Țiganii, periferia societății românești ?!

 

Blamați, ignorați și marginalizați, țiganii au reușit să se integreze mai mult sau mai puțin în societatea românească. Rolul pe care l-au jucat de-a lungul timpului în istoria României, unul important sau mai puțin important, a fost stabilit în funcție de nevoile și interesele societății românești.

Rând pe rând, ei au fost cei care au distrat cu urșii lor satele și târgurile românești, au fost cei care au făurit uneltele țăranilor noștri sau au scos aurul din apa cristalină a munților, însă tot ei au fost aceia care au fost prigoniți și înrobiți.

Istoria lor pe teritoriul țării noastre începe acum mai bine de 600 de ani, când purtați de dorința de a avea o viață mai bună s-au desprins de ținuturile natale și au emigrat spre vest. De altfel migrația lor a constituit ultima mare migrație. Plecați conform unor teorii mai vechi din Egipt sau conform unora mai noi din India, aceasta din urmă având și cea mai mare valabilitate, ei au venit pe teritoriul țării noastre în secolul XIV. Prima atestare documentară despre aceștia ne survine dintr-un hrisov domnesc emis de Dan I, domnul Țării Românești în 1385, prin care acesta donează niște sălașe de țigani mănăstirii Tismana.

Filiera prin care aceștia au pătruns în țările române este una dublă, atât prin Imperiul Bizantin, cât și pe la est de Nistru, fiind aduși de tătari, ca robi ai acestora. Instituția robiei va fi preluată și de către domnii și boierii români, care vor găsi în aceasta o sursă ieftină de venit.

Dacă vom face o paralelă între situația pe care o aveau robii țigani la noi în țară și situația sclavilor negri din America vom vedea că acestea se aseamănă foarte mult. Ei puteau fi vânduți, bătuți, împrumutați, puteau să li se ia copiii sau să li se despartă familiile, însă spre deosebire de negri, nu puteau fi omorâți.

Caracterul migrator al acestora a făcut ca acomodarea lor la munca câmpului să se facă foarte greu sau deloc. Puși în fața unei astfel de situații, proprietarii robilor țigani se vor vedea nevoiți să le găsească alte întrebuințări. Fiind foarte buni meșteșugari, țiganii vor suplini lipsa fierarilor din satele românești, contribuind astfel la prosperitatea acestora. Țiganii care se vor așeza în apropierea râurilor aurifere vor deveni aurari (rudari), iar cei ce se vor pripăși pe lângă poduri vor începe să confecționeze obiecte gospodărești din lemn (lingurari).

Unul din neamurile care au lăsat o amprentă puternică neamului țigănesc au fost ursarii, care vor primi aprobarea de a colinda țara cu urșii lor pentru a-i distra pe români.

Toți acești țigani aveau obligația să se întoarcă să ierneze pe una din moșiile stăpânului, după ce își achitau în prealabil taxa pe care o fixa acesta.

Unii boieri vor încerca să îi acomodeze pe țigani pe lângă conace, pentru a-i sluji ca servitori însă profiturile pe care le aduceau aceștia nu acopereau nici costul întreținerii lor. Din aceștia s-a desprins o nouă ramură, aceea a țiganilor vătrași.

În Transilvania situația lor s-a diferențiat foarte mult de cea pe care o aveau în celelalte principate extracarpatice, deoarece aici nu era legiferată robia, însă aici nu li se permitea să trăiască în orașe sau sate. Autoritățile de aici se vor arăta mai îngăduitoare față de ei și le vor accepta păgânismul și autonomia internă. Însă tocmai această clemență se va transforma cu timpul în indiferență și mai apoi chiar în repulsie. Viața pe care o duceau aceștia contrasta strident cu modul de viață al națiunilor privilegiate de aici și nu puține au fost cazurile în care, când din pricina unor epidemii de ciumă izbucnite în anumite orașe, ei au fost alungați sau chiar omorâți, pentru că erau considerați focarele acelor flageluri.

Cu toate că țăranii români trăiau în condiții aproape identice, legate de statutul social, ei însă nu puteau fi vânduți, țiganii reprezentau și pentru aceștia o clasă inferioară pe care o disprețuiau la fel de mult ca și stăpânii lor.

Repulsia populației majoritare față de aceștia nu s-a bazat pe criterii etnice, deoarece, prin natura lor, românii nu erau rasiști, ci doar pe neînțelegerea modului de viață al acestora. Viața nomadă, lipsa de demnitate și furtișagurile pe care le făceau aceștia au constituit principalele cauze ale acestui comportament al populației majoritare de a nu se putea complace unui astfel de statut.

Primele măsuri de sedentarizare a populației țigănești vor fi luate de autoritățile habsburgice în Transilvania și Ungaria la începutul secolului XVIII, însă ele vor eșua lamentabil.

Începutul secolului XIX va debuta cu o serie de reforme care vor atinge și populația țigănească, ei primind în 1839 dreptul de a se răscumpăra, de a putea să formeze familii mixte, lucru care anterior fusese interzis și pedepsit cu robia și inclusiv a celor nețigani care se căsătoreau cu aceștia.

Libertățile căpătate de aceștia la începutul secolului nu vor fi decât vârful aisbergului deoarece instituția robiei va primi lovitura de grație pe 20 februarie 1856 când se va emite “Legiuirea pentru emanciparea tuturor țiganilor din principatele Țării Românești”.

După eliberare mulți dintre țigani au regretat perioada robiei în care erau scutiți de dări, deoarece prin noul statut ei trebuiau să plătească biruri la fel ca majoritatea populației, iar mulți dintre ei, nepregătiți fiind pentru o astfel de situație, se vor îngloda în datorii.

Reforma agrară din 1864 inițiată de marele domn unificator Alexandru Ioan Cuza va trata problema împroprietăririi țiganilor diferențiat, pământ primind doar foștii clăcași. Această măsură de împroprietărire diferențiată nu s-a bazat pe o antipatie față de anumiți țigani, ci doar pe modul lor diferit de viață. Dacă clăcașii, în cea mai mare parte a lor, deveniseră sedentari, restul populației era încă migratoare și o posibilă împroprietărire a acestora n-ar fi avut nici un efect, deoarece pământul ar fi rămas părăsit și nelucrat.

O altă problemă de sfârșit de secol XIX cu care s-au confruntat țiganii a fost integrarea lor în societate. Modul lor de viață rămas încă primitiv nu i-a ajutat deloc și lipsa lor de receptivitate la noile schimbări a atras după sine o nouă marginalizare.

După dezrobire cea mai mare parte a lor nu a știut ce să facă cu libertatea câștigată și au părăsit moșiile boierești, stabilindu-se la marginea orașelor sau continuându-și modul nomad de viață. Foarte multe ocupații țigănești tradiționale încep să decadă. Fierarii sunt puternic concurați de industriași, lăutarii de apariția muzicii la megafoane sau chiar de români care-și alegeau această meserie, lingurarii renunță la confecționarea obiectelor din lemn și vor trebui să practice munci sezoniere, dintre care una dintre ele va determina apariția unei noi ramuri de țigani: cărămidarii, iar ursarii își pierd obiectul muncii, urșii, datorită protestelor inițiate de organizațiile pentru protecția animalelor.

Puși în fața unei astfel de situații, mulți dintre țigani se vor confrunta cu sceptrul sărăciei. Lipsa lor de calificare în diferite meserii moderne a determinat crearea din rândul lor a unei importante pături de șomeri, care a atras după sine formarea unor pungi de sărăcie la marginea marilor orașe, unde s-au stabilit. În aceste pungi ale sărăciei, germenii infracționalității vor prinde rădăcini puternice.

Începutul celui de-al doilea război mondial va aduce cu sine o tragedie pentru țiganii din întreaga lume. Teoriei rasei ariene și a dispariției raselor inferioare îi vor cădea pradă alături de evrei și țiganii. În multe din țările Europei căzute sub influența nazistă aceștia vor fi exterminați aproape în totalitate, exemplul cel mai elocvent fiind Croația, țară unde au supraviețuit doar 1% din țiganii existenți aici.

România căzută și ea sub influența nazistă va face tot posibilul să înlăture genocidul acestui neam și va refuza să își trimită țiganii în lagărele de concentrare naziste. Pentru a nu atrage asupra țării noastre mânia lui Hitler, Antonescu, conducătorul României la acea dată, își va asuma greaua răspundere de a deporta o parte a țiganilor în Transnistria.

Cu toate că a fost învinuit după război că ar fi trimis la moarte mii de țigani, el poate privi cu fruntea sus pe acești oameni pe care în marea lor majoritate i-a salvat de la moarte. Ținând cont că în România la acea dată trăiau jumătate din țiganii Europei și genocidului acestei populații i-au căzut victime 300000 de persoane, dintre care doar 6000 erau țigani români, această etnie a găsit aici la noi în țară o portiță de scăpare, care a salvat-o de la exterminare totală.

Începând cu 1948 țiganii nu mai sunt considerați minoritate națională, ei nu mai au nici un fel de reprezentanți care să le poată apăra tradițiile, însă o parte a lor vor deveni “stâlpi de nădejde” ai comunismului fiind promovați în funcții importante din miliție, securitate, în armată și partid.

Această promovare rapidă a membrilor unei etnii dispărute până atunci a avut drept scop evidențierea schimbărilor profunde pe care le poate realiza Partidul Comunist. Comunismul a impus țiganilor sedentarizarea, iar cea mai mare parte a lor au fost stabiliți în casele naționalizate sau în cele părăsite de etnicii germani repatriați, contribuind astfel la dispariția periferizării și pătrunderii lor spre centrul orașelor și satelor.

Schimbarea de regim survenită în decembrie 1989 a prilejuit unei părți a populației țigănești să se lanseze în afaceri, bișnița devenind legală și datorită confuziei create de această perioadă de tranziție, ei au reușit cu ușurință să eludeze legea și să se îmbogățească foarte repede. Cea mai mare parte a populației țigănești a pierdut însă prin căderea comunismului, deoarece, la fel ca la începutul secolului, nivelul de calificare foarte redus pe care îl aveau aceștia a făcut ca ei să devină cei mai expuși noilor schimbări și să-și piardă locurile de muncă. Acest lucru a atras după sine scăderea drastică a nivelului de trai și creșterea infracționalității.

Infracționalitatea foarte mare în rândul acestei etnii și crearea unei așa-zise mafii țigănești a contribuit la tensionarea relațiilor dintre ei și populația majoritară, tensiuni ce s-au soldat în anumite cazuri cu conflicte interetnice cum au fost cazurile comunelor Mihail Kogălniceanu din județul Constanța și Bolintin din județul Giurgiu.

După cum se știe în România conflictele interetnice au fost foarte puține și asta datorită capacității de înțelegere a poporului român și a toleranței care îl caracterizează. Pentru a menține bunele relații cu populația majoritară liderii țiganilor trebuie să înțeleagă că numai printr-o modernizare a modului de viață și o integrare a lor în societatea românească pot salva bunele relații de prietenie și înțelegere dintre aceste două etnii.

 

Student sergent Andi-Mihail Băncilă