Agora
Media
Libraria Byblos



AgoraNews  





PC Magazine Ro  




NET Report   




Ginfo   




agora ON line   





PC Concrete   





Liste de discuţii   




Cartea de oaspeţi   




Mesaje   





Agora   








Clic aici
PC Report - ultimul numar aparut


- PC Magazine Romania, Aprilie  2001

RAPORT DE ACTIVITATE
primele 100 de zile de guvernare


aprilie 2001

Tehnologia Informaţiei

Pentru Tehnologia Informaţiei, unul din cele mai slab administrate domenii pîna în ianuarie 2001, primele 100 de zile de guvernare au însemnat o activitate de identificare şi inventariere a situaţiei existente, de stabilire şi aducere la zi a direcţiilor strategice de dezvoltare a Societăţii Informaţionale şi implementării e-government, de începere a alinierii la legislaţia europeană din domeniu şi la planurile eEurope şi eEurope+ pentru tranziţia la societatea informaţională în Europa.

În aceasta perioadă, pentru abordarea într-o manieră unitară a tuturor aspectelor privind implementarea Societăţii Informaţionale în România s-a constituit grupul de lucru "Grup de promovare a Tehnologiei Informaţiei în România", condus de Primul Ministru.

Astfel activitatea departamentului IT este concentrată pe urmatoarele obiective:

  1. Elaborarea Strategiei pentru Reformă Digitală a Societăţii Româneşti;
  2. Reforma legislativă şi instituţională pentru domeniul IT - în special legislaţia secundara;
  3. Accelerarea Reformei Digitale a Guvernului României pentru trecerea la e-government;
  4. Introducerea e-businnes, e-commerce, e-payment;
  5. Implementarea Societăţii Informaţionale prin Sistemul Educaţional - resursele umane; instruirea la distanţă şi continuă
  6. Stimularea investiţiilor în domeniul Comunicaţiilor şi Tehnologiei Informaţiei


1. Elaborarea Strategiei pentru Reformă Digitală a Societăţii Româneşti

Secretariatul de Stat pentru IT a reprezentat România la discuţiile privind planul eEurope+ referitor la implementarea Societăţii Informaţionale în ţările candidate. Planul de acţiuni al Guvernului României pentru domeniul IT&C a fost apreciat printre cele mai realiste şi complete.

Împreună cu un consorţiu compus din Arthur Andersen, Economist Intelligence Unit, Daedalus Consulting, PricewaterhouseCoopers, Roland Berger si mkco.ro, Ministerul Comunicaţiilor şi Tehnologiei Informaţiei solicitat un grant (finanţare nerambursabilă) din partea Băncii Mondiale pentru un studiu privind utilizarea IT&C în economia românească.

2. Reforma legislativă şi instituţională pentru domeniul IT - în special legislaţia secundară

În această perioadă s-a lucrat la legislaţia secundara (reglementări) pentru semnătura electronica şi comerţul electronic, protecţia datelor personale, domenii ".ro" si ISP. Simultan impreuna cu Ministerul Autorităţii pentru Privatizare şi Administrarea Participatiunilor Statului şi Finanţelor Publice s-au demarat proiecte de facilităţi imobiliare şi fiscale pentru investitori şi angajaţi din domeniul IT&C.

Proiectele legislative referitoare la semnătura electronică şi protecţia datelor personale au fost discutate şi aprobate în Şedinţa de guvern şi se află în dezbaterea Parlamentului.

3. Accelerarea Reformei Digitale a Guvernului României pentru trecerea la e-government

Secretariatul de Stat pentru Tehnologia Informaţiei a preluat coordonarea proiectului Romania Gateway (www.gateway_romania.ro) şi a obtinut acordul de principiu al Băncii Mondiale pentru extinderea cu 200.000 USD a finanţării pentru acest proiect.

Împreuna cu alte ministere s-au discutat şi pregătit proiecte ca depunerea bilanturilor si altor declaraţii pe web, informatizarea fluxului de plăţi guvernamentale; crearea unei baze de date accesibile pe Internet despre persoanele în şomaj; crearea unui sistem unitar pentru informaţii comune despre persoane (registrul populaţiei).

4. Introducerea e-businnes: e-commerce, e-payment

Accelerarea introducerii sistemelor de identificare electronică şi a sistemelor de efectuare a plăţilor electronice este unul dintre obiectivele majore ale Ministerului Comunicaţiilor şi Tehnologiei Informaţiei în efortul de promovare a e-commerce în România. Pentru introducerea acestor metode moderne de plată trebuie regîndită partea legislativă şi analizată posibilitatea introducerii de noi instrumente, cum ar fi smart-card-ul.

Pentru atingerea acestui obiectiv s-au purtat discuţii cu Ministerul Finanţelor, firme de consultanţă şi furnizori.

5. Implementarea Societăţii Informaţionale prin Sistemul Educaţional - resursele umane; instruirea la distanţă şi continuă

Secretariatul de Stat pentru Tehnologia Informaţiei a explorat sursele de finaţare pentru implementarea proiectelor de introducere a computerelor şi reţelelor de computere cu acces la Internet în toate şcolile din România, precum şi asigurarea accesului rapid la Internet a studenţilor şi cercetătorilor. S-au elaborat proiectele pentru crearea şi popularizarea bibliotecilor virtuale şi a implementării e-learning (învăţămîntul la distanţă).

6. Stimularea investiţiilor în domeniul Comunicaţiilor şi Tehnologiei Informaţiei

În aceasta perioadă s-au purtat discuţii tehnice cu mai mulţi posibili finanţatori (Banca Mondială, PHARE, USAID, TDA, MITSUI) pentru obţinerea suportului financiar pentru proiectele de informatizare.

S-au definit si discutat cu posibili furnizori si finanţatori, o serie de proiecte specifice, considerate prioritare pentru introducerea IT în România şi, deopotriva implicarea cetăţenilor în societatea informationala. Aceste proiecte vizează:

  • Trecerea la e-government si e-procurement
  • Cresterea accesului la informaţie a cetăţeanului - puncte de informare electronică pentru cetăţeni, infokiosk;
  • Infiinţarea de centre multimedia pentru cetăţeni pentru interactiunea electronica cu administratia sau alte organizaţii (e-commerce);
  • Accelerarea introducerii calculatoarelor şi accesului la Internet în unităţile de învăţământ şcolar şi liceal;
  • Crearea infrastructurii de comunicaţii voce-date a Guvernului României;
  • Implementarea bibliotecilor virtuale;
  • Crearea de Cyber - Centre-lor pentru dezvoltarea IT si sustinerea pietii in domeniu, si alte proiecte in domeniul e-business si e-commerce.


COMUNICAŢII

Pornind de la obiectivele formulate în programul de guvernare şi strategia MCTI, s-a stabilit misiunea Secretariatului de Stat pentru Comunicaţii:

Misiunea Secretariatului de Stat pentru Comunicaţii este de a asigura cadrul necesar unei competiţii reale, corecte şi transparente pe piaţa comunicaţiilor din România cu scopul de a furniza utilizatorilor un serviciu de calitate la preţuri cât mai mici posibile.


Obiectivele tactice care trebuie atinse pentru îndeplinirea misiunii se pot grupa în patru categorii:

1. În plan legislativ

Principalul obiectiv urmărit a fost elaborarea de reglementări, într-un sistem coerent şi unitar, armonizat cu cel european.

  • S-au analizat procedurile de acordare a autorizaţiilor şi s-au elaborat modificările necesare pentru aplicarea corectă şi consecventă a legislaţiei în vigoare.
  • S-a elaborat un proiect de Ordin al Ministrului pentru introducerea unei noi proceduri de autorizare a furnizării serviciilor de telecomunicaţii.
  • Pornind de la deficienţele semnalate în conţinutul licenţelor punct-multipunct, s-a elaborat un proiect de "Licenţă pentru instalarea, întreţinerea şi operarea unei reţele punct-multipunct".
  • S-a întocmit un proiect de Hotărâre de Guvern pentru înfiinţarea Comisiei Interdepartamentale de Radiocomunicaţii, care are rolul de a asista MCTI la coordonarea la nivel naţional a gestionării spectrului de frecvenţe radioelectrice.
  • În prezent se lucrează la proiectul noii legi a audiovizualului.

2. In plan instituţional

S-a urmărit definirea clară şi separarea principalelor funcţii ale sistemului naţional de comunicaţii.

  • S-a încheiat procesul de selectare a unui consultant care să acorde asistenţă pentru înfiinţarea Autorităţii Naţionale de Reglementare în Comunicaţii.


3. In plan tehnologic

Principalul obiectiv urmărit a fost reducerea decalajului faţă de Comunitatea Europeană şi mondială prin dezvoltarea de tehnologii şi servicii noi, în vederea unui tratament omogen, nedescriminatoriu şi concurenţial al consumatorilor şi operatorilor.

  • Prin Ordin al Ministrului s-a înfiinţat Comitetul pentru coordonarea şi implementarea Planului Naţional de Numerotare, comitet cu următoarele atribuţii:
    • Coordonarea elaborării unor studii referitoare la dezvoltarea planului naţional de numerotare în vederea deschiderii pieţei concurenţiale la telefonia fixă, a existenţei unei pieţe competitive şi a adoptării Acquis-ului Comunitar în domeniul numerotării.
    • Asigurarea consultării tutoror operatorilor şi adoptarea unei variante optime care să ţină seamă atât de condiţiile tehnice şi costurile implicate în implementare cât şi de impactul minim asupra abonaţilor.
    • Stabilirea unor principii de administrare şi gestionare a planului.
  • S-a completat cu reprezentanţi ai MCTI grupul de lucru care colaborează cu firma Eurostrategies pentru întocmirea unui Tabel Naţional de Alocare a Benzilor de Frecvenţe şi armonizarea cu Tabelul European.

4. In plan comercial şi al relaţiilor de piaţă

S-a urmărit crearea unui cadru normativ şi instituţional, necesare pentru a determina un comportament echilibrat al operatorilor;

  • S-a înfiinţat, prin ordin al ministrului, Comitetul de supervizare a interconectării şi a traficului internaţional, cu următoarele atribuţii:
    • Analiza condiţiilor de interconectare, încheierea unor acorduri de interconectare echitabile, în linie cu practica internaţională şi arbitrarea eventualelor dispute între operatori
    • Studierea traficului internaţional actual şi evoluţia acestuia în perspectiva deschiderii pieţei concurenţiale la telefonia fixă.
    • În această perioadă s-a soluţionat conflictul dintre operatorii de telefonie mobilă din România, mediat de Ministrul Dan NICA.

INTEGRARE EUROPEANĂ ŞI RELAŢII EXTERNE

Activităţile Secretariatului de Stat pentru Integrare Europeană şi Relaţii Externe din cadrul Ministerului Comunicaţiilor şi Tehnologiei Informaţiei (MCTI) pe durata primelor 100 de zile ale Cabinetului Adrian Năstase s-a structurat în jurul a cinci centre de interes:

  1. Negocierile de aderare la Uniunea Europeană pentru capitolul 19 - Telecomunicaţii şi tehnologia informaţiei
  2. Elaborarea şi promovarea proiectelor de acte normative prevăzute în planul de acţiuni al Programului de guvernare pentru această perioadă şi documentarea în vederea pregătirii proiectelor de acte normative prevăzute pentru perioada următoare
  3. Stabilirea de contacte cu investitorii străini şi autohtoni, existenţi sau potenţiali, pentru sectorul comunicaţiilor şi tehnologiei informaţiei si identificarea surselor de finanţare pentru proiectele de investiţii în sector iniţiate de MCTI
  4. Crearea cadrului necesar privatizării intreprinderilor din domeniul IT&C
  5. Actiuni de cooperare internationala.


1. Negocierile de aderare la Uniunea Europeană pentru capitolul 19
- Telecomunicaţii şi tehnologia informaţiei

S-au organizat consultări cu reprezentanţii Comisiei Europene şi cu ambasadori ai statelor membre ale UE la Bucureşti, fiind restabilite sau revigorate contacte absolut necesare pentru redobândirea credibilităţii celor care elaborează la acest moment politica şi strategia sectorului comunicaţiilor şi tehnologiei informaţiei. S-au identificat astfel punctele slabe ale politicii de liberalizare a pieţei comunicaţiilor şi s-a încercat remedierea imaginii României, care a lăsat impresia că nu doreşte să realizeze o adevărată reformă în acest sector.

A fost necesară amendarea documentului de poziţie prezentat de România în cadrul Conferinţei pentru aderare în cursul anului trecut, în sensul includerii obiectivelor actualului Program de guvernare şi al revigorării reformei sectoriale. În acelaşi spirit a fost demarată şi actualizarea Programului Naţional de Aderare la Uniunea Europeană, lucrare care se definitivează anual la nivelul instituţiilor cărora le revine răspunderea pentru alinierea României la cerinţele Uniunii în cadrul fiecărui segment al vieţii politice, economice şi sociale româneşti.

2. Elaborarea şi promovarea proiectelor de acte normative prevăzute în planul de acţiuni al Programului de guvernare pentru această perioadă şi documentarea în vederea pregătirii proiectelor de acte normative prevăzute pentru perioada următoare

Ministerul Comunicaţiilor şi Tehnologiei Informaţiei a depus o muncă susţinută de documentare şi concepţie în acest domeniu, reuşind să promoveze nu mai puţin de trei proiecte de acte normative în mai puţin de două luni de la înfiinţare. Este vorba despre Legea privind semnătura electronică, Legea privind protecţia persoanelor faţă de prelucrarea datelor cu caracter personal şi libera circulaţie a acestor date, Legea privind prelucrarea datelor cu caracter personal şi protecţia vieţii private în sectorul telecomunicaţiilor. În spatele acestor proiecte se află munca unui colectiv entuziast de tineri, începută cu aproape un an în urmă.

Alte proiecte se află în lucru: Legea comerţului electronic, un proiect de act normativ care să permită folosirea pe scară largă a mijloacelor de plată electronică, Legea privind prevenirea şi combaterea fraudei în reţelele de telecomunicaţii şi a contrafacerii mijoacelor de plată electronică. În fiecare săptămână au loc şedinţe de lucru, la care participă reprezentanţi ai MCTI şi ai Ministerului Justiţiei, în vederea definitivării acestor proiecte.

De asemenea, se află în derulare un proces intens de documentare şi consultare cu Comisia Europeană, cu operatorii din sector şi cu instituţii din alte state în scopul elaborării proiectului noii legi a poştei şi al noii legi a telecomunicaţiilor, care va cuprinde capitole ample privind administrarea şi gestionarea spectrului radioelectric de frecvenţe, precum şi structura şi funcţiile autorităţii de regementare în comunicaţii, în spiritul utimelor orientări la nivelul Uniunii Europene şi în deplină consonanţă cu acquis-ul comunitar în domeniu.

3. Stabilirea de contacte cu investitorii străini şi autohtoni, existenţi sau potenţiali, pentru sectorul comunicaţiilor şi tehnologiei informaţiei si identificarea surselor de finanţare pentru proiectele de investiţii în sector iniţiate de MCTI

În această perioadă, Oficiul pentru Investitori a identificat potenţiale surse de finanţare a proiectelor MCTI, privind dezvoltarea Societăţii Informaţionale, atât în sectorul privat, cât si printre finanţatori tradiţionali precum Banca Mondială, Banca Europeană de Reconstrucţie şi Dezvoltare, PHARE.

Banca Mondială şi-a manifestat interesul pentru finanţarea unor proiecte din cadrul strategiei de implementare - eGovernment, în acest sens fiind iniţiate acţiuni comune cu specialiştii Băncii Mondiale.

Cu PHARE s-a negociat un împrumut pentru următoarele proiecte:

  • înfiinţarea Autorităţii Naţionale de Reglementări în Comunicaţii
  • sprijin pentru dezvoltarea capacităţii instituţionale a Avocatului poporului în vederea exercitării atribuţiilor de autoritate de supraveghere in domeniul prelucrării datelor cu caracter personal.

De asemenea, au fost iniţiate discuţii în vederea unor colaborări pentru implementarea concretă a acestor proiecte cu firme de renume în domeniul IT&C.

Strategia de abordare a investitorilor este orientată spre sistemul de finanţare built-operate-transfer (BOT), reducând astfel spre cote minime contribuţiile bugetare în finanţarea diverselor proiecte.

4. Crearea cadrului necesar privatizarii intreprinderilor din domeniul IT&C

Împreună cu Ministerul Privatizării s-a demarat un proces de analiză şi evaluare a întreprinderilor din domeniu IT&C rămase în portofoliul Statului român, în vederea privatizării acestora. Dorim ca prin această privatizare să menţinem domeniul de activitate al acestor firme şi să identificăm oportunităţile de dezvoltare a unor incubatoare de soft, precum şi a unor parcuri tehnologice.

5. Actiuni de cooperare internationala.

O prioritate a Oficiului pentru Investitori este stabilirea relaţiilor de cooperare cu diferite ţări interesate de piaţa românească de profil. În acest sens, au avut loc o serie de conferinţe încheiate prin semnarea unor acorduri bilaterale.

  • România - China
  • România - Ukraina
  • Bulgaria - România
  • România- Korea

Reprezentanţii Departamentului nostru sunt membri ai unor grupe de lucru dedicate elaborării strategiilor regionale de dezvoltare a eInitiative in Europa:

  • grupul de lucru eBalkans din cadrul Pactului de Stabilitate pentru Sud Estul Europei,
  • grupul de lucru româno-german pentru comunicaţii şi IT;
  • grupul de lucru pe probleme politico-economice în vederea aderării României la NATO;
  • grupul de lucru România - Flandra.

În cadrul activităţilor de promovare a MCTI a fost elaborat împreună cu Ministerul Afacerilor Externe un program de organizare a unor misiuni economice cu componentă guvernamentală pentru anul 2001 în următoarele ţări:

  • Israel
  • China
  • Anglia
  • SUA

Reprezentanţii Departamentului au participat la organizarea şi reprezentarea pavilionului României la Târgul Internaţional CeBit de la Hanovra din luna aprilie. De asemenea, suntem implicaţi în organizarea celei mai mari expoziţii specializate în domeniul IT&C din România, CERF, care va avea loc în luna mai 2001.

 


PC Magazine Ro | CD ROM | Redactia | Abonamente | CautareArhive

Copyright © 1999-2002 Agora Media.

webmaster@pcmagazine.ro

LG - Life´s Good

www.agora.ro

deltafri

Concurs de Grafica Digitala si Web Design

www.agora.ro

www.agora.ro