- PC Magazine Romania, Februarie 2001
Comunităţi virtuale
Interviu realizat cu echipa NECOMM (necomm@necomm.ro)
Cristi Lucan
Indiferent
de rolul lor, comunităţile virtuale par să fie în număr din ce în ce mai mare,
răspunzând celor mai diferite necesităţi ale membrilor lor. Astfel de comunităţi
au început să fie dezvoltate şi în România, compania Necomm găsindu-se printre
promotori.
PC Magazine: De ce comunităţi locale online?
Necomm: O comunitate locală online se dezvoltă în jurul unui sit care
oferă informaţii şi servicii
concentrate numai pe o anumită zonă geografică, răspunzând nevoilor de informare,
profesionale şi de afaceri numai ale membrilor săi.
PC Magazine: Care sunt în principiu beneficiile oferite?
Necomm: În primul rând, creşte accesul la informaţie, membrii comunităţii
pot avea acces direct la textele hotărârilor sau propunerilor primăriilor şi
consiilor locale sau judeţene, mai mult pot să-şi exprime opinia cu privire
la acestea prin intermediul forumurilor de discuţii, membrii comunităţii care
au sfere de interese comune pot discuta şi perfecţiona profesional, comunitatea
de afaceri găseşte oportunităţi mult mai uşor şi îşi poate face cunoscută oferta
unui număr mare de posibili clienţi într-un timp foarte scurt, cetăţenii îşi
pot plăti impozitele şi alte taxe foarte simplu şi comod, evitând aglomeraţia
oficiilor de plăţi prin intermediul internetului.
PC Magazine: Ce îşi propun comunităţile locale?
Necomm: Prin intermediul comunităţilor locale online se dezvoltă şi încurajează
comunicarea între membrii comunităţii şi autorităţile publice, există acces
la un volum foarte mare de informaţie, imposibil de publicat prin canalele mass-media,
cetăţenii pot fi implicaţi în dezbaterile legate de viaţa comunităţii, evenimente
pot fi relatate mult mai rapid; odată cu dezvoltare comunităţii locale online
apare şi comunitatea locală de afaceri online.
PC Magazine: Care este rolul comunităţii locale de afaceri?
Necomm: Odată cu explozia comerţului electronic, tot mai multe companii
şi-au extins domeniul de afaceri pe internet. La început erau situri de prezentare,
mai apoi situri de e-commerce şi în ultima fază situri de e-business. Prin integrarea
inteligentă a unor informaţii şi servicii de business pe un sit, potenţialilor
clienţi - membrii ai comunităţii locale, dar nu numai - li se oferă prezentări
detaliate ale produselor, posibilităţi de comparare şi achiziţie online ale
acestora, forumuri de discuţie despre anumite produse şi multe altele. Agenţii
economici care optează pentru afaceri online au avantajul că rezolvă fragmentarea
geografică a partenerilor şi clienţilor, beneficiază de un flux de informaţii
foarte mare, procesul de inventariere şi depozitare a produselor este mult mai
eficient. Şi apoi, datorită internetului, se oferă transparenţă în domeniul
producătorilor, tipurilor de produse, preţurilor, concurenţei.
PC Magazine: Ce alte comunităţi de afaceri aţi mai dezvoltat?
Necomm: Situl Barem (http://www.barem.net)
este o conexiune de afaceri în Balcani, care pune la dispoziţie un pachet de
servicii menite să susţină informaţional demersurile necesare pentru ca o firmă
să poată beneficia de programele de finanţare ale organismelor internaţionale.
La dezvoltare a participat şi Preşedenţia României şi Ministerul de Externe.
Barem este cea mai completă sursă de informaţii privind fondurile alocate în
special României şi, în general, procesului de reconstrucţie a Balcanilor, dar
mai găsiţi şi prezentări detaliate ale ofertei de afaceri ale companiilor din
sud-estul Europei. Un alt proiect în care NECOMM s-a implicat este dezvoltarea
principalului portal pentru informaţii legate de dezvoltarea economico-socială
şi mediul de afaceri din România, România Gateway.
PC Magazine: Ce servicii specifice oferă comunităţile locale online?
Necomm: Sunt oferite servicii specifice ca: prezentări ale organizaţiilor
implicate în viaţa comunităţii, cât şi proiectele acestora, liste de discuţii
online, magazine virtuale, comenzi, licitaţii şi tranzacţii online, informaţii
şi servicii accesibile prin WAP, servicii de tip agendă: programe tv, cinema,
curs valutar, transporturi, evenimente cât şi prezentări ale localităţii pentru
atragerea turiştilor şi posibililor investitori.
PC Magazine: Care este rolul serviciilor WAP şi GIS (Geographical Informaţion
System)?
Necomm: Se pot oferi hărţi detaliate ale localităţii şi zonelor limitrofe,
pe care se pot localiza adrese utile, obiective de interes, se poate identifica
şi localiza utilizatorul de WAP şi astfel se pot furniza informaţii despre anumite
rute, trasee, ba chiar acesta poate face rezervări de bilete şi poate şti ce
evenimente au loc la care poate participa.
PC Magazine: În România există astfel de comunităţi?
Necomm: Da, este www.e-suceava.com,
comunitatea studenţescă ieşeană (şi nu numai), www.oo.ro,
şi cu siguranţă vor apare şi altele. Odată cu conştientizarea de către agenţii
economici şi administrativi a beneficiilor oferite de internet şi popularizarea
în rândul mai multor clase sociale a internetului şi trecerea la un stadiu mai
dezvoltat al e-commerce-ului va rezulta şi dezvoltarea comunităţilor locale
online.
|