare Europeană și Relații
Externe din cadrul Ministerului Comunicațiilor și Tehnologiei Informației (MCTI)
pe durata primelor 100 de zile ale Cabinetului Adrian Năstase s-a structurat
în jurul a cinci centre de interes:
- Negocierile de aderare la Uniunea Europeană pentru capitolul 19 - Telecomunicații
și tehnologia informației
- Elaborarea și promovarea proiectelor de acte normative prevăzute în planul
de acțiuni al Programului de guvernare pentru această perioadă și documentarea
în vederea pregătirii proiectelor de acte normative prevăzute pentru perioada
următoare
- Stabilirea de contacte cu investitorii străini și autohtoni, existenți sau
potențiali, pentru sectorul comunicațiilor și tehnologiei informației si identificarea
surselor de finanțare pentru proiectele de investiții în sector inițiate de
MCTI
- Crearea cadrului necesar privatizării intreprinderilor din domeniul IT&C
- Actiuni de cooperare internationala.
1. Negocierile de aderare la Uniunea Europeană pentru capitolul 19 - Telecomunicații
și tehnologia informației
S-au organizat consultări cu reprezentanții Comisiei Europene și cu ambasadori
ai statelor membre ale UE la București, fiind restabilite sau revigorate contacte
absolut necesare pentru redobândirea credibilității celor care elaborează la
acest moment politica și strategia sectorului comunicațiilor și tehnologiei
informației. S-au identificat astfel punctele slabe ale politicii de liberalizare
a pieței comunicațiilor și s-a încercat remedierea imaginii României, care a
lăsat impresia că nu dorește să realizeze o adevărată reformă în acest sector.
A fost necesară amendarea documentului de poziție prezentat de România în cadrul
Conferinței pentru aderare în cursul anului trecut, în sensul includerii obiectivelor
actualului Program de guvernare și al revigorării reformei sectoriale. În același
spirit a fost demarată și actualizarea Programului Național de Aderare la Uniunea
Europeană, lucrare care se definitivează anual la nivelul instituțiilor cărora
le revine răspunderea pentru alinierea României la cerințele Uniunii în cadrul
fiecărui segment al vieții politice, economice și sociale românești.
2. Elaborarea și promovarea proiectelor de acte normative prevăzute în planul
de acțiuni al Programului de guvernare pentru această perioadă și documentarea
în vederea pregătirii proiectelor de acte normative prevăzute pentru perioada
următoare
Ministerul Comunicațiilor și Tehnologiei Informației a depus o muncă susținută
de documentare și concepție în acest domeniu, reușind să promoveze nu mai puțin
de trei proiecte de acte normative în mai puțin de două luni de la înființare.
Este vorba despre Legea privind semnătura electronică, Legea privind protecția
persoanelor față de prelucrarea datelor cu caracter personal și libera circulație
a acestor date, Legea privind prelucrarea datelor cu caracter personal și protecția
vieții private în sectorul telecomunicațiilor. În spatele acestor proiecte se
află munca unui colectiv entuziast de tineri, începută cu aproape un an în urmă.
Alte proiecte se află în lucru: Legea comerțului electronic, un proiect de
act normativ care să permită folosirea pe scară largă a mijloacelor de plată
electronică, Legea privind prevenirea și combaterea fraudei în rețelele de telecomunicații
și a contrafacerii mijoacelor de plată electronică. În fiecare săptămână au
loc ședințe de lucru, la care participă reprezentanți ai MCTI și ai Ministerului
Justiției, în vederea definitivării acestor proiecte.
De asemenea, se află în derulare un proces intens de documentare și consultare
cu Comisia Europeană, cu operatorii din sector și cu instituții din alte state
în scopul elaborării proiectului noii legi a poștei și al noii legi a telecomunicațiilor,
care va cuprinde capitole ample privind administrarea și gestionarea spectrului
radioelectric de frecvențe, precum și structura și funcțiile autorității de
regementare în comunicații, în spiritul utimelor orientări la nivelul Uniunii
Europene și în deplină consonanță cu acquis-ul comunitar în domeniu.
3. Stabilirea de contacte cu investitorii străini și autohtoni, existenți
sau potențiali, pentru sectorul comunicațiilor și tehnologiei informației si
identificarea surselor de finanțare pentru proiectele de investiții în sector
inițiate de MCTI
În această perioadă, Oficiul pentru Investitori a identificat potențiale surse
de finanțare a proiectelor MCTI, privind dezvoltarea Societății Informaționale,
atât în sectorul privat, cât si printre finanțatori tradiționali precum Banca
Mondială, Banca Europeană de Reconstrucție și Dezvoltare, PHARE.
Banca Mondială și-a manifestat interesul pentru finanțarea unor proiecte din
cadrul strategiei de implementare - eGovernment, în acest sens fiind inițiate
acțiuni comune cu specialiștii Băncii Mondiale.
Cu PHARE s-a negociat un împrumut pentru următoarele proiecte:
- înființarea Autorității Naționale de Reglementări în Comunicații
- sprijin pentru dezvoltarea capacității instituționale a Avocatului poporului
în vederea exercitării atribuțiilor de autoritate de supraveghere in domeniul
prelucrării datelor cu caracter personal.
De asemenea, au fost inițiate discuții în vederea unor colaborări pentru implementarea
concretă a acestor proiecte cu firme de renume în domeniul IT&C.
Strategia de abordare a investitorilor este orientată spre sistemul de finanțare
built-operate-transfer (BOT), reducând astfel spre cote minime contribuțiile
bugetare în finanțarea diverselor proiecte.
4. Crearea cadrului necesar privatizarii intreprinderilor din domeniul IT&C
Împreună cu Ministerul Privatizării s-a demarat un proces de analiză și evaluare
a întreprinderilor din domeniu IT&C rămase în portofoliul Statului român,
în vederea privatizării acestora. Dorim ca prin această privatizare să menținem
domeniul de activitate al acestor firme și să identificăm oportunitățile de
dezvoltare a unor incubatoare de soft, precum și a unor parcuri tehnologice.
5. Actiuni de cooperare internationala.
O prioritate a Oficiului pentru Investitori este stabilirea relațiilor de cooperare
cu diferite țări interesate de piața românească de profil. În acest sens, au
avut loc o serie de conferințe încheiate prin semnarea unor acorduri bilaterale.
- România - China
- România - Ukraina
- Bulgaria - România
- România- Korea
Reprezentanții Departamentului nostru sunt membri ai unor grupe de lucru dedicate
elaborării strategiilor regionale de dezvoltare a eInitiative in Europa:
- grupul de lucru eBalkans din cadrul Pactului de Stabilitate pentru Sud Estul
Europei,
- grupul de lucru româno-german pentru comunicații și IT;
- grupul de lucru pe probleme politico-economice în vederea aderării României
la NATO;
- grupul de lucru România - Flandra.
În cadrul activităților de promovare a MCTI a fost elaborat împreună cu Ministerul
Afacerilor Externe un program de organizare a unor misiuni economice cu componentă
guvernamentală pentru anul 2001 în următoarele țări:
Reprezentanții Departamentului au participat la organizarea și reprezentarea
pavilionului României la Târgul Internațional CeBit de la Hanovra din luna aprilie.
De asemenea, suntem implicați în organizarea celei mai mari expoziții specializate
în domeniul IT&C din România, CERF, care va avea loc în luna mai 2001.
|