- PC Magazine Romania, Februarie 2001
Primele legi TIC ale Guvernului Adrian Năstase
Mihaela Cârstea
În cadrul şedinţei de guvern din 22 februarie a.c., au fost discutate primele
proiecte de legi iniţiate de Ministerul Comunicaţiilor şi Tehnologiei Informaţiilor
(MCTI): Proiectul de lege privitor la protecţia persoanelor în privinţa prelucrării
datelor cu caracter personal şi libera circulaţie a acestor date, Proiectul
de lege privitor la prelucrarea datelor cu caracter personal şi protecţia vieţii
private în sectorul telecomunicaţiilor şi Proiectul de lege privind semnătura
electronică.
"Aceste legi vor schimba activitatea în acest sector, vor îmbunătăţi mult
condiţiile de lucru pe care le au cei care lucrează în acest domeniu şi nu numai
aceştia" - sublinia Dan Nica, Ministrul CTI, la conferinţa de presă ce
a urmat şedinţei de guvern. "Aceste proiecte fac parte din setul de reglementări
pe care România trebuie să le adopte în regim de urgenţă, ele fiind cuprinse
în chestionarul pentru ridicarea vizelor.Toate cele trei legi sunt în perfectă
compatibilitate cu Directivele UE şi vin să aducă o serie de clarificări şi
de precizări în domenii care sunt extrem de sensibile".
Proiectul de lege privitor la protecţia persoanelor în privinţa prelucrării
datelor cu caracter personal şi libera circulaţie a acestor date
În perspectiva viitoarei aderări la Comunitatea Europeană este necesar ca libera
circulaţie a mărfurilor, a persoanelor, a serviciilor şi a capitalurilor să
fie stabilită pe baza principiilor comunitare, care impun nu numai ca datele
cu caracter personal să circule liber între state, dar şi ca drepturile fundamentale
ale persoanelor să se bucure de un nivel adecvat de protecţie.
Legea este destinată a se aplica prelucrării datelor personale, efectuate complet
sau parţial cu mijloace automate, precum şi prelucrării prin alte mijloace decât
cele automate, a datelor cu caracter personal care fac parte dintr-un sistem
organizat de evidenţă sau care sunt destinate a fi incluse într-un asemenea
sistem. Sunt excluse din domeniul de aplicare prelucrările efectuate în cadrul
activităţilor care privesc apărarea naţională, ordinea publică sau siguranţa
statului.
Au fost stabilite drepturile persoanei ale cărei date sunt prelucrate, precum
şi obligaţiile corelative ale celui care efectuează prelucrarea. Cele mai importante
drepturi se referă la informarea persoanei vizate, la accesul acesteia la datele
ce sunt prelucrate, la posibilitatea de a se opune în orice moment, din motive
întemeiate şi legitime legate de situaţia sa particulară, ca datele care o vizează
să facă obiectul unei prelucrări, cu excepţia cazurilor în care există dispoziţii
legale contrare. De asemenea, orice persoană are posibilitatea de a se opune
prelucrării datelor care îl privesc, dacă operatorul intenţionează să efectueze
prelucrarea în scop de prospectare a pieţei, al obţinerii sau furnizării informaţiilor
comerciale, publicitare sau de marketing.
În vederea monitorizării şi controlului activităţilor de prelucrare a datelor
personale, se constituie autoritatea de supraveghere, ale cărei atribuţii vor
fi exercitate de Avocatul Poporului. Acesta este investit cu următoarele atribuţii:
supravegherea modului de aplicare a dispoziţiilor legilor ce reglementează prelucrarea
datelor cu caracter personal, soluţionează plângerile ce îi sunt adresate, întocmeşte
şi păstrează Registrul privind prelucrările de date cu caracter personal, formulează
propuneri şi avize în vederea adoptării sau modificării legislaţiei privind
prelucrarea datelor cu caracter personal.
"Este pentru prima dată când în România există o asemenea reglementare pe
care o considerăm a fi mai mult decât obligatorie pentru o societate modernă,
democratică, în care regulile trebuie stabilite cu mare precizie" - sublinia
ministrul Dan Nica.
Proiectul de lege privitor la prelucrarea datelor cu caracter personal şi
protecţia vieţii private în sectorul telecomunicaţiilor
Principalele prevederi ale acestui proiect se referă la confidenţialitatea comunicaţiilor,
integritatea reţelelor de comunicaţii, confidenţialitatea acestora, condiţiile
de conservare a datelor privind traficul, facturarea, păstrarea anonimatului
apelantului, cărţile de telefon şi apelurile nesolicitate.
"În legea telecomunicaţiilor existau unele precizări în acest sens, acestea
erau însă făcute doar la nivel de principiu şi nu aveau forţa necesară pentru
a asigura suportul vieţii private. Acest proiect prevede sancţiuni foarte severe
pentru violarea drepturilor persoanelor care folosesc serviciile de telecomunicaţii,
precum şi un regim conservator şi de aplicare a contravenţiilor, care-i revine
MCTI" - menţiona ministrul Nica.
Proiectul de lege privind semnătura electronică
"Această lege va produce o schimbare majoră în viaţa noastră a fiecăruia, va
produce o schimbare majoră în viaţa economică a României, schimbând un principiu
sacrosant care a funcţionat în ţara noastră în ultimii 2000 de ani şi anume
acela că doar semnătura sau amprenta olografă constituiau singurele modalităţi
permise şi recunoscute de către lege" - sublinia ministrul CTI la conferinţa
de presă din 23 februarie. "Semnătura electronică sau semnătura digitală vine
să asocieze un format electronic care să permită acţiuni ale individului, contracte
între agenţii economici. Aceasta este doar prima lege dintr-un set de legi pe
care MCTI le va promova în scopul de a reduce dramatic birocraţia la toate nivelurile.
Guvernul Adrian Năstase e decis să ia toate măsurile care trebuiesc luate, în
regim de urgenţă pentru ca cetăţeanul să nu mai stea la cozi ca să-şi plătească
taxe şi impozite, să nu mai fie tratat drept un slujbaş al Administraţiei, ci
Administraţia este de fapt în slujba cetăţeanului. Printre primele acţiuni care
vor avea loc ca urmare a adoptării acestei legi vor fi: depunerea bilanţurilor
firmelor pe Web şi compensarea electronică".
Legea semnăturii electronice va permite furnizorilor de servicii de certificare
autohtoni să-şi dezvolte activităţile internaţionale pentru a deveni mai competitive
şi pentru a oferi astfel consumatorilor şi întreprinderilor noi posibilităţi
de a schimba informaţii şi de a face comerţ în siguranţă pe cale electronică,
independent de frontiere.
Primele două proiecte de legi menţionate au fost trimise la Senat în procedură
de urgenţă, estimându-se promulgarea acestora până la sfârşitul lunii martie,
iar cea de-a treia - în procedură normală, şi în acest caz existând speranţa
discutării ei rapide, dat fiind că acest proiect a fost elaborat în strânsă
colaborare cu comisia de specialitate a Senatului.
Textele celor trei proiecte pot fi consultate pe internet de la adresa www.mcti.ro,
secţiunea Legislaţie, subsecţiunea Proiecte.
|