- PC Magazine Romania, Februarie 2001
Internetul încotro?
Interviu cu Ionuț Tarcea - Marketing Manager Romania Data
Systems
De când internetul a devenit familiar și în România au apărut numeroși furnizori
care folosesc conexiuni prin satelit sau terestre, oferind servicii mai mult
sau mai puțin de calitate. Mulți nu s-au gândit însă să-și dezvolte o rețea
proprie de comunicații, așa cum există de mult timp în alte țări, astfel încât
atunci când se dorește accesarea unui sit de pe un server românesc să nu mai
parcurgă o comandă mii de kilometri inutil, chiar dacă serverul este la doar
câteva zeci de kilometri.
PC Magazine: Care este contribuția RDS la dezvoltarea infrastructurii
de comunicații internet din România?
Ionuț Tarcea: Romania Data Systems este primul furnizor de servicii de
comunicație din România care își dezvoltă propria rețea IP cu acoperire națională.
Misiunea noastră este să oferim o soluție alternativă, profesională de comunicație
la nivel național. Obiectivul nostru este să construim în marile orașe din România
rețele metropolitane și să realizam o rețea națională de fibră optică. Combinând
infrastructura de fibră optică de la nivelul orașelor cu rețeaua națională de
fibră optică și cu echipamente performante, rețeaua oferă României premisele
pentru servicii și aplicații pentru era informațională. Primele segmente de
rețea (de aproape 1000 de km) sunt disponibile încă din anul 2000, urmând ca
până în anul 2003 să se realizeze o arhitectură inelară complet redundantă,
ce va acoperi îintreg teritoriul României. Rețeaua este stelară, având centrul
în București, existând însă și un inel creat în partea de vest a României. Modalitatea
de comunicare din acest moment între orașe este prin multiple fluxuri digitale
E1 (2Mbps).Viteza de comunicație pe legăturile dintre orașe este în acest moment
de 2 sau 4 sau 6Mbps, iar viteza de comunicație în rețelele metropolitane este
de 10-42 Mbps. Important de menționat este că rețeaua noastră națională este
independentă de infrastructura Romtelecom.
PC Magazine: Ce servicii speciale asigurați ?
Ionuț Tarcea: Dintre serviciile speciale pe care le oferim amintim: transferuri
de date, aplicații online, rețele virtuale private (VPN-Intranet, Extranet,
Remote Access), co-location, cât și web hosting pentru situri cu trafic susținut
și aplicații critice, precum Reuters, Mediapro Group, Pagini Aurii, Flamingo
Computers dar și web casting (Antena 1) și videoconferințe.
PC Magazine: Care sunt nouățile aduse în ultimul timp?
Ionuț Tarcea: RDSLink este un serviciu de dial-up rapid, utilizează cea
mai performantă tehnologie; este un serviciu caracterizat prin accesibilitate
și disponibilitate mari, având mai multe tipuri de abonamente conform nevoilor
și posibilităților fiecărui tip de client. IPFax vine în întâmpinarea serviciului
de Fax Internațional - care permite trimiterea faxurilor în întreaga lume atât
de pe un fax obișnuit cât și prin intermediul computerului la prețuri mult mai
mici decât cele de fax tradițional. Din punct de vedere al conținutului internet,
RDS dezvoltă HOME.RO, care
tinde să fie cel mai vizitat portal românesc și iar CONCRET.RO
este portalul B2B, ce va deveni comunitatea oamenilor de afaceri români pe web.
PC Magazine: Care este momentan extinderea teritorială a rețelei și
cum se va dezvolta?
Ionuț Tarcea: Chiar dacă în 1998 erau puncte de prezență în 3 orașe -
București, Oradea și Brasov, în 2000 existau puncte de prezență în 19 de orașe
- București, Oradea, Brașov, Constanța, Cluj-Napoca, Iași, Craiova, Timișoara,
Galați, Bacău, Buzău, Ploiești, Pitești, Sibiu, Tg. Mureș, Bistrița, Baia Mare,
Arad. În 2001 vom fi prezenți în 30 de orașe, iar în 2002 în 41 de orașe. La
sfârșitul anului 2000 RDS a deschis o nouă filială în Ungaria, la Budapesta.Vor
exista soluții de comunicație de mare viteză la nivel metropolitan și se va
definitiva rețeaua de fibră optică.
PC Magazine: Care sunt cele mai importante proiecte pe care le aveți
în lucru?
Ionuț Tarcea: Cele mai importante proiecte din acest moment sunt construcția
rețelei naționale de fibră optică și extinderea teritorială RDS. De asemenea,
în scurt timp vom testa primele soluții de comerț electronic, de vânzări on-line
si de e-learning.
PC Magazine: Care credeți că este nivelul actual de dezvoltare a internetului
în România și cum credeți că se va dezvolta în următorii ani?
Ionuț Tarcea: Față de anul trecut a crescut numărul de servere, de portaluri,
de situri specializate s-a mărit traficul de internet în România iar numărul
de utilizatori internet este în continuă creștere. Începând cu 1994, internetul
a cunoscut o creștere continuă până în momentul de față. Astfel, în 1998 creșterea
a fost de 100% față de 1997 iar față de 1998, în 1999 s-a înregistrat o creștere
de până la 80%. Situația economică existentă la nivelul întregii țări face ca
utilizatorii principali ai serviciului de internet să fie în momentul de față
mai mult companiile decât persoanele fizice pentru care e încă dificilă achiziționarea
unui calculator și conectarea la internet. Astfel, persoanele fizice apelează
din ce în ce mai mult la "internet café-uri" unde, accesând internetul,
își pot lua toate informațiile de care au nevoie dar într-o perioadă limitată
de timp. În ceea ce privește modalitatea de accesare a internetului de către
companii, tendința în următorii ani este de a se trece de la folosirea de servicii
de acces prin dial-up la folosirea serviciului de internet prin: cablu, fibră
optică, radio modem, linii închiriate.
PC Magazine: Cât de popular este internetul la ora actuală raportat
la numărul de locuitori?
Ionuț Tarcea: Raportat la populația României serviciul de internet în
țară noastra are o popularitate în creștere. În București procentul celor care
utilizează internetul este cel mai mare din țară. La nivelul României, internetul
este destul de bine cunoscut și folosit. Dar pentru a crește numărul de utilizatori
trebuie ca internetul să fie promovat mai mult în rândul tinerilor. RDS a început
promovarea în școli și licee a acestui serviciu prin intermediul programului
ATHENA. În următorii ani, marile companii pot avea un rol major în dezvoltarea
serviciilor de Internet. prin acordarea sprijinului lor în ceea ce privește
dotarea cu calculatoare și crearea de programe de inițiere în școli și licee,
fiindcă de acolo pornește generația următoare.
Date de contact:
Ionuț Tarcea - Marketing Manager
Tel: 01-301 08 50; Fax: 01-301 08 51
www.rdsnet.ro
|