- PC Magazine Romania, Februarie 2001
PROIECT
Legea semnăturii electronice
TITLUL I - DISPOZIŢII GENERALE
CAPITOLUL I - Principii generale
Art.1 Prezenta lege stabileşte regimul juridic al semnăturii electronice,
al documentelor electronice şi al înscrisurilor electronice, precum şi condiţiile
furnizării de servicii de certificare a semnăturilor electronice.
Art.2 Prezenta lege nu aduce atingere normelor care reglementează încheierea,
validitatea şi efectele juridice ale contractelor şi ale celorlalte acte juridice
sau normelor care stabilesc regimul juridic al obligaţiilor.
Art.3 Nici o dispoziţie a prezentei legi nu poate fi interpretată în
sensul limitării autonomiei de voinţă şi libertăţii contractuale a părţilor.
CAPITOLUL II - Definiţii
Art.4 În înţelesul prezentei legi:
1. "Date în format electronic" sunt reprezentări ale informaţiei într-o
formă convenţională adecvată creării, generării, prelucrării, trimiterii, primirii
sau stocării prin mijloace electronice.
2. "Document electronic" reprezintă o colecţie de date în format electronic
între care există legături logice şi funcţionale.
3. "Înscris electronic" reprezintă un document electronic care prin
mijlocirea unui program informatic sau a altui procedeu similar reprezintă litere,
cifre sau orice alte caractere cu semnificaţie inteligibilă, destinate a fi
citite, similar unui înscris având ca suport hârtia.
4. "Semnătură electronică" reprezintă o colecţie de date în format
electronic care poate fi folosită la identificarea formală a semnatarului, şi
care este încorporată, ataşată sau asociată logic unui document electronic cu
intenţia de a produce efecte juridice.
5. "Semnătură electronică extinsă" reprezintă acea semnătură electronică
generată prin mijloace controlate exclusiv de către semnatar, care este aptă
să îl identifice şi care este legată de documentul electronic la care se raportează
în aşa fel încât orice modificare ulterioară a acestuia este identificabilă.
6. "Semnatar" reprezintă o persoană care foloseşte un mecanism de
generare a semnăturii şi care acţionează în nume propriu sau în numele unui
terţ pe care îl reprezintă.
7. "Date de generare a semnăturii" reprezintă orice date în format
electronic cu caracter de unicitate, precum coduri sau chei criptografice private,
care sunt folosite pentru generarea unei semnături electronice.
8. "Mecanism de generare a semnăturii" reprezintă un program informatic
sau un alt procedeu similar, însoţit sau nu de echipamentul tehnic necesar,
care permite prelucrarea datelor de generare a semnăturii.
9. "Mecanism securizat de generare a semnăturii" reprezintă acel mecanism
de generare a semnăturii care îndeplineşte condiţiile prevăzute în Anexa III.
10. "Date de verificare a semnăturii" reprezintă orice date în format
electronic cu caracter de unicitate, precum coduri sau chei criptografice publice,
care sunt folosite în scopul verificării unei semnături electronice.
11. "Mecanism de verificare a semnăturii" reprezintă un program informatic
sau un alt procedeu similar, însoţit sau nu de echipamentul tehnic necesar,
care permite prelucrarea datelor de verificare a semnăturii.
12. "Certificat" reprezintă un înscris electronic care cuprinde atestarea
legăturii ce există între o persoană şi datele de verificare a semnăturii electronice
şi care confirmă identitatea acelei persoane.
13. "Certificat calificat" reprezintă un certificat care satisface
condiţiile prevăzute în Anexa I şi care este eliberat de un furnizor de servicii
de certificare acreditat ce satisface condiţiile prevăzute în Anexa II;
14. "Furnizor de servicii de certificare" reprezintă o persoană fizică
sau juridică, română sau străină, care eliberează certificate sau prestează
alte servicii legate de semnăturile electronice;
15. "Furnizor de servicii de certificare calificată" este acel furnizor
de servicii de certificare care eliberează certificate calificate;
16. "Acreditare voluntară" reprezintă acea autorizare acordată, în
condiţiile stabilite prin regulamentul de acreditare, de către Autoritatea de
Reglementare, la cererea unui furnizor de servicii de certificare calificată,
sub forma unei decizii de acreditare care prevede drepturile şi obligaţiile
specifice prestării respectivelor tipuri de servicii.
TITLUL II - REGIMUL JURIDIC AL DOCUMENTULUI ELECTRONIC,
AL SEMNĂTURII ELECTRONICE ŞI AL ÎNSCRISULUI ELECTRONIC
CAPITOLUL I - Regimul juridic al documentului electronic
Art.5 Documentului electronic nu i se poate nega eficacitatea juridică
şi nu i se poate refuza admisibilitatea ca probă în justiţie doar din considerentul
că informaţia pe care o conţine este exprimată în formă electronică.
CAPITOLUL II - Regimul juridic al semnăturii electronice
Art.6 (1) Unei semnături electronice nu i se poate nega eficacitatea
juridică şi nu i se poate refuza admisibilitatea ca probă în justiţie doar din
considerentul că:
- se prezintă în formă electronică, sau
- nu are la bază un certificat calificat, sau
- nu are la bază un certificat calificat eliberat de un furnizor acreditat de
servicii de certificare, sau
- nu este generată prin intermediul unui mecanism securizat de generare a semnăturii.
(2) Valoarea probantă a unei semnături electronice admise ca probă se apreciază
după criteriile stabilite în normele procesuale, cu limitările impuse prin articolele
următoare.
Art.7 Semnătura electronică recunoscută de părţi produce aceleaşi efecte
juridice ca şi o semnătură olografă.
Art.8 Semnătura electronică extinsă, bazată pe un certificat calificat
şi generată cu ajutorul unui mecanism securizat de generare a semnăturii, satisface
condiţiile legale ale unei semnături în raport cu un document electronic în
acelaşi mod în care o semnătură olografă satisface aceste condiţii în raport
cu un înscris având ca suport hârtia.
Art.9 Semnătura electronică extinsă, bazată pe un certificat calificat
şi generată cu ajutorul unui mecanism securizat de generare a semnăturii, este
asimilată cu semnătura olografă din punct de vedere al regimului juridic aplicabil.
Art.10 Acolo unde o prevedere legală cere ca un act juridic să fie semnat,
ca o condiţie de probă sau de validitate a actului, semnătura electronică extinsă,
bazată pe un certificat calificat şi generată prin intermediul unui mecanism
securizat de generare a semnăturii satisface acea prevedere.
CAPITOLUL III - Regimul juridic al înscrisului electronic
Art.11 Înscrisul electronic este asimilat, din punct de vedere al regimului
juridic aplicabil, cu înscrisul având ca suport hârtia.
Art.12 Înscrisul electronic care are încorporată, ataşată sau asociată
logic o semnătură electronică extinsă, bazată pe un certificat calificat şi
generată prin intermediul unui mecanism securizat de generare a semnăturii,
este asimilat, din punct de vedere al regimului juridic aplicabil, cu înscrisul
sub semnătură privată.
Art.13 Acolo unde o prevedere legală cere forma scrisă ca o condiţie
de probă sau de validitate a unui act juridic, înscrisul electronic satisface
acea prevedere.
Art.14 Procedura verificării de scripte este aplicabilă verificării
înscrisurilor electronice, conform dispoziţiilor din Anexa IV.
TITLUL III - FURNIZAREA SERVICIILOR DE CERTIFICARE
CAPITOLUL I - Principii generale ale furnizării serviciilor de certificare
Art.15 (1) Furnizarea serviciilor de certificare de către persoanele
fizice sau juridice nu este supusă nici unei autorizări prealabile şi se desfăşoară
în concordanţă cu principiile concurenţei libere şi loiale, cu respectarea legilor
şi a celorlalte acte normative în vigoare.
(2) Furnizarea serviciilor de certificare nu poate fi restricţionată pe motiv
că furnizorul nu are domiciliul sau sediul în România.
(3) Furnizarea serviciilor de certificare pentru sectorul public sau în legătură
cu acest sector poate fi supusă, prin reglementări emise de Autoritatea de Reglementare,
unor condiţii suplimentare faţă de cele prevăzute în prezentul titlu. Aceste
condiţii trebuie să fie obiective, transparente, proporţionale cu scopul urmărit
şi nediscriminatorii.
CAPITOLUL II - Furnizarea serviciilor de certificare calificată
Art.16 (1) În scopul asigurării unui grad corespunzător de securitate
a operaţiunilor şi protejării corespunzătoare a drepturilor şi intereselor legitime
ale beneficiarilor de servicii de certificare, se instituie sistemul de acreditare
voluntară a furnizorilor de servicii de certificare calificată.
(2) Sistemul de acreditare voluntară a furnizorilor de servicii de certificare
calificată constituie ansamblul normelor care reglementează înfiinţarea, funcţionarea
şi atribuţiile Autorităţii de Reglementare, condiţiile şi procedura acordării,
suspendării şi retragerii deciziei de acreditare, conţinutul acestei decizii,
precum şi efectele suspendării şi ale retragerii deciziei. Aceste norme sunt
adoptate de organismele competente potrivit prezentei legi, cu respectarea principiilor
obiectivităţii, transparenţei, proporţionalităţii şi tratamentului nediscriminatoriu.
(3) Furnizarea serviciilor de certificare calificată se poate face numai de
către furnizori de servicii de certificare acreditaţi în condiţiile stabilite
de Autoritatea de Reglementare prin reglementări proprii.
Art.17 Autoritatea de Reglementare asigură supervizarea activităţii
furnizorilor de servicii de certificare calificată, cu domiciliul sau cu sediul
pe teritoriul României, în condiţii ce sunt stabilite prin reglementări proprii.
Art.18 Autoritatea de Reglementare este competentă să determine conformitatea
mecanismelor securizate de generare a semnăturii cu condiţiile prevăzute în
Anexa III la prezenta lege, în condiţii ce sunt stabilite prin reglementări
proprii.
Art.19 Certificatul calificat eliberat de către un furnizor de servicii
de certificare cu domiciliul sau cu sediul într-un alt stat este recunoscut
ca fiind echivalent din punct de vedere al efectelor juridice cu certificatul
calificat eliberat de un furnizor acreditat de servicii de certificare cu domiciliul
sau cu sediul în România, dacă:
a) furnizorul de servicii de certificare cu domiciliul sau sediul în alt stat
a fost acreditat în cadrul regimului voluntar de acreditare, în condiţiile prevăzute
în prezenta lege;
b) un furnizor acreditat de servicii de certificare cu domiciliul sau sediul
în România garantează certificatul;
c) certificatul sau furnizorul de servicii de certficare este recunoscut prin
aplicarea unui acord bilateral sau multilateral între România şi alte state
sau organizaţii internaţionale, pe bază de reciprocitate.
Art.20 De la data admiterii României ca membru cu drepturi depline în
Uniunea Europeană, certificatul calificat eliberat de către un furnizor de servicii
de certificare acreditat într-un stat membru al Uniunii, conform legislaţiei
acelui stat, este recunoscut ca fiind echivalent din punct de vedere al efectelor
juridice cu certificatul calificat eliberat de un furnizor de servicii de certificare
acreditat în România.
CAPITOLUL II - Registrul Furnizorilor de Servicii de Certificare
Art.21 La data intrării în vigoare a prezentei legi se înfiinţează la
Ministerul Comunicaţiilor şi Tehnologiei Informaţiei Registrul Furnizorilor
de Servicii de Certificare, care constituie evidenţa oficială a furnizorilor
de servicii de certificare care au domiciliul sau sediul în România.
Art.22 (1) Înregistrarea furnizorilor de servicii de certificare se
efectuează pe bază de cerere individuală, care trebuie introdusă la Ministerul
Comunicaţiilor şi Tehnologiei Informaţiei cu cel puţin 30 de zile înainte de
data începerii activităţii furnizorului.
(2) Conţinutul obligatoriu al cererii şi documentaţia necesară se stabilesc
de către Autoritatea de Reglementare.
Art.23 (1) Registrul Furnizorilor de Servicii de Certificare este public
şi se actualizează permanent.
(2) Condiţiile ţinerii Registrului, accesul efectiv la informaţiile pe care
le conţine, informaţiile care pot fi oferite solicitanţilor şi modul de actualizare
a Registrului se stabilesc de către Autoritatea de Reglementare.
Art.24 (1) Radierea furnizorilor de servicii de certificare se efectuează
pe bază de comunicării făcute Ministerului Comunicaţiilor şi Tehnologiei Informaţiei
de către furnizor cu cel puţin 30 de zile înainte de data încetării activităţii
sale.
(2) Radierea se poate efectua şi din oficiu de către Minister, în situaţia în
care acesta constată pe orice altă cale că furnizorul şi-a încetat activitatea.
Prevederile acestui alineat nu împiedică aplicarea sancţiunii prevăzute de prezenta
lege pentru cazul în care furnizorul de servicii de certificare nu efectuează
comunicarea în termenul de 30 de zile.
CAPITOLUL III - Obligaţiile furnizorilor de servicii de certificare
Art.25 Furnizorii de servicii de certificare care au domiciliul sau
sediul pe teritoriul României sunt obligaţi:
a) să pună la dispoziţia semnatarului mecanismele de generare şi de verificare
a semnăturii electronice;
b) să nu stocheze, să nu reproducă şi să nu dezvăluie terţilor datele de generare
a semnăturii, cu excepţia cazului în care semnatarul solicită aceasta;
c) să îl informeze, înainte de eliberarea certificatului, pe solicitantul acestui
serviciu cu privire la tariful perceput, condiţiile exacte de utilizare a certificatului,
inclusiv eventualele restricţii de utilizare, precum şi cu privire la forma
în care garantează acoperirea unui eventual prejudiciu patrimonial;
d) să ţină o evidenţă a certificatelor emise, în care să se facă menţiune şi
despre eventualele împrejurări care au condus la încetarea valabilităţii acestora,
şi care să poată fi consultată inclusiv prin mijloace electronice de către orice
persoană autorizată de semnatar;
e) să solicite înregistrarea în Registrul Furnizorilor de Servicii de Certificare
în condiţiile prevăzute la Art.22 din prezenta lege;
f) să comunice Ministerului Comunicaţiilor şi Tehnologiei Informaţiei orice
împrejurare care ar putea conduce la întreruperea furnizării serviciilor de
certificare;
g) cu cel puţin 30 de zile înainte de încetarea activităţii, să comunice această
împrejurare Ministerului Comunicaţiilor şi Tehnologiei Informaţiei, în vederea
radierii din Registrul Furnizorilor de Servicii de Certificare; comunicarea
va preciza în mod obligatoriu data la care furnizorul îşi va înceta activitatea,
precum şi faptul că răspunderea pentru certificatele pe care le-au eliberat
şi care vor mai fi valabile la data încetării activităţii este asumată de un
alt furnizor de servicii de certificare, şi în ce condiţii, sau faptul că aceste
certificate nu vor mai fi valabile de la data încetării activităţii furnizorului
care face comunicarea;
h) cu cel puţin 30 de zile înainte de încetarea activităţii, să comunice această
împrejurare tuturor titularilor certificatelor pe care le-au eliberat şi care
vor mai fi valabile la data încetării activităţii; comunicarea va preciza în
mod obligatoriu data la care furnizorul îşi va înceta activitatea, precum şi
faptul că răspunderea pentru certificatele respective este asumată de un alt
furnizor de servicii de certificare, şi în ce condiţii, sau faptul că aceste
certificate nu vor mai fi valabile de la data încetării activităţii furnizorului
care face comunicarea;
i) să respecte toate celelalte îndatoriri stabilite în sarcina lor prin prezenta
lege sau prin reglementările emise în temeiul prezentei legi de către Autoritatea
de Reglementare.
Art.26 În afara obligaţiilor prevăzute la articolul precedent, furnizorilor
de servicii de certificare calificată care au domiciliul sau sediul pe teritoriul
României sau care sunt acreditaţi potrivit sistemului de acreditare voluntară
stabilit în condiţiile prezentei legi le revin şi următoarele obligaţii:
a) să asigure în permanenţă respectarea condiţiilor prevăzute în Anexa II la
prezenta lege;
b) să precizeze în cuprinsul certificatului, dacă se solicită expres aceasta,
data şi ora precisă a eliberării;
c) să constituie un fond de garanţie pe care să îl depună la o bancă de prim
rang; Autoritatea de Reglementare va stabili cuantumul acestei sume prin reglementări
proprii;
d) să păstreze toate informaţiile şi întrega documentaţie referitoare la fiecare
certificat calificat eliberat timp de 5 ani de la data eliberării acestuia.
CAPITOLUL IV - Răspunderea furnizorilor de servicii de certificare
Art.27 Furnizorul de servicii de certificare ce eliberează certificate
prezentate ca fiind calificate sau care garantează asemenea certificate este
răspunzător pentru prejudiciul adus oricărei persoane care în mod rezonabil
îşi întemeiază conduita pe efectele juridice ale respectivelor certificate:
a) în ceea ce priveşte exactitatea, la momentul eliberării certificatului, a
tuturor informaţiilor pe care le conţine şi în ceea ce priveşte îndeplinirea
condiţiilor prevăzute în Anexa I la prezenta lege;
b) în ceea ce priveşte asigurarea că, la momentul eliberării certificatului,
semnatarul semnăturii identificat în cuprinsul acestuia deţinea datele de generare
a semnăturii corespunzătoare datelor de verificare a semnăturii furnizate sau
identificate în respectivul certificat;
c) în ceea ce priveşte asigurarea că datele de generare a semnăturii şi datele
de verificare a semnăturii pot fi folosite în mod complementar, în cazul în
care furnizorul de servicii de certificare le generează pe amândouă,
cu excepţia cazurilor în care furnizorul de servicii de certificare probează
că, deşi a depus toată diligenţa necesară, nu a putut împiedica producerea prejudiciului,
datorită intervenţiei unor împrejurări care înlătură vinovăţia sau caracterul
ilicit al faptei sale.
Art.28 Furnizorul de servicii de certificare care eliberează certificate
prezentate ca fiind calificate este răspunzător faţă de orice persoană, care
în mod rezonabil îşi întemeiază conduita pe efectele juridice ale respectivelor
certificate, pentru prejudiciul adus prin omisiunea de a înregistra revocarea
certificatului, cu excepţia cazurilor în care furnizorul de servicii de certificare
probează că deşi a depus toată diligenţa necesară, nu a putut împiedica producerea
prejudiciului, datorită intervenţiei unor împrejurări care înlătură vinovăţia
sau caracterul ilicit al faptei sale.
Art.29 (1) Răspunderea furnizorilor de servicii de certificare în situaţiile
prezentate la Art.27 şi 28 este angajată în condiţiile dreptului comun al răspunderii
civile contractuale sau extracontractuale.
(2) Dacă fondul de garanţie constituit în condiţiile Art.26 lit. c) din prezenta
lege nu este suficient pentru acoperirea prejudiciului, furnizorul va fi ţinut
să îl acopere cu toate bunurile sale prezente şi viitoare.
Art.30 (1) Furnizorul de servicii de certificare poate să indice în
cuprinsul unui certificat calificat restricţii ale utilizării acestuia, precum
limite ale valorii operaţiunilor sau ale duratei pentru care acesta poate fi
utilizat, cu condiţia ca respectivele restricţii să poată fi recunoscute de
terţi.
(2) Furnizorul de servicii de certificare nu va fi răspunzător pentru prejudiciile
rezultând din utilizarea unui certificat calificat cu încălcarea restricţiilor
prevăzute în cuprinsul acestuia.
CAPITOLUL V - Încetarea valabilităţii certificatelor
Art.31 Certificatele eliberate îşi încetează valabilitatea în următoarele cazuri:
a) expirarea perioadei de valabilitate, care în cazul certificatelor calificate
nu poate fi mai mare de 4 ani;
b) revocarea de către semnatar, de către persoana fizică sau juridică pe care
acesta o reprezintă sau de către un terţ autorizat;
c) pierderea sau degradarea suportului pe care a fost dat certificatul;
d) utilizarea fără drept de către un terţ;
e) prin hotărâre judecătorească sau decizie a unei autorităţi publice;
f) încetarea activităţii furnizorului de servicii de certificare, cu excepţia
situaţiei în care un alt furnizor şi-a asumat răspunderea pentru eventualele
prejudicii cauzate prin utilizarea certificatului;
g) inexactităţi grave ale datelor prezentate de semnatar în scopul eliberării
certificatului.
TITLUL IV - CONTRAVENŢII ŞI SANCŢIUNI
Art.32 Constituie contravenţii dacă, potrivit legii, nu constituie
infracţiuni, următoarele fapte:
a) eliberarea de certificate prezentate ca fiind calificate de către furnizori
de servicii de certificare cu domiciliul sau sediul în România care nu au fost
acreditaţi potrivit dispoziţiilor prezentei legi;
b) neîndeplinirea de către furnizorii de servicii de certificare a obligaţiilor
prevăzute la Art.25 din prezenta lege;
c) neîndeplinirea de către furnizorii de servicii de certificare calificată
a obligaţiilor prevăzute la Art.26 din prezenta lege;
[Nedefinitivat.]
Art.33 [Regimul sancţionator. Nedefinitivat.]
TITLUL V - DISPOZIŢII FINALE ŞI TRANZITORII
Art.34 (1) Autoritatea de Reglementare în sensul prezentei legi este
Ministerul Comunicaţiilor şi Tehnologiei Informaţiei.
(2) Ministerul Comunicaţiilor şi Tehnologiei Informaţiei poate delega, în tot
sau în parte, atribuţiile sale ca Autoritate de Reglementare în sensul prezentei
legi, către o altă autoritate publică.
Art.35 Persoanele fizice sau juridice cu domiciliul sau sediul pe teritoriul
României care la data intrării în vigoare a prezentei legi furnizează servicii
de certificare sunt obligaţi să se conformeze condiţiilor stabilite prin legea
de faţă în termen de 6 luni de la data prevăzută în acest articol.
Anexa I
Condiţii pentru certificatele calificate
Certificatele calificate trebuie să conţină:
a) indicarea faptului că certificatul este eliberat cu titlu de certificat calificat;
b) datele de identificare ale furnizorului de servicii de certificare, care
trebuie să includă obligatoriu:
- numele şi domiciliul sau, în cazul persoanelor juridice, denumirea şi sediul,
inclusiv statul în care furnizorul are domiciliul sau sediul;
- în cazul persoanelor juridice, numărul de înmatriculare în registrul comerţului
sau în altă evidenţă oficială a persoanelor juridice, precum şi codul fiscal;
- numărul de înregistrare în Registrul Furnizorilor de Servicii de Certificare
sau, pentru furnizorii de servicii de certificare cu domiciliul sau cu sediul
într-un alt stat neacreditaţi în România, numărul de înregistrare într-o evidenţă
oficială cu acelaşi profil din statul în care au fost acreditaţi, dacă există
o asemenea evidenţă;
c) numele semnatarului sau un pseudonim, care trebuie precizat ca atare;
d) orice alt atribut specific al semnatarului, cu condiţia să fie relevant faţă
de scopul în care certificatul a fost eliberat şi numai dacă semnatarul şi-a
dat în prealabil consimţământul;
e) datele de verificare a semnăturii corespunzătoare datelor de generare a semnăturii
aflate sub controlul semnatarului;
f) indicarea începutului şi sfârşitului perioadei de valabilitate a certificatului;
g) codul de identificare a certificatului;
h) semnătura electronică extinsă a furnizorului de servicii de certificare care
eliberează certificatul;
i) restricţii ale utilizării certificatului, dacă este cazul;
j) orice alte informaţii referitoare la semnatar, dacă acesta şi-a dat consimţământul
în prealabil şi în mod expres.
Anexa II
Condiţii pentru furnizorii de servicii de certificare calificată
Furnizorii de servicii de certificare care eliberează certificate calificate
trebuie:
a) să demonstreze că prezintă încrederea necesară furnizării serviciilor de
certificare;
b) să asigure ţinerea unei evidenţe a certificatelor la care accesul să fie
imediat şi în condiţii de securitate, precum şi funcţionarea unui serviciu de
revocare imediat şi în condiţii de securitate;
c) să asigure că data şi ora emiterii ori revocării certificatului poate fi
determinată cu precizie;
d) să verifice, prin mijloace proprii şi în conformitate cu dispoziţiile legale
în vigoare, identitatea şi, dacă este cazul, orice atribute specifice ale persoanei
căreia i-a fost eliberat un certificat calificat;
e) să utilizeze personal care să posede cunoştinţele de specialitate, experienţa
şi calificarea necesară pentru furnizarea serviciilor de certificare, şi, în
particular, competenţă la nivel managerial, cunoştinţe specializate în tehnologia
semnăturilor electronice şi o practică suficientă a procedurilor de securizare
specifice; să aplice proceduri administrative şi manageriale adecvate şi conforme
standardelor recunoscute în domeniu;
f) să utilizeze produse şi sisteme fiabile, care sunt protejate împotriva modificărilor
şi care asigură securizarea tehnică şi criptografică a proceselor respective;
g) să ia măsurile necesare împotriva falsificării certificatelor şi, în cazurile
în care furnizorul de servicii de certificare acordă datele de generare a semnăturii,
să garanteze confidenţialitatea în timpul procesului de generare a datelor respective;
h) să deţină resurse financiare suficiente pentru a funcţiona în conformitate
cu cerinţele specificate în prezenta lege, în special în ceea ce priveşte suportarea
riscului corespunzător răspunderii pentru prejudicii;
i) să înregistreze toate informaţiile relevante cu privire la certificatele
calificate, pentru o anumită perioadă de timp, în special cele necesare furnizării
mijloacelor de probă în procedurile judiciare; înregistrarea poate fi făcută
în format electronic;
j) să nu stocheze şi să nu reproducă datele de generare a semnăturii aparţinând
persoanei căreia furnizorul de servicii de certificare îi asigură şi servicii
de administrare a cheilor;
k) înainte de a se angaja într-o relaţie contractuală cu o persoană care solicită
un certificat, să informeze acea persoană, prin expedierea unui înscris, inclusiv
a unui înscris electronic, redactat într-un limbaj accesibil, despre modalităţile
şi condiţiile de folosire a certificatului, inclusiv despre eventualele restricţii
impuse utilizării acestuia, despre existenţa unui regim de autorizare voluntară
şi despre căile de soluţionare a litigiilor;
l) să utilizeze sisteme securizate şi fiabile de înregistrare certificatelor,
în aşa fel încât:
- doar persoanele autorizate să poată introduce şi modifica date,
- informaţia să poată fi verificată din punct de vedere al autenticităţii,
- certificatele să nu poată fi accesate decât în cazul în care semnatarul şi-a
dat consimţământul şi
- orice modificare tehnică aptă să compromită aceste cerinţe să fie evidentă
pentru operator.
Anexa III
Condiţii pentru mecanismele securizate de generare a semnăturii electronice
1. Mecanismele securizate de generare a semnăturii trebuie să asigure, prin
mijloace tehnice şi procedurale corespunzătoare, că:
a) datele de generare a semnăturii folosite nu pot apărea practic decât o singură
dată şi că va fi asigurată confidenţialitatea lor;
b) datele de generare a semnăturii folosite nu pot fi deduse şi că semnătura
este protejată împotriva falsificării prin mijloacele tehnice curent utilizate;
c) datele de generare a semnăturii folosite pot fi protejate, într-un mod ce
prezintă siguranţă, de către semnatar, pentru a preveni folosirea neautorizată
de către un terţ.
2. Mecanismele securizate de generare a semnăturii nu trebuie să modifice documentul
electronic ce trebuie semnat sau să împiedice ca acesta să fie prezentat semnatarului
înainte de finalizarea procesului de semnare.
Anexa IV
[Nedefinitivată.]
|