<<<<< Inapoi la Stiinta

  << |     CUPRINS     >>>  

I.Generalitati
II.Standarde de comportare
III.Uniforme, portul lor si aspectul exterior al cadetilor


I. Generalitati

  1. Scopul academiei West Point este de a educa, pregati si inspira cadetii pentru ca acestia sa devina leaderi de caracter dedicati valorilor Datorie, Onoare, Patrie si serviciului pe viata în slujba natiunii.

    Nu toti ofiterii formati la West Point vor ramâne în Armata dupa cei 5 ani pe care trebuie sa îi serveasca, dar toti îsi vor servi natiunea prin ceea ce vor face în viata.



  2. În conceptia americana, ofiterul are la baza integritatea morala si responsabilitatea pentru pregatirea profesionala personala si a subordonatilor sai. Timp de patru ani, academia West Point modeleaza caracterul cadetilor în vederea atingerii acestor deziderate. Integritatea si verticalitatea morala sunt esentiale în crearea unui ofiter. Nu este atât de important sa ai cunostinte de exceptie în domeniul tehnic sau tactic ca sa devii un bun ofiter. Într-adevar, acestea sunt necesare. Dar numai un ofiter de caracter le poate pune într-adevar în valoare. Viabilitatea unei societati democratice depinde de modul în care este folosita Armata si de modul în care ofiterii îsi înteleg si îsi respecta rolul lor în sistem. Cunostintele tehnice sau tactice pot crea comandanti militari eficienti, însa numai caracterul moral poate împiedica evenimente ca Holocaustul, uciderea prizonierilor de razboi etc. Este deci absolut esentiala formarea ofiterilor ca leaderi de caracter.



  3. Organizarea academiei



    1. Cadetii: 1 brigada, 4 regimente/brigada, 2 batalioane/regiment, 4 companii/batalion, 4 plutoane/companie, 4 grupe/pluton. Fiecare pluton are un comandant de pluton, un subofiter de pluton, si comandanti de grupa din cadetii de anul III. De regula, într-o grupa sunt 6-7 cadeti (fara a numara si comandantul de grupa). Cadetii de anul II au functia de “team leader” si ei sunt responsabili pentru succesul sau esecul cadetilor de anul I din subordinea lor (fiecare team leader primeste în subordine 1, maxim 2 cadeti de anul I). Exista în fiecare companie un pluton HQ (comandament, de administratie/comanda), care este format numai din cadetii din anii III si IV, care au functii administrative: securitate, administratie, activitati, spirit, atletic, pregatire militara etc.



    2. Ofiterii si subofiterii au numai rolul de mentori. Fiecare companie are un ofiter-mentor si un subofiter-mentor. Acestia sunt selectati dintre leaderii cei mai capabili ai Armatei. Rolul lor este sa inspire si sa ghideze. Subofiterii stau în spatele formatiei si monitorizeaza disciplina si aspectul exterior al cadetilor. Ofiterii se axeaza mai mult pe activitatea cadetilor de anul IV, si subofiterii pe activitatea celorlalti cadeti si probleme administrative.



    3. Cei care sunt responsabili cu conducerea zi de zi a brigazii sunt însa cadetii. Ei decid extinderea privilegiilor si restrângerea drepturilor cadetilor.
    4. Structura pregatirii ofiterului american are la baza formarea etica si morala. Selectia este acerba, academia acceptând elitele societatii americane pe care le formeaza ca leaderi viitori ai natiunii, leaderi care trebuie sa fie pastratorii valorilor morale si d e mocratice ale societatii, chiar în conditiile când acestea sunt periclitate de situatia politica ce poate exista la un moment dat. Pe fundalul acestei pregatiri se pun bazele pregatirii de specialitate care se executa dupa terminarea academiei. Dupa cei 4 ani, cadetii primesc diploma de bachelor of science , care s-ar asemana în România cu o diploma în una din disciplinele reale: matematica, fizica etc.


    5. Învatamântul se desfasoara pe 8 semestre. Vacantele de iarna (~14 zile) si primavara (~7 zile) se acorda uniform tuturor cadetilor. Vacanta de vara coincide cu programele de pregatire militara si academica ale cadetilor. În acest timp, practic fiecare cursant are vacanta în zilele libere dintre cursuri.



    6. Pregatirea ofiterului american la academia West Point se face pe 3 piloni: fizic, militar si academic. Pentru a promova în functii si a absolvi, fiecarui cursant i se cere satisfacerea standardelor în fiecare din aceste trei domenii.
II.Standarde de comportare
  1. Relatiile dintre superiori si subordonati – relatiile dintre superiori si subordonati sunt bine stabilite (relatiile dintre ofiteri - cadeti, ofiteri - subofiteri, subofiteri - cadeti, cadeti de an mai mare – cadeti de an mai mic). Cum e si normal, ofiterii sunt superiori tuturor. Stat u tul cadetilor în armata americana este bine stabilit prin regulamentele de organizare ale armatei americane. În aceasta schema ierarhica, ofiterii si maistrii militari sunt plasati deasupra cadetilor, care sunt plasati deasupra subofiterilor si soldatilor . La West Point însa, se face o exceptie si subofiterii au rol de mentori – instructori si raspund (laolalta cu ofiterii) de pregatirea cadetilor pe toate planurile. În unitatile armatei americane unde cadetii participa în exercitii militare, subofiterii si soldatii acorda cadetilor semnele exterioare de respect (salut, etc.). Intre cadeti, exista o diferenta între cei de anul întâi (care sunt considerati cadeti - soldati) si cei de an mai mare. Cadetii de anul II sunt cadeti - gradati (cu gradul de caporal), cei de anul trei sunt cadeti subofiteri (cadeti-sergent), iar cei de anul IV sunt cadeti ofiteri (cadeti - locotenenti sau cadeti - capitan). Chiar daca cei de anul întâi nu trebuie sa salute pe cei de an mai mare prin ridicarea mâinii la coifura , trebuie sa îi salute prin salut verbal (de genul, “Sa traiti, domule cadet - sergent”).



  2. Relatiile neavenite dintre superiori si subordonati; fraternizare – relatiile improprii dintre superiori si subordonati sunt acele relatii care rezulta în favoritisme sau nedreptati (fie ele reale sau numai percepute), ori care rezulta în abuz de grad si pozitie. De exemplu, indiferent de relatiile anterioare, un cadet de an mai mare nu are voie sa i se adreseze unui de anul întâi pe numele mic (si viceversa). Relatiile neavenite pot origina în tratament preferential sau tratament abuziv. În academia militara a SUA, comandantii de subunitati au deplina autoritate asupra cadetilor din subordine. Mai mult, daca ofiteri superiori încearca sa îsi impuna punctul de vedere prin favoritisme, se pot lua masuri legale împotriva lor. În armata SUA, este mult mai importanta educarea cadetilor decât dorinta de face cariera personala prin acordarea de favoruri. Loialitatea fata de institutie are prioritate în comparatie cu loialitatea fata de prieteni. De exemplu, am avut multi colegi la West Point care erau fii de colonei si generali. Multi dintre noi nu stiau ca ei au rude sus-puse, dar nu se facea nici o diferenta între ei si colegii lor.
  3. Fraternizarea se defineste ca o relatie neavenita între ofiteri, subofiteri si soldati, sau, în cadrul academiei, între cadetii de an mai mare si cei de anul întâi, sau între cadetii de an mai mare (daca aceste relatii exista în cadrul aceluiasi lant de comanda). Fraternizarea se ped e pseste aspru atât în academie, cât si în armata.


  4. Relatiile interpersonale – relatiile interpersonale pot fi pozitive daca nu afecteaza bunul mers al academiei. Relatiile de prietenie care au început înainte de academie (si care implica un cadet de an mai mare si unul de an mai mic) sunt autorizate atâta timp cât cei doi cadeti aduc la cunostinta ofiterilor înca de la începutul anului acest fapt, iar cadetii nu sunt în aceeasi companie. Cadetii vor evita cu orice pret manifestarea relatiilor de prietenie în cadrul academiei, pentru a nu crea impresia de favoritisme. Aceeasi regula se aplica si relatiilor dintre ofiteri si cadeti.



  5. Comportare în societate si în academie


    1. În general, cadetii vor mentine standarde înalte de comportare la orice ora, indiferent ca se afla în academie sau în societate. Cadetii trebuie sa reprezinte academia si armata cu cinste în orice împrejurare.


    2. Întâlnirile dintre cadeti de sex opus intr-o camera de cadet (întâlniri oficiale sau neoficiale) au loc numai cu usa deschisa la maxim. În acest mod, se evita orice perceptie de comportament neavenit între cadeti de sex opus. Trebuie mentionat faptul ca atât cadetii de sex feminin cât si cei de sex masculin traiesc în camere separate dar care pot fi situate pe acelasi palier. Dusurile si toaletele sunt separate.


    3. Cadetilor li se asigura dreptul la o viata personala în camerele lor. De exemplu, un ofiter sau un cadet de an mai mare întotdeauna va ciocani de doua ori si va astepta un raspuns înainte de a intra în camera respectiva. Cadetii care vor sa intre în camera unui alt cadet de sex opus va ciocani întotdeauna de trei ori si va astepta un raspuns afirmativ înainte de a intra. Este o chestiune de respect personal. În acest fel se evita perceptia favoritismelor sau percept i a relatiilor improprii intre ofiteri si cadeti sau intre cadeti de sex opus.


    4. Relatii romantice între cadeti de sex opus sunt permise atâta timp cât nu implica un cadet de anul întâi si unul de an mai mare sau atâta timp cât partile implicate nu se afla intr-o relatie de subordonare fata de altul. Relatiile romantice intre cadeti si ofiterii de la academie sunt strict interzise. Orice abatere de la regula este sanctionata foarte aspru, putând duce pâna la îndepartarea partilor implicate. În acelasi timp , hartuirea sexuala nu este tolerata.


    5. Relatiile sexuale – sunt interzise pe teritoriul academiei. Mai mult, orice manifestare de afectiune este interzisa atât intre cadeti cât si intre cadeti si persoane civile (de exemplu, tinutul mâinilor si saruturile în public). Abaterile sunt aspru pedepsite si sunt în general pedepsite cu exmatricularea.


    6. Sarcinile – daca o femeie-cadet ramâne gravida pe timpul academiei va fi în cel mai bun caz îndepartata din academie pentru un an. În general, cadetii nu au voie sa fie casatoriti sau sa aiba raspundere legala pentru un copil. În cazul sarcinii, femeia-cadet poate reveni în academie numai dupa ce a dat nastere si numai daca responsabilitatea legala pentru copil a fost asumata de altcineva. Ideea este ca la aceasta vârsta cadetii nu sunt destul de responsabili ca sa înceapa o viata de familie si nu dispun nici de mijloacele necesare ca sa faca acest lucru.



  6. Droguri, alcool

  7. Consumul de alcool nu este tolerat în academie. Daca un cadet este prins ca are alcool sau consuma alcool în incinta academiei este aspru pedepsit. În general, intr-o brigada de 4000 de cadeti incidentele în care cadetii consuma alcool sunt extrem de rare. La fel, consumul de droguri nu este tolerat. De doua ori pe semestru se efectueaza t este anti-drog (de urina) în mod aleatoriu. Cadetii prinsi sunt exmatriculati. În acelasi timp, nu este tolerata nici macar comportarea devianta sub influenta alcoolului. Daca un cadet este prins la volan sub influenta alcoolului, atunci i se va acorda o pedeapsa maxima sau chiar va fi exmatriculat. Pentru ofiteri, acest tip de comportare aduce de la sine terminarea carierei militare. Ofiterii conduc prin exemplu personal si nu introduc alcool în birourile lor.


  8. Management financiar

  9. Cadetii sunt platiti lunar cu o suma egala cu o treime din salariul unui sublocotenent. Aceasta suma le foloseste la plata uniformelor, serviciilor si pentru folos personal. În aceeasi masura, existenta acestei plati lunare le da posibilitatea de a învata cum sa îsi d r amuiasca singuri banii. De remarcat este faptul ca toate platile se fac intr-un cont personal dintr-o banca. La sfârsitul anului trei, toti cadetii primesc un împrumut la o rata a dobânzii foarte scazuta (1.5%) care sa îi ajute la începerea carierei militare. Imprumutul este echivalentul a 10 salarii de sublocotenent (24.000$).


  10. Respectul fata de proprietatea personala

  11. Cadetii nu fura; pentru a ajuta la prevenirea unor incidente generate de confuzii li se impune prin regulament sa ceara aprobare înainte de împrumuta anumite lucruri care apartin altor cadeti si sa semneze pentru ceea ce a împrumutat.



III.Uniforme, portul lor si aspectul exterior al cadetilor
  1. Cadetii poarta diverse uniforme, în conformitate cu circumstantele în care se afla. Exista peste zece tipuri de uniforme diferite. De exemplu, la parade cadetii poarta uniforma originara anilor 1800. La cursuri poarta uniforma de clasa cu mâneca scurta vara si cu mâneca lunga si cravata iarna. În dormitor si la sport pantaloni scurti si tricou cu mâneca scurta personalizat etc.



  2. Conform standardelor de aspect exterior ale cadetilor, acestia trebuie sa se tunda cel putin o data la doua saptamâni. La fel si ofiterii.



  3. Fiecare cadet primeste doua perechi de pantofi. La adunarea companiei fiecare cadet trebuie sa aiba pantofii proaspat lustruiti.



  4. Ţinuta trebuie sa fie în permanenta în ordine perfecta. Pantalonii trebuie sa fie lungi pâna la oul piciorului, nici mai mult nici mai putin, si sa fie calcati. La fel si camasile. Fiecare cadet este responsabil cu trimiterea hainelor la curatat în conditiile în care acestea scad sub standarde (de obicei, o data la trei saptamâni).



  5. Aceste uniforme sunt specifice numai academiei, si reprezinta un element distinctiv al acesteia.
    Am sugera ca si AFT de la Sibiu sa treaca la o uniforma diferita, pentru a aduce mai multa mândrie celor care o poarta si a face mai multa publicitate academiei. Ne referim concret la înlocuirea uniformei AFT cu o uniforma similara garzii prezidentiale.